Standardy teleporady w placówkach POZ z terenu Powiatu Hajnowskiego

W związku z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020, poz. 1395), Starosta Hajnowski wystąpił do poradni POZ z Powiatu Hajnowskiego z prośbą o przekazanie informacji o warunkach udzielania teleporad przez palcówkę POZ. Rozporządzenie określa standard organizacyjny teleporady, który również  winien uwzględniać prawa pacjenta do osobistego kontaktu z personelem medycznym (§3, ust. 1),  oraz być powszechnie dostępny (Rozporządzenie nakłada obowiązek informacyjny).

Poniżej prezentujemy standardy telepracy opracowane przez placówki POZ z Powiatu Hajnowskiego:

Spis poradni, które przekazały opracowne standardy:

  1. SP ZOZ w Hajnówce – standardy teleporady w Przychodniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej
  2. NZOZ Zdrowie, 11 Listopada 22, 17-200 Hajnówka
  3. HAJMED ul. Piłsudskiego 10 17-200 Hajnówka
  4. Poradnia Lekarza Rodzinnego Ewa Borna, ul. Plac Parkowy 9, 17-250 Kleszczele
  5. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach, Danuta i Sławomir Hackiewicz, Czyże 74

SP ZOZ w Hajnówce – standardy teleporady w Przychodniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej

Zasady:

  1. teleporada realizowana jest telefonicznie;
  2. termin (dzień i przybliżona godzina) ustalany jest w rejestracji przychodni zgodnie z harmonogramem pracy poszczególnych poradni;
  3. w ustalonym terminie personel kontaktuje się z pacjentem telefonicznie – połączenie realizowane jest z numeru zastrzeżonego więc wymagana jest ze strony pacjenta możliwość odbioru takich połączeń;
  4. przed udzieleniem świadczenia następuje potwierdzenie przez osobę udzielającą teleporady tożsamości pacjenta
  5. teleporada skutkuje jej anulowaniem po podjęciu co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut;
  6. w przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady, wtedy podczas rozmowy ustalany jest termin skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem;

Osobiste wizyty pacjentów realizowane są w następujących przypadkach:

  1. gdy stan pacjenta wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego lub innych procedur z zakresu POZ, niemożliwych do zrealizowania w formie teleporady,
  2. gdy ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego nie jest możliwe na podstawie informacji zebranych podczas teleporady,
  3. gdy występują objawy o niejasnym charakterze, znacznym nasileniu, nieustępujące w czasie, będące przyczyną istotnego niepokoju pacjenta,
  4. gdy brak jest spodziewanego efektu terapeutycznego po dwóch kolejnych teleporadach, udzielonych z tej samej przyczyny, a wizyta osobista jest możliwa do realizacji.
  1. Wizyty osobiste realizowane są z zastosowaniem procedur sanitarnych i środków bezpieczeństwa związanych z ryzykiem zakażenia oraz zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie.
  2. Teleporady udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki i położne POZ zgodnie z zakresem ich kompetencji, w godzinach pracy poradni.
  3. odbiór e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne następuje po przesłaniu informacji z kodami odbioru za pośrednictwem IKP (Internetowe Konto Pacjenta), SMS lub email zgodnego z danymi zawartymi w dokumentacji medycznej, istnieje możliwość odbioru dokumentów w rejestracji przychodni; o tym jak założyć IKP pod linkiem http://spzoz.hajnowka.pl/zaloz-internetowe-konto-pacjenta/
  4. zlecenia na badania laboratoryjne, na wykonanie badań obrazowych (rtg, usg) są do odbioru w rejestracji przychodni.
  5. Przyjmowanie zgłoszeń i ustalenie terminu teleporady (dzień, godzina) odbywa się poprzez kontakt telefoniczny z personelem rejestracji medycznej lub elektronicznej, e-rejestracja:
  1. numery telefonów:
  1. e-rejestracja:

ezdrowie.wrotapodlasia.pl

Jeśli wizyta w gabinecie lekarza POZ okaże się konieczna, wtedy przed wejściem do gabinetu pacjent powinien:

NZOZ Zdrowie, 11 Listopada 22, 17-200 Hajnówka

  1. W NZOZ Zdrowie od dnia 16 marca br. udzielane są Teleporady. Zostały uruchomione dodatkowe linie telefoniczne celem umożliwienia szybkiego kontaktu z lekarzem, pielęgniarką i położną POZ: Telefonów:

Nr telefonów: 85-682 27 77, skąd możliwe są połączenia telefoniczne poprzez Centralę do poszczególnych gabinetów lekarskich, 692905261, 789304886

adres e-mail:  ruda_@wp.pl, jolak73@wp.pl  

Za pośrednictwem Facebook:  https://www.facebook.com/sppzdrowie  

  1. Pacjenci dzwoniąc do Poradni, proszeni są o podanie aktualnego nr. telefonu, udzielana jest Teleporada, która kwalifikuje do, jeśli jest to konieczne osobistej wizyty w poradni.
  2. Lekarz lub inny personel medyczny ustala godzinę wizyty.  
  3. Wystawianie E-recept, E-skierowań do Poradni Specjalistycznych, E-skierowań do Oddziałów szpitalnych, E-skierowań na badania RTG oraz badań laboratoryjnych odbywa się na bieżąco poprzez teleporadę lub osobistą wizytę Pacjenta.
  4. W Poradni uruchomiony jest Punkt pobrań materiałów do badań, który znajduje się w oddzielnym wejściu w godzinach 7.30-9.30.  Ponadto, wszelkie świadczenia w ramach profilaktyki, t.j szczepienia, bilanse zdrowia, odbywają się na bieżąco, poprzez ustalenie telefoniczne daty i godziny wizyty - w pomieszczeniu z oddzielnym wejściem.
  5. Poradnia świadczy usługi ambulatoryjne, a także realizuje wizyty w miejscu pobytu Pacjenta, jeśli zachodzi taka konieczność. Wszystkie świadczenia odbywają się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i przy użyciu środków ochrony osobistej.

HAJMED ul. Piłsudskiego 10 17-200 Hajnówka

  1. NZOZ „HAJMED” udziela świadczeń z zakresu Podstawowej Opieki Zdrowotnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. 

Telefony do NZOZ „HAJMED”:

  1. Teleporada jest udzielana na bieżąco, w dniu zgłoszenia lub po uzgodnieniu z pacjentem personel Przychodni kontaktuje się z pacjentem telefonicznie.
  2. E-recepty są realizowane w aptekach po przekazaniu pacjentowi kodu. Po druki skierowań, zleceń  na wyroby medyczne, skierowań  na wykonanie badań dodatkowych , w szczególności  laboratoryjnych lub obrazowych, pacjent zgłasza się po odbiór w godzinach pracy Przychodni.
  3. W przypadkach, gdy stan zdrowia pacjenta nie zezwala na zrealizowanie wizyty w formie teleporady,  ustala się dzień i godzinę wizyty lub informuje się pacjenta o terminie wizyty domowej.
  4. Jednocześnie HAJMED informuje, że aktualnie jest przebudowywana centralka telefoniczna, co niewątpliwie poprawi kontakt naszych pacjentów z Przychodnią. Termin realizacji – 2 -3 tygodnie.

Poradnia Lekarza Rodzinnego Ewa Borna, ul. Plac Parkowy 9, 17-250 Kleszczele

  1. Placówka udziela świadczeń POZ w godz. 8.00-18.00 (codziennie oprócz dni ustawowo wolnych, gdzie w godz. 13.00-15.00 lekarz wykonuje wizyty domowe);
  2. Porady udzielane są w zależności od potrzeb w formie teleporady oraz bezpośredniego kontaktu z personelem medycznym (85 681 8045, nzozkleszczele@gmail.com)
  3. Teleporada udzielana jest w tym samym dniu, niezwłocznie lub wg. kolejki pacjentów w rejestracji. Jeżeli brak jest kontaktu z pacjentem nawiązujemy kontakt z rodziną chorego, sołtysem lub pracownik Poradni jedzie do domu chorego.
  4. E-recepta realizowana jest w tym samym dniu według kolejności rejestracji elektronicznej. Skierowania wystawiane są w formie papierowej i pacjent odbiera osobiście lub przez rodzinę. Badania laboratoryjne pobierane są codziennie w godz. 8.00-11.00 w placówce, w tym badania dla lekarzy SP ZOZ w Hajnówce (odbierają je kierowcy poszczególnych laboratoriów, wyniki odbierane są online).
  5. W okresie pandemii placówka w Kleszczelach nie zaprzestała realizacji świadczeń ambulatoryjnych i wizyt domowych.    

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach, Danuta i Sławomir Hackiewicz, Czyże 74

Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach informuje, że przyjmuje pacjentów od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 18.00 w placówce, jak również realizowane są wizyty domowe w przypadkach, w których zachodzi taka konieczność. O sposobie realizacji świadczeń decyduje stan pacjenta. Ze względu na sytuację epidemiologiczną, wizyty w poradni odbywają się po uprzednim, telefonicznym ustaleniu godziny. Tym sposobem uniemożliwia się gromadzenie chorych w poczekalni. Na życzenie pacjenta placówka realizuje teleporady, kody e-recept i e-skierowań (przekazywane SMS lub MMS). Teleporady udzielane są w godzinach pracy lekarzy. Skierowania na badania laboratoryjne lub obrazowe przekazywane są tylko osobiście.

oprac. Katarzyna Miszczuk