Informacje
Data opublikowania: 2016-09-19
Realizacja projektu "Spędźmy razem trochę czasu" w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Hajnówce
Spędźmy razem trochę czasu.
W okresie od połowy września do połowy grudnia 2016 r. W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Hajnówce realizowany będzie projekt „Spędźmy razem trochę czasu”, finansowany przez Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej w Białymstoku. W ciągu czternastu tygodni dzieci uczęszczające na zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka w Ośrodku razem z rodzicami będą uczestniczyły w zajęciach grupowych terapii tańcem, dogoterapii, bajkoterapii i arteterapii w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
Wspólnie spędzony czas rodziców z dziećmi wpływa na budowanie ich wzajemnych relacji, stylu komunikowania się, sposobu definiowania potrzeb i ich zaspokajania. Od ilości i jakości wspólnego czasu zależy samoocena dziecka, jego zdolność do podejmowania wyzwań, pokonywania trudności, gotowość do zmian, nawiązywanie relacji z innymi ludźmi. Rodzice dzieci zagrożonych niepełnosprawnością, uczęszczający na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, poświęcają bardzo dużo czasu na terapię dziecka, wożąc je na różnego rodzaju zajęcia mające usprawnić zaburzone funkcje. Mniej czasu rodzice poświęcają na swobodną zabawę z dzieckiem. „Spędźmy razem trochę czasu” jest połączeniem terapii dziecka z byciem z nim podczas zabawy, podążaniem za jego aktywnościami oraz dostarczeniem pozytywnie wzmacniającej uwagi. Podczas zajęć zarówno dzieci jak i rodzice mogą przyjrzeć się bliżej swoim emocjom i nauczyć się sposobów reagowania na pojawienie się niektórych z nich, a w szczególności złości. Zaspokojenie potrzeb dziecka, dostarczenie mu uwagi, właściwa komunikacja, umiejętność ustalania zasad i wyznaczania granic buduje wysokie poczucie wartości dziecka, wpływa na zmniejszenie występowania zachowań trudnych, agresywnych. W efekcie poprawia się funkcjonowanie młodego człowieka w domu, w grupie i otaczającym świecie.
Obecność i zaangażowanie rodziców podczas zajęć jest okazją do modyfikowania relacji z dzieckiem, odkrycia potencjału, zarówno w dziecku jak i w rodzicu. Proponowane formy aktywności dają możliwość na wyrównywanie deficytów rozwojowych dzieci, a jednocześnie są grupą wsparcia dla rodzin.
Zespół WWRD w SOSW w Hajnówce