Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Bezpieczeństwo

Data opublikowania: 2019-02-11

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Zakochany klient

Walentynki to okres intensywnego poszukiwania prezentów, zdarza się, że również partnera. Na jakie zasadzki narażeni są zakochani oraz poszukujący miłości konsumenci, zwraca uwagę Europejskie Centrum Konsumenckie.

Zakup prezentu – Twoje prawa

Przed Walentynkami przedsiębiorcy prześcigają się w ofertach trafiających do serc konsumentów i ich wybranków. Okazuje się często, że towary z „serduszkiem” lub z napisem „I love you” są słabej jakości. Jak w tym przypadku są chronieni konsumenci?

  • Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić w ciągu 14 dni
    Uwaga na wyjątki: np. bilet na koncert, biżuteria z grawerem, otwarte perfumy, rozpakowana bielizna
  • Niektóre sklepy stacjonarne oferują swoim klientom możliwość zwrotu, zapytaj o to przy kasie przed dokonaniem zakupu.
  • Na reklamację prezentu z tytułu rękojmi masz 2 lata w całej Unii Europejskiej.

Dostarczenie prezentu – Twoje prawa

Zaglądasz do przesyłki, a w niej puste pudełko lub uszkodzony przedmiot? Tego typu problemy mogą przytrafić się podczas transportu.

  • Jeżeli wybrałeś rodzaj dostawy zaoferowany przez sprzedawcę, to on odpowiada za produkt w czasie transportu.
  • Nie masz obowiązku sprawdzania przesyłki przy kurierze. Jeżeli opakowanie nie jest uszkodzone masz na to 7 dni. Jeżeli po sprawdzeniu okaże się, że towar jest niezgodny z opisem, możesz zażądać sporządzenia protokołu odbioru.

Przykładowa sprawa:

Klient niemieckiego sklepu internetowego, prężnie działającego w Polsce, zakupił pierścionek zaręczynowy dla swojej wybranki za kwotę 3808,95 zł. Przesyłka została dostarczona po 2 tygodniach, ale w pudełku nie było pierścionka… Przedsiębiorca odwlekał udzielenie konkretnej odpowiedzi. Konsument nie chciał jednak, aby jego przyszła żona czekała. O wydarzeniu zawiadomił rzecznika konsumentów oraz policję. Firma posiadała w Polsce jedynie magazyn, zarejestrowana była w Niemczech, dlatego właściwym podmiotem okazało się Europejskie Centrum Konsumenckie i tam finalnie pechowy klient otrzymał skuteczną pomoc. Po interwencji ECK Polska i ECK Niemcy zostały mu zwrócone pieniądze.

 Romantyczny wyjazd we dwoje – Twoje prawa

Wszyscy Ci, którzy decydują się na wypoczynek poza Polską np. w Wenecji lub Rzymie, również powinni być przygotowani na niespodzianki.

  • Opóźniony i odwołany lot, czy uszkodzony bagaż mogą popsuć plany wyjazdowe. Więcej na ten temat: https://konsument.gov.pl/prawa-pasazerow/
  • Nie zawsze możesz zrezygnować z rezerwacji pokoju bezkosztownie. W niektórych krajach (np. Austrii) przepisy wprost mówią, że klient nie może domagać się pełnego zwrotu kosztów rezerwacji, jeżeli nie będziesz mógł z niej skorzystać.
  • Jeżeli pokój jest niezgodny z umową, zgłoś to obsłudze hotelowej. Aby ubiegać się o zwrot kosztów (wynikający np. z różnicy w standardzie pokoju), warto zadbać o dokumentację dowodową (np. w formie zdjęć).

 Poszukujący miłości online – miejcie się na baczności

Jeżeli poszukujesz miłości przez internet – nie rób tego pochopnie. Nie chodzi tu tyle o wybór partnera, co o moment zawarcia umowy z serwisem randkowym. Do ECK napływają skargi od konsumentów, którzy nie wypowiedzieli umowy w terminie (najczęściej 14 dni przed jej zakończeniem). Przedsiębiorca wówczas automatycznie ją przedłuża (najczęściej na kolejne 3 miesiące) i pobiera z karty konsumenta opłatę za subskrypcję.

  • Zawiązując taką umowę, masz niewielkie szanse na uzyskanie zwrotu. Przepisy nie wykluczają stosowania praktyki „automatycznego przedłużenia konta”. Serwis musi jednak powiadomić o tym konsumenta przed zawarciem umowy.
  • Portale randkowe najczęściej informują konsumentów o stosowaniu praktyki w kliku miejscach: podczas podawania numeru karty kredytowej, w regulaminie, w potwierdzeniu założenia konta.

 Pomoc konsumentom

Masz problem z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii? Zgłoś się po poradę lub pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego:

https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.

za: infor.pl

Pozostałe Bezpieczeństwo
2021-05-11

Kwalifikacja wojskowa pierwszym krokiem do służby w WOT

Rekruterzy 1 Podlaskiej Brygady Obrony Terytorialnej wykorzystają szansę, jaką daje kwalifikacja wojskowa, aby dotrzeć z ofertą służby do kandydatów wkraczających w dorosłość.
Czytaj więcej
2021-05-07

#SzczepimySię!

Dlaczego warto się zaszczepić przeciwko COVID-19?
Czytaj więcej
2021-05-05

GUS informuje: może adzwonić rachmistrz spisowy

Od 4 maja br. swoją pracę przez telefon rozpoczynają rachmistrzowie spisowi. Będą dzwonić wyłącznie z numeru 22 828 88 88.
Czytaj więcej
2021-04-29

Kwalifikacja Wojskowa 2021 – Powiat Hajnowski

Pamiętaj od 2009 r. do wojska wstępują tylko ochotnicy, jeżeli nie odpowiada Ci termin, ustal inny. Nie zapominaj zapytać o możliwość i korzyści pracy w wojsku
Czytaj więcej
2021-04-23

Ostrzeżenie meteorologiczne

Przymrozki
Czytaj więcej
2021-04-14

Poczta Polska ostrzega: uwaga na fałszywe strony www!

Kolejny atak phishingowy - tym razem oszuści podrobili stronę internetową operatora
Czytaj więcej
2021-04-14

Zasady bezpieczeństwa przedłużone

Przedłużenie zasad bezpieczeństwa do 25 kwietnia (z wyjątkami)
Czytaj więcej
2021-04-09

Obostrzenia przedłużone do 18 kwietnia

Przedłużamy obowiązujące zasady bezpieczeństwa do 18 kwietnia
Czytaj więcej
Zobacz więcej
najczęściej czytane