Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Biznes

Data opublikowania: 2018-10-08

Split payment – krok po kroku – poradnik

Czym jest split payment
Mechanizm podzielonej płatności (MPP), tzw. split payment to narzędzie dla przedsiębiorców płacących bezgotówkowo za faktury sprzedaży przy użyciu polecenia przelewu (lub polecenia zapłaty) i posiadających rachunek VAT. Mechanizm obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2018 r.

Kogo dotyczy split payment
Mechanizm podzielonej płatności (MPP) dotyczy wyłącznie transakcji:

  • między podatnikami posiadającymi rachunek VAT
  • rozliczanych w polskiej walucie

Dotyczy wszystkich przedsiębiorców w Polsce. Dotyczy więc również ciebie, niezależnie od tego, czy jesteś mikroprzedsiębiorcą, masz małą, średnią czy dużą firmą.

Jeśli nie jesteś podatnikiem VAT i otrzymasz fakturę od sprzedawcy, także możesz ją zapłacić w mechanizmie podzielonej płatności, korzystając z dedykowanego do tego celu rodzaju przelewu, używając tzw. komunikatu przelewu.

Kogo nie dotyczy split payment
Nie możesz skorzystać z mechanizmu podzielonej płatności, jeśli jesteś:

  • konsumentem (nie prowadzisz działalności gospodarczej)
  • przedsiębiorcą, który otrzymuje faktury bez kwoty podatku VAT (np. od podatników zwolnionych z VAT, w zakresie faktur objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia VAT w branży budowlanej lub tzw. branżach wrażliwych, np. elektronika, stal, metale kolorowe)
  • płacisz faktury gotówką lub kartą płatniczą


Dobrowolność split payment
Stosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest dobrowolne. Oznacza to, że sam decydujesz, którą fakturę zapłacisz z zastosowaniem split payment, w jakiej części oraz wobec którego dostawcy (czyli mechanizm ten można stosować wybiórczo).

Zapłata z MPP i rachunek VAT
Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą i posiadający rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w SKOK ma bezpłatny rachunek VAT (otwarty automatycznie, bez konieczności składania wniosków).

Rachunek VAT i środki na nim zgromadzone cały czas należą do ciebie. Urząd skarbowy nie będzie dysponować środkami zgromadzonymi na rachunkach VAT, sprawuje jednak nadzór nad ich uwolnieniem.

Masz dostęp do tych środków i możesz na bieżąco:

  • regulować swoje zobowiązania wobec kontrahentów
  • wpłacać zobowiązania podatkowe z tytułu VAT do urzędu skarbowego

Zapłata faktur z użyciem split payment będzie wyglądać tak samo jak przed wprowadzeniem tego mechanizmu.
Wykorzystując split payment będziesz wykonywać jeden przelew do dostawcy za dany towar lub usługę. Płatność rozdzieli się w momencie, gdy użyjesz specjalnego komunikatu przelewu, udostępnionego przez bank/SKOK.

W komunikacie przelewu jako nabywca wskaż:

  • kwotę podatku VAT (lub część)
  • kwotę sprzedaży brutto (lub część)
  • numer faktury, którą opłacasz
  • NIP dostawcy towaru lub usługi (wystawcy faktury)

Nie musisz znać numeru rachunku VAT dostawcy. Na przelewie - tak jak do tej pory - dostawca będzie wskazywać swój rachunek rozliczeniowy.

Pamiętaj
Każdą transakcję rozliczasz osobno. Nie ma możliwości opłacania kilku faktur zbiorczym przelewem. W jednym przelewie w systemie podzielonej płatności możesz uregulować należność tylko za jedną fakturę.

Wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT (split payment)
O przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT możesz się ubiegać, jeśli nie wykorzystasz ich do zapłaty za fakturę dostawcy lub do rozliczenia z urzędem skarbowym.

Złóż wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT (split payment).

Zwrot podatku VAT na rachunek VAT - w terminie 25 dni
Jeśli zdecydujesz się na zwrot podatku na rachunek VAT, otrzymasz go w przyspieszonym terminie 25 dni.
Skrócony termin obowiązuje nawet, jeśli:

  • w danym okresie rozliczeniowym nie dokonasz płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (split payment)
  • wystawione przez ciebie faktury nie zostały zapłacone z zastosowaniem split payment


Split payment a sektor finansów publicznych
Jednostki sektora finansów publicznych (takie jak np. Jednostki Samorządu Terytorialnego)
stosują przepisy dotyczące podzielonej płatności na tych samych zasadach co przedsiębiorcy.
Z zastrzeżeniem, że podatnik będący państwową jednostką budżetową swobodnie dysponuje środkami zgromadzonymi na rachunkach VAT (tzn. nie musi składać wniosku do urzędu skarbowego o uwolnienie tych środków).

Uwaga
Ten poradnik dotyczy wyłącznie przedsiębiorców.

 
 
za: biznes.gov.pl
Pozostałe Biznes
2018-10-16

Targi Pracy w Hajnówce

Szukasz pracy lub chciałbyś znaleźć inną, bardziej satysfakcjonującą? Jutro koniecznie zajrzyj na Targi Edukacji i Pracy organizowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Hajnówce oraz OHP. Targi pod hasłem „Twoja przyszłość w Twoich rękach” odbędą się 17.10.2018 r. w Zespole Szkół Zawodowych w Hajnówce, ul. 3 Maja 25 w Ha
Czytaj więcej
2018-10-16

ZUS informuje: O czym studenci muszą pamiętać by nie stracić prawa do renty rodzinnej

Studenci, którzy pobierają rentę rodzinną muszą poinformować ZUS, że przerwali lub zakończyli naukę. Jeśli tego nie zrobią, czekają ich przykre konsekwencje, bo nadpłacone świadczenie trzeba zwrócić wraz z odsetkami. Do końca października studenci pobierający rentę rodzinną powinni złożyć w ZUS zaświadczenie o kontynuowaniu nauk
Czytaj więcej
2018-10-08

E-akta od 1 stycznia 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. będzie można prowadzić dokumentację pracowniczą w postaci elektronicznej. E-akta to część pakietu 100 zmian dla firm.
Czytaj więcej
2018-10-08

Split payment – krok po kroku – poradnik

Słyszeliście już o split payment? Na Biznes.gov.pl znajdziecie poradnik, w którym tłumaczymy krok po kroku na czym polega nowy mechanizm płacenia VAT.
Czytaj więcej
2018-10-04

Ulga na wydatki związane z termomodernizacją

Rząd przyjął zmiany w ustawie o podatku dochodowym, które wprowadzają ulgę termomodernizacyjną. Nawet 23 proc. wydatków na termomodernizację będzie można odliczyć w rozliczeniu rocznym za 2019 r. (maksymalnie 53 tys. zł odliczenia). Ulga obejmie wydatki na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięć termomodernizacy
Czytaj więcej
2018-10-03

Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

Jeśli chcesz rozpocząć działalność jednoosobową (samozatrudnienie), złóż wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek składasz na formularzu CEIDG-1.
Czytaj więcej
2018-09-28

Elektroniczne zwolnienia lekarskie to uproszczenie do pacjenta

Pozostały już tylko 2 miesiące do bezwzględnego wycofania papierowych zwolnień lekarskich. Od 1 grudnia br. pacjenci będą mieli wyłącznie formę elektroniczną. Już teraz do ZUS w województwie podlaskim wpływa takich zwolnień prawie 5 tys. tygodniowo. E-zla to dla chorego pacjenta ogromne udogodnienie.
Czytaj więcej
2018-09-28

Pożyczka na rozwój dla małych firm - wnioski do 5 listopada 2018

Do 5 listopada trwa nabór wniosków o przyznanie "Pożyczki na rozwój". To niskooprocentowany kapitał na inwestycje od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Czytaj więcej
Zobacz więcej
najczęściej czytane

Pronar stworzy w Hajnówce dział badawczo-rozwojowy

Data dodania 2018-10-20

Zakładam firmę: Jak załatwić sprawę w urzędzie

Data dodania 2018-10-20

W kwietniu zapraszamy na bezpłatne konsultacje ze specjalistami ds. funduszy europejskich

Data dodania 2018-10-20

Możliwości promocji produktów lokalnych

Data dodania 2018-10-20

Szukasz pracownika? Skorzystaj z pomocy Urzędu Pracy

Data dodania 2018-10-20