Zdrowie
Data opublikowania: 2020-10-30
Standardy teleporady w placówkach POZ z terenu Powiatu Hajnowskiego
W związku z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020, poz. 1395), Starosta Hajnowski wystąpił do poradni POZ z Powiatu Hajnowskiego z prośbą o przekazanie informacji o warunkach udzielania teleporad przez palcówkę POZ. Rozporządzenie określa standard organizacyjny teleporady, który również winien uwzględniać prawa pacjenta do osobistego kontaktu z personelem medycznym (§3, ust. 1), oraz być powszechnie dostępny (Rozporządzenie nakłada obowiązek informacyjny).
Poniżej prezentujemy standardy telepracy opracowane przez placówki POZ z Powiatu Hajnowskiego:
Spis poradni, które przekazały opracowne standardy:
- SP ZOZ w Hajnówce – standardy teleporady w Przychodniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej
- NZOZ Zdrowie, 11 Listopada 22, 17-200 Hajnówka
- HAJMED ul. Piłsudskiego 10 17-200 Hajnówka
- Poradnia Lekarza Rodzinnego Ewa Borna, ul. Plac Parkowy 9, 17-250 Kleszczele
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach, Danuta i Sławomir Hackiewicz, Czyże 74
SP ZOZ w Hajnówce – standardy teleporady w Przychodniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej
Zasady:
- teleporada realizowana jest telefonicznie;
- termin (dzień i przybliżona godzina) ustalany jest w rejestracji przychodni zgodnie z harmonogramem pracy poszczególnych poradni;
- w ustalonym terminie personel kontaktuje się z pacjentem telefonicznie – połączenie realizowane jest z numeru zastrzeżonego więc wymagana jest ze strony pacjenta możliwość odbioru takich połączeń;
- przed udzieleniem świadczenia następuje potwierdzenie przez osobę udzielającą teleporady tożsamości pacjenta
- teleporada skutkuje jej anulowaniem po podjęciu co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut;
- w przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady, wtedy podczas rozmowy ustalany jest termin skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem;
Osobiste wizyty pacjentów realizowane są w następujących przypadkach:
- gdy stan pacjenta wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego lub innych procedur z zakresu POZ, niemożliwych do zrealizowania w formie teleporady,
- gdy ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego nie jest możliwe na podstawie informacji zebranych podczas teleporady,
- gdy występują objawy o niejasnym charakterze, znacznym nasileniu, nieustępujące w czasie, będące przyczyną istotnego niepokoju pacjenta,
- gdy brak jest spodziewanego efektu terapeutycznego po dwóch kolejnych teleporadach, udzielonych z tej samej przyczyny, a wizyta osobista jest możliwa do realizacji.
- Wizyty osobiste realizowane są z zastosowaniem procedur sanitarnych i środków bezpieczeństwa związanych z ryzykiem zakażenia oraz zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie.
- Teleporady udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki i położne POZ zgodnie z zakresem ich kompetencji, w godzinach pracy poradni.
- odbiór e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne następuje po przesłaniu informacji z kodami odbioru za pośrednictwem IKP (Internetowe Konto Pacjenta), SMS lub email zgodnego z danymi zawartymi w dokumentacji medycznej, istnieje możliwość odbioru dokumentów w rejestracji przychodni; o tym jak założyć IKP pod linkiem http://spzoz.hajnowka.pl/zaloz-internetowe-konto-pacjenta/
- zlecenia na badania laboratoryjne, na wykonanie badań obrazowych (rtg, usg) są do odbioru w rejestracji przychodni.
- Przyjmowanie zgłoszeń i ustalenie terminu teleporady (dzień, godzina) odbywa się poprzez kontakt telefoniczny z personelem rejestracji medycznej lub elektronicznej, e-rejestracja:
- numery telefonów:
- Przychodnia Rejonowa Nr 1 w Hajnówce - tel. 85 682 90 06
- Przychodnia Rejonowa Nr 2 w Hajnówce - tel. 85 682 91 73
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Białowieży - tel. 85 667 24 68
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Czeremsze - tel. 85 685 00 00
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych - tel. 85 685 20 05
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Narewce - tel. 85 685 80 10; 85 685 86 90
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Narwi - tel. 85 681 60 35
- e-rejestracja:
ezdrowie.wrotapodlasia.pl
Jeśli wizyta w gabinecie lekarza POZ okaże się konieczna, wtedy przed wejściem do gabinetu pacjent powinien:
- zasłonić usta i nos maseczką,
- odkazić ręce,
- mieć zmierzoną temperaturę.
NZOZ Zdrowie, 11 Listopada 22, 17-200 Hajnówka
- W NZOZ Zdrowie od dnia 16 marca br. udzielane są Teleporady. Zostały uruchomione dodatkowe linie telefoniczne celem umożliwienia szybkiego kontaktu z lekarzem, pielęgniarką i położną POZ: Telefonów:
Nr telefonów: 85-682 27 77, skąd możliwe są połączenia telefoniczne poprzez Centralę do poszczególnych gabinetów lekarskich, 692905261, 789304886
adres e-mail: ruda_@wp.pl, jolak73@wp.pl
Za pośrednictwem Facebook: https://www.facebook.com/sppzdrowie
- Pacjenci dzwoniąc do Poradni, proszeni są o podanie aktualnego nr. telefonu, udzielana jest Teleporada, która kwalifikuje do, jeśli jest to konieczne osobistej wizyty w poradni.
- Lekarz lub inny personel medyczny ustala godzinę wizyty.
- Wystawianie E-recept, E-skierowań do Poradni Specjalistycznych, E-skierowań do Oddziałów szpitalnych, E-skierowań na badania RTG oraz badań laboratoryjnych odbywa się na bieżąco poprzez teleporadę lub osobistą wizytę Pacjenta.
- W Poradni uruchomiony jest Punkt pobrań materiałów do badań, który znajduje się w oddzielnym wejściu w godzinach 7.30-9.30. Ponadto, wszelkie świadczenia w ramach profilaktyki, t.j szczepienia, bilanse zdrowia, odbywają się na bieżąco, poprzez ustalenie telefoniczne daty i godziny wizyty - w pomieszczeniu z oddzielnym wejściem.
- Poradnia świadczy usługi ambulatoryjne, a także realizuje wizyty w miejscu pobytu Pacjenta, jeśli zachodzi taka konieczność. Wszystkie świadczenia odbywają się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i przy użyciu środków ochrony osobistej.
HAJMED ul. Piłsudskiego 10 17-200 Hajnówka
- NZOZ „HAJMED” udziela świadczeń z zakresu Podstawowej Opieki Zdrowotnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00.
Telefony do NZOZ „HAJMED”:
- 85 873 14 41
- 85 682 35 01
- 85 682 35 02
- Teleporada jest udzielana na bieżąco, w dniu zgłoszenia lub po uzgodnieniu z pacjentem personel Przychodni kontaktuje się z pacjentem telefonicznie.
- E-recepty są realizowane w aptekach po przekazaniu pacjentowi kodu. Po druki skierowań, zleceń na wyroby medyczne, skierowań na wykonanie badań dodatkowych , w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych, pacjent zgłasza się po odbiór w godzinach pracy Przychodni.
- W przypadkach, gdy stan zdrowia pacjenta nie zezwala na zrealizowanie wizyty w formie teleporady, ustala się dzień i godzinę wizyty lub informuje się pacjenta o terminie wizyty domowej.
- Jednocześnie HAJMED informuje, że aktualnie jest przebudowywana centralka telefoniczna, co niewątpliwie poprawi kontakt naszych pacjentów z Przychodnią. Termin realizacji – 2 -3 tygodnie.
Poradnia Lekarza Rodzinnego Ewa Borna, ul. Plac Parkowy 9, 17-250 Kleszczele
- Placówka udziela świadczeń POZ w godz. 8.00-18.00 (codziennie oprócz dni ustawowo wolnych, gdzie w godz. 13.00-15.00 lekarz wykonuje wizyty domowe);
- Porady udzielane są w zależności od potrzeb w formie teleporady oraz bezpośredniego kontaktu z personelem medycznym (85 681 8045, nzozkleszczele@gmail.com)
- Teleporada udzielana jest w tym samym dniu, niezwłocznie lub wg. kolejki pacjentów w rejestracji. Jeżeli brak jest kontaktu z pacjentem nawiązujemy kontakt z rodziną chorego, sołtysem lub pracownik Poradni jedzie do domu chorego.
- E-recepta realizowana jest w tym samym dniu według kolejności rejestracji elektronicznej. Skierowania wystawiane są w formie papierowej i pacjent odbiera osobiście lub przez rodzinę. Badania laboratoryjne pobierane są codziennie w godz. 8.00-11.00 w placówce, w tym badania dla lekarzy SP ZOZ w Hajnówce (odbierają je kierowcy poszczególnych laboratoriów, wyniki odbierane są online).
- W okresie pandemii placówka w Kleszczelach nie zaprzestała realizacji świadczeń ambulatoryjnych i wizyt domowych.
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach, Danuta i Sławomir Hackiewicz, Czyże 74
Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach informuje, że przyjmuje pacjentów od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 18.00 w placówce, jak również realizowane są wizyty domowe w przypadkach, w których zachodzi taka konieczność. O sposobie realizacji świadczeń decyduje stan pacjenta. Ze względu na sytuację epidemiologiczną, wizyty w poradni odbywają się po uprzednim, telefonicznym ustaleniu godziny. Tym sposobem uniemożliwia się gromadzenie chorych w poczekalni. Na życzenie pacjenta placówka realizuje teleporady, kody e-recept i e-skierowań (przekazywane SMS lub MMS). Teleporady udzielane są w godzinach pracy lekarzy. Skierowania na badania laboratoryjne lub obrazowe przekazywane są tylko osobiście.
oprac. Katarzyna Miszczuk