Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Komunikacja w regionie

Data opublikowania: 2021-01-12

Podlaskie – kładą nowe tory przy granicy z Białorusią

Krajowy Program Kolejowy: 76 mln zł łączna wartość inwestycji, 87% to projekty zakończone i na zaawansowanym etapie realizacji, ponad 230 projektów

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ponad 350 mln zł modernizują dwie szerokotorowe linie kolejowe na Podlasiu. Po nowych torach i wyremontowanym moście na zalewie Siemianówka jeżdżą już do Polski pociągi towarowe z Białorusi. Są także nowe szerokie tory na prawie całym odcinku Sokółka-Kuźnica i dalej do granicy. Dzięki inwestycji więcej dłuższych i cięższych składów przejedzie przez wschodnią granicę.

Na linii kolejowej między Kuźnicą Białostocką a Sokółką i Geniuszami obok kursujących pociągów pasażerskich prowadzone są prace modernizacyjne. Położonych zostało już ponad 10 km toru szerokiego. Montowane są nowe szyny i podkłady, a na budowie wykorzystano już ponad  800 wagonów tłucznia. Na odcinku Sokółka-Geniusze zdemontowano stare szyny i podkłady.

Inwestycja rozpoczęła się w czerwcu 2020 roku. W ramach modernizacji wymienionych zostanie łącznie 27 km torów, przebudowanych lub wyremontowanych będzie 16 obiektów inżynieryjnych. Bezpieczeństwo ruchu zapewni przebudowa 16 przejazdów drogowo-kolejowych oraz instalacja nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dzięki inwestycji możliwe będzie przywrócenie ruchu pociągów na odcinku Sokółka – Geniusze, wyłączonym z eksploatacji od 1992 r.

Inwestycja realizowana jest w ramach dwóch projektów: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze” i „Rewitalizacja linii kolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo”, których łączna wartość to około 200 mln zł netto. Modernizacja dofinansowana jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Zakończenie prac planowane jest na przyszły rok.

Na linii kolejowej granica państwa – Zabłotczyzna zostało już wymienionych 20 km toru głównego, a nowe szyny, łączone w technologii bezstykowej, zapewniają mniejszy poziom hałasu. Remont objął 13 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów, prace prowadzone są na moście kolejowym w Narewce. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego zapewniła przebudowa 12 przejazdów drogowo-kolejowych.

Na stacji w Siemianówce wyremontowano nastawnię, która aktualnie wyposażana jest w nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania ruchem, co zwiększy poziom bezpieczeństwa i umożliwi obsługę większej liczby pociągów. Prowadzone są prace przy budowie oświetlenia torów w stacji Siemianówka, Mikłaszewo i Zabłotczyzna oraz roboty elektroenergetyczne. Zakończenie zasadniczej części prac na tej linii planuje się na marzec 2021 r., natomiast ostateczne zakończenie projektu przewidywane jest w IV kwartale 2022 r.

Modernizacja linii kolejowej nr 59 prowadzona jest w ramach dwóch projektów:

  • „Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (s)” o wartości 78,9 mln zł netto, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego i Funduszu Kolejowego;
  • „Prace inwestycyjne na przejściu granicznym Siemianówka-Swisłocz” o wartości 78,8 mln zł netto, finansowanego w całości z budżetu państwa (wchodzącego w zakres szerszego projektu pn. „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego”).

Więcej towarów po szerokich torach

Modernizacje szerokotorowych linii kolejowych w województwie podlaskim to inwestycje ważne dla usprawnienia przewozów towarowych pomiędzy Polską i Białorusią, a także pomiędzy wschodem i zachodem Europy. Przewóz towarów przez granicę będzie szybszy i sprawniejszy – po torach będzie mogło kursować więcej pociągów z prędkością do 60 km/h. Stacje towarowe będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi o naciskach do 245 kN/oś (25 t) i do 1050 m długości. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i więcej korzyści dla środowiska, a także większe możliwości punktów przeładunkowych na terenie województwa.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Tomasz Łotowski

zespół prasowy

grafika poglądowa:Krajowy Program Kolejowy: 76 mln zł łączna wartość inwestycji, 87% to projekty zakończone i na zaawansowanym etapie realizacji, ponad 230 projektów

Pozostałe Komunikacja w regionie
2021-06-11

Spotkanie prezentujące wyniki projektu MARA

W związku z realizacją projektu MARA - Mobility and Accesibility in Rural Areas, Starostwo Powiatowe w Hajnówce zaprasza mieszkańców powiatu do wzięcia udziału w prezentacji
Czytaj więcej
2021-06-07

Zmiany w rozkładzie jazdy

Zmiana rozkładu jazdy POLREGIO w województwie podlaskim i start codziennych połączeń nad Zalew Siemianówka
Czytaj więcej
2021-05-27

Międzynarodowe połączenia POLREGIO w relacji Białystok – Kowno – Białystok zawieszone

do 28 sierpnia 2021 roku
Czytaj więcej
2021-05-04

Połączenie autobusowe Kleszczele – Hajnówka

Kursy mają być wznowione od 4 maja i będą się odbywały od poniedziałku do piątku.
Czytaj więcej
2021-03-26

Relacja Białystok – Kowno – Białystok zawieszona 31.05.2021

POLREGIO informuje, że kursowanie pociągów na Litwę pozostanie zawieszone do 31 maja 2021 roku.
Czytaj więcej
2021-03-03

Konsultacje społeczne w sprawie przebudowy drogi

... wojewódzkiej nr 689 na odcinku Bielsk Podlaski - Hajnówka
Czytaj więcej
2021-02-11

Numer alarmowy 112 i żółta naklejka ratują życie

Oznakowanie wprowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest bardzo pomocne w sytuacji zagrożenia życia. Dzisiaj 11.02 (lutego) jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego.
Czytaj więcej
2021-02-08

Połączenia POLREGIO w relacji Białystok – Kowno – Białystok zawieszone

Międzynarodowe połączenia POLREGIO w relacji Białystok – Kowno – Białystok zawieszone do 31 marca 2021 roku
Czytaj więcej
Zobacz więcej
najczęściej czytane