Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Biznes

Data opublikowania: 2018-10-03

Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Jeśli chcesz rozpocząć działalność jednoosobową (samozatrudnienie), złóż wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek składasz na formularzu CEIDG-1.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

 

Załatw online

Wniosek elektroniczny złożysz w serwisie ceidg.gov.pl

 

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Złóż wniosek o wpis do CEIDG drogą elektroniczną, osobiście lub za pośrednictwem poczty (listem poleconym).

Jeśli składasz wniosek o wpis do CEIDG elektronicznie to musisz go podpisać bankowością elektroniczną, Profilem Zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zobacz jak je uzyskać.

Działalność nierejestrowa

Działalność możesz prowadzić również bez wpisu do CEIDG. Taka możliwość dotyczy tylko drobnej działalności zarobkowej i nie zwalnia z obowiązku odprowadzania podatku. Sprawdź warunki prowadzenia działalności nierejestrowej.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

Przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej.

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • Urzędy miast i gmin
  • Urzędy dzielnicowe m.st. Warszawy
  • Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Wniosek możesz złożyć bezpośrednio do CEIDG drogą elektroniczną – w takim przypadku właściwą instytucją jest Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Możesz także złożyć wniosek za pośrednictwem dowolnego urzędu miasta lub gminy, który wprowadzi go w twoim imieniu do systemu CEIDG. Aby znaleźć najbliższy urząd, wpisz miejscowość, w której mieszkasz.

Co zrobić krok po kroku

1. Wybierz sposób, w jaki złożysz wniosek – masz 5 możliwości

 

  • Złóż wniosek online bez wychodzenia z domu

Przez stronę CEIDG

Najwygodniejsze dla ciebie będzie przygotowanie i podpisanie wniosku online. W tym celu zarejestruj się na stronie internetowej CEIDG, wypełnij formularz i podpisz go elektronicznie bankowością internetową, Profilem Zaufanym lub podpisem elektronicznym.

Wniosek CEIDG-1 możesz wypełnić samodzielnie uzupełniając pola formularza albo korzystając z pomocy tzw. kreatora. W tym przypadku, przewodnik „krok po kroku" i pytania pomocnicze ułatwią ci uzupełnianie kolejnych rubryk.

Do wniosku CEIDG-1 składanego online możesz dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne VAT-R. Wniosek i zgłoszenie VAT-R podpisz kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub Profilem Zaufanym.

Przez stronę banku

Wniosek online możesz złożyć także poprzez bankowość internetową wybranych banków. Pamiętaj jednak, że za pośrednictwem banku zarejestrujesz jedynie firmę. Pozostałe formalności, takie jak rejestracja w ZUS, rejestracja VAT musisz załatwić już w urzędzie.

Dowiedz się więcej na temat rejestracji firmy przez bank.

  • Wypełnij wniosek online i złóż w urzędzie

Możesz także wypełnić wniosek online i podpisać go osobiście w urzędzie gminy. Elektroniczny formularz wniosku znajdziesz na stronie CEIDG. Żeby wypełnić wniosek nie musisz dodatkowo rejestrować się na stronie CEIDG – możesz to zrobić anonimowo.

Po wypełnieniu wniosku na stronie CEIDG nie musisz go drukować. Wystarczy, że zapamiętasz kod (numer wniosku), który pojawi się po wypełnieniu na stronie CEIDG. Z tym kodem udaj się do urzędu miasta lub gminy. Urzędnik odnajdzie twój wniosek w CEIDG po kodzie wniosku, wydrukuje, przedłoży do podpisania i potwierdzi w systemie. Pamiętaj, że wskazana we wniosku data rozpoczęcia działalności nie może być wcześniejsza niż dzień, w którym podpiszesz wniosek w urzędzie. Adres i dane najbliższego urzędu miasta lub gminy znajdziesz w wyszukiwarce instytucji.

  • Załóż firmę przez telefon

Jeśli chcesz zarejestrować firmę, możesz to zrobić również przez telefon. W tym celu skontaktuj się z infolinią Centrum Pomocy (tel.: 801 055 088 lub 22 765 67 32). Wspólnie z konsultantem wypełnisz wniosek. Po rozmowie, otrzymasz SMS z kodem (numerem wniosku). Z tym numerem udaj się do urzędu miasta/gminy/dzielnicy. Urzędnik wydrukuje twój wniosek i poprosi cię, abyś go podpisał. 

  • Złóż wniosek osobiście

Możesz także złożyć wniosek w formie papierowej w urzędzie miasta lub gminy. W urzędzie otrzymasz odpowiedni formularz. Jeśli chcesz wypełnić go wcześniej, możesz go pobrać ze strony CEIDG, wydrukować, podpisać własnoręcznie i zanieść do dowolnego urzędu miasta lub gminy.

Urzędnik potwierdzi za pokwitowaniem przyjęcie wniosku i najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG.

Ważne! Przy składaniu wniosku w urzędzie nie zapomnij zabrać ze sobą dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Wniosek o wpis do CEIDG może również złożyć pełnomocnik ustanowiony na zasadach ogólnych. Dowiedz się więcej na temat pełnomocnictwa przy rejestracji działalności.

  • Wyślij wniosek listem poleconym

Wypełniony wniosek możesz wysłać listem poleconym (w przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza).

Aby uzyskać wpis do CEIDG złóż oświadczenie o braku orzeczonych wobec ciebie zakazów dotyczących: prowadzenia działalności gospodarczej; wykonywania określonego zawodu, którego wykonywanie podlega wpisowi do CEIDG; prowadzenia działalności związanej z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub z opieką nad nimi. Oświadczenie jest elementem wniosku o wpis.

Dokumenty

Termin

Przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej.

2. Urząd sprawdzi twój wniosek

 

Jeżeli wniosek złożony online jest niepoprawny, system teleinformatyczny CEIDG poinformuje cię o niepoprawności tego wniosku.

Jeżeli wniosek złożony osobiście lub listem poleconym w wybranym urzędzie miasta lub gminy jest niepoprawny, urząd wezwie cię do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, w terminie 7 dni roboczych.

3. Zostaniesz wpisany do CEIDG

 

Wpis w CEIDG z danymi twojej firmy pojawi się z chwilą zamieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku.

Działalność gospodarczą możesz podjąć w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG!

Złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest BEZPŁATNE! Ostrożnie podchodź do pojawiających się ofert płatnego wpisu – są to oferty komercyjne.

CEIDG w ramach idei "jednego okienka" prześle twoje dane do urzędu skarbowego, który nada twojej formie NIP oraz poinformuje GUS, ZUS (lub KRUS) o wpisie twojej firmy do CEIDG i o nadanym numerze NIP.

Aby pobrać zaświadczenie o wpisie odszukaj swój wpis w bazie przedsiębiorców i wybierz opcję Drukuj / Pobierz PDF.

Termin

Nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG.

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).

Ile będziesz czekać

Wpis jest dokonywany z chwilą zamieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku o wpis.

Warto wiedzieć

Inne obowiązki po rejestracji firmy w CEIDG

Rejestrując firmę w CEIDG zostaniesz automatycznie zarejestrowany w ZUS (jako płatnik składek) i w urzędzie skarbowym. W przypadku ZUS, w ciągu 7 dni od terminu rozpoczęcia działalności powinieneś zgłosić się do ubezpieczeń w ZUS (jako ubezpieczony). Więcej informacji na ten temat.

Jeśli będziesz płacił VAT, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT złóż we właściwym urzędzie skarbowym druk zgłoszeniowy VAT-R. Możesz go także dołączyć do wniosku o rejestrację w CEIDG. Więcej na ten temat w poradniku Rejestruję się jako podatnik VAT.

Jeśli prowadzisz działalność reglamentowaną, będziesz musiał zgłosić swoją firmę do odpowiedniego rejestru. Dowiedz się więcej na temat działalności regulowanej.

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji, jak dopełnić pozostałe formalności związane z ubezpieczeniami w ZUS lub KRUS, kasą fiskalną, działalnością regulowaną – zobacz artykuł Po rejestracji.

Twój wpis w CEIDG

Dane dotyczące Twojej firmy będą dostępne w Bazie przedsiębiorców na stronie internetowej CEIDG. Dzięki temu w każdej chwili będziesz miał do nich wygodny dostęp oraz będziesz mógł je modyfikować (dowiedz się więcej na temat wprowadzania zmian w CEIDG) Każdy zainteresowany (np. urząd znajdzie tam twój wpis, dzięki czemu nie będziesz potrzebował zaświadczenia potwierdzającego, że twoja firma znajduje się w rejestrze (dowiedz się więcej).

Spółka cywilna

Jeśli chcesz założyć spółkę cywilną, dowiedz się więcej na temat dodatkowych obowiązków związanych z rejestracją.

za:biznes.gov.pl

Pozostałe Biznes
2018-11-22

Szkolenie z zakresu PODEJMOWANIA I ROZWIJANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Szkolenie odbędzie się w dniu 12 grudnia 2018 r. Rekrutacja trwa do 5.12.2018
Czytaj więcej
2018-12-10

ZUS informuje: Kreatywność chorych na zwolnieniu, jakie kwoty zasiłku tracą.

Pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim może spodziewać się, iż zostanie sprawdzony przez pracodawcę lub przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, co faktycznie podczas zwolnienia robi i czy na pewno go potrzebuje. Zdarzały się przypadki, gdy podczas wizyty pod wskazanym przez chorego  adresem, kontrolerzy nikogo nie zastali. Nieobecny, w
Czytaj więcej
2018-12-05

Dla kogo mały ZUS od 2019 r.

Począwszy od 1 stycznia 2019 r., przedsiębiorcy będą mogli opłacać niższe składki ZUS, które będą uzależnione od osiągniętych przychodów. Z nowych preferencji będą mogły skorzystać osoby prowadzące jednoosobowo pozarolniczą działalność gospodarczą (oraz osoby z nimi współpracujące), które spełnią określone warunki. Natomiast nie będą mogli z nich s
Czytaj więcej
2018-12-05

Nowe ulgi podatkowe już od 1 stycznia 2019 r.

Nowe ulgi podatkowe, w tym ulga termomodernizacyjna, już od 1 stycznia 2019 r. W dniu 29 listopada 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Czytaj więcej
2018-12-03

ZUS informuje: ZUS szkoli z e-zwolnień

Od 1 grudnia jedyną obowiązującą formą zwolnienia są zwolnienie elektroniczne. Tylko 1 i 2 grudnia lekarze wystawili ponad 10,7 tys. elektronicznych zwolnień, a 3 grudnia tych zwolnień jest aktualnie ponad 63 tys. i liczba stale rośnie. Pracodawca, który ma założony profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS natychmiast dowie się, że pra
Czytaj więcej
2018-12-03

Dotacje i pożyczki w 2019 roku. Warto skorzystać!

Przedstawiamy harmonogram konkursów w ramach RPOWP na lata 2014-2020 planowanych w 2019 roku.
Czytaj więcej
2018-12-03

Minimalne wynagrodzenie w 2019 r. - wysokość, koszty pracodawcy

Od 1 stycznia 2019 roku obowiązuje wyższa płaca minimalna i stawka godzinowa. Minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2019 r. wynosi 2250 zł. Wzrosną również wydatki pracodawców.
Czytaj więcej
2018-12-03

e-ZLA od 1 grudnia 2018 r. - obowiązki pracodawcy

Do 1 grudnia 2018 r. każdy pracodawca powinien utworzyć konto płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Z dniem 1 grudnia 2018 r. e-ZLA będzie jedyną akceptowalną formą zwolnienia lekarskiego.
Czytaj więcej
Zobacz więcej
najczęściej czytane

Pronar stworzy w Hajnówce dział badawczo-rozwojowy

Data dodania 2018-12-17

Zakładam firmę: Jak załatwić sprawę w urzędzie

Data dodania 2018-12-17

W kwietniu zapraszamy na bezpłatne konsultacje ze specjalistami ds. funduszy europejskich

Data dodania 2018-12-17

Możliwości promocji produktów lokalnych

Data dodania 2018-12-17

Szukasz pracownika? Skorzystaj z pomocy Urzędu Pracy

Data dodania 2018-12-17