Zdrowie
Data opublikowania: 2020-10-30
Standardy teleporady w placówkach POZ z terenu Powiatu Hajnowskiego
W związku z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020, poz. 1395), Starosta Hajnowski wystąpił do poradni POZ z Powiatu Hajnowskiego z prośbą o przekazanie informacji o warunkach udzielania teleporad przez palcówkę POZ. Rozporządzenie określa standard organizacyjny teleporady, który również winien uwzględniać prawa pacjenta do osobistego kontaktu z personelem medycznym (§3, ust. 1), oraz być powszechnie dostępny (Rozporządzenie nakłada obowiązek informacyjny).
Poniżej prezentujemy standardy telepracy opracowane przez placówki POZ z Powiatu Hajnowskiego:
Spis poradni, które przekazały opracowne standardy:
- SP ZOZ w Hajnówce – standardy teleporady w Przychodniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej
- NZOZ Zdrowie, 11 Listopada 22, 17-200 Hajnówka
- HAJMED ul. Piłsudskiego 10 17-200 Hajnówka
- Poradnia Lekarza Rodzinnego Ewa Borna, ul. Plac Parkowy 9, 17-250 Kleszczele
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach, Danuta i Sławomir Hackiewicz, Czyże 74
SP ZOZ w Hajnówce – standardy teleporady w Przychodniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej
Zasady:
- teleporada realizowana jest telefonicznie;
- termin (dzień i przybliżona godzina) ustalany jest w rejestracji przychodni zgodnie z harmonogramem pracy poszczególnych poradni;
- w ustalonym terminie personel kontaktuje się z pacjentem telefonicznie – połączenie realizowane jest z numeru zastrzeżonego więc wymagana jest ze strony pacjenta możliwość odbioru takich połączeń;
- przed udzieleniem świadczenia następuje potwierdzenie przez osobę udzielającą teleporady tożsamości pacjenta
- teleporada skutkuje jej anulowaniem po podjęciu co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut;
- w przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady, wtedy podczas rozmowy ustalany jest termin skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem;
Osobiste wizyty pacjentów realizowane są w następujących przypadkach:
- gdy stan pacjenta wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego lub innych procedur z zakresu POZ, niemożliwych do zrealizowania w formie teleporady,
- gdy ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego nie jest możliwe na podstawie informacji zebranych podczas teleporady,
- gdy występują objawy o niejasnym charakterze, znacznym nasileniu, nieustępujące w czasie, będące przyczyną istotnego niepokoju pacjenta,
- gdy brak jest spodziewanego efektu terapeutycznego po dwóch kolejnych teleporadach, udzielonych z tej samej przyczyny, a wizyta osobista jest możliwa do realizacji.
- Wizyty osobiste realizowane są z zastosowaniem procedur sanitarnych i środków bezpieczeństwa związanych z ryzykiem zakażenia oraz zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie.
- Teleporady udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki i położne POZ zgodnie z zakresem ich kompetencji, w godzinach pracy poradni.
- odbiór e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne następuje po przesłaniu informacji z kodami odbioru za pośrednictwem IKP (Internetowe Konto Pacjenta), SMS lub email zgodnego z danymi zawartymi w dokumentacji medycznej, istnieje możliwość odbioru dokumentów w rejestracji przychodni; o tym jak założyć IKP pod linkiem http://spzoz.hajnowka.pl/zaloz-internetowe-konto-pacjenta/
- zlecenia na badania laboratoryjne, na wykonanie badań obrazowych (rtg, usg) są do odbioru w rejestracji przychodni.
- Przyjmowanie zgłoszeń i ustalenie terminu teleporady (dzień, godzina) odbywa się poprzez kontakt telefoniczny z personelem rejestracji medycznej lub elektronicznej, e-rejestracja:
- numery telefonów:
- Przychodnia Rejonowa Nr 1 w Hajnówce - tel. 85 682 90 06
- Przychodnia Rejonowa Nr 2 w Hajnówce - tel. 85 682 91 73
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Białowieży - tel. 85 667 24 68
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Czeremsze - tel. 85 685 00 00
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych - tel. 85 685 20 05
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Narewce - tel. 85 685 80 10; 85 685 86 90
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Narwi - tel. 85 681 60 35
- e-rejestracja:
ezdrowie.wrotapodlasia.pl
Jeśli wizyta w gabinecie lekarza POZ okaże się konieczna, wtedy przed wejściem do gabinetu pacjent powinien:
- zasłonić usta i nos maseczką,
- odkazić ręce,
- mieć zmierzoną temperaturę.
NZOZ Zdrowie, 11 Listopada 22, 17-200 Hajnówka
- W NZOZ Zdrowie od dnia 16 marca br. udzielane są Teleporady. Zostały uruchomione dodatkowe linie telefoniczne celem umożliwienia szybkiego kontaktu z lekarzem, pielęgniarką i położną POZ: Telefonów:
Nr telefonów: 85-682 27 77, skąd możliwe są połączenia telefoniczne poprzez Centralę do poszczególnych gabinetów lekarskich, 692905261, 789304886
adres e-mail: ruda_@wp.pl, jolak73@wp.pl
Za pośrednictwem Facebook: https://www.facebook.com/sppzdrowie
- Pacjenci dzwoniąc do Poradni, proszeni są o podanie aktualnego nr. telefonu, udzielana jest Teleporada, która kwalifikuje do, jeśli jest to konieczne osobistej wizyty w poradni.
- Lekarz lub inny personel medyczny ustala godzinę wizyty.
- Wystawianie E-recept, E-skierowań do Poradni Specjalistycznych, E-skierowań do Oddziałów szpitalnych, E-skierowań na badania RTG oraz badań laboratoryjnych odbywa się na bieżąco poprzez teleporadę lub osobistą wizytę Pacjenta.
- W Poradni uruchomiony jest Punkt pobrań materiałów do badań, który znajduje się w oddzielnym wejściu w godzinach 7.30-9.30. Ponadto, wszelkie świadczenia w ramach profilaktyki, t.j szczepienia, bilanse zdrowia, odbywają się na bieżąco, poprzez ustalenie telefoniczne daty i godziny wizyty - w pomieszczeniu z oddzielnym wejściem.
- Poradnia świadczy usługi ambulatoryjne, a także realizuje wizyty w miejscu pobytu Pacjenta, jeśli zachodzi taka konieczność. Wszystkie świadczenia odbywają się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i przy użyciu środków ochrony osobistej.
HAJMED ul. Piłsudskiego 10 17-200 Hajnówka
- NZOZ „HAJMED” udziela świadczeń z zakresu Podstawowej Opieki Zdrowotnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00.
Telefony do NZOZ „HAJMED”:
- 85 873 14 41
- 85 682 35 01
- 85 682 35 02
- Teleporada jest udzielana na bieżąco, w dniu zgłoszenia lub po uzgodnieniu z pacjentem personel Przychodni kontaktuje się z pacjentem telefonicznie.
- E-recepty są realizowane w aptekach po przekazaniu pacjentowi kodu. Po druki skierowań, zleceń na wyroby medyczne, skierowań na wykonanie badań dodatkowych , w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych, pacjent zgłasza się po odbiór w godzinach pracy Przychodni.
- W przypadkach, gdy stan zdrowia pacjenta nie zezwala na zrealizowanie wizyty w formie teleporady, ustala się dzień i godzinę wizyty lub informuje się pacjenta o terminie wizyty domowej.
- Jednocześnie HAJMED informuje, że aktualnie jest przebudowywana centralka telefoniczna, co niewątpliwie poprawi kontakt naszych pacjentów z Przychodnią. Termin realizacji – 2 -3 tygodnie.
Poradnia Lekarza Rodzinnego Ewa Borna, ul. Plac Parkowy 9, 17-250 Kleszczele
- Placówka udziela świadczeń POZ w godz. 8.00-18.00 (codziennie oprócz dni ustawowo wolnych, gdzie w godz. 13.00-15.00 lekarz wykonuje wizyty domowe);
- Porady udzielane są w zależności od potrzeb w formie teleporady oraz bezpośredniego kontaktu z personelem medycznym (85 681 8045, nzozkleszczele@gmail.com)
- Teleporada udzielana jest w tym samym dniu, niezwłocznie lub wg. kolejki pacjentów w rejestracji. Jeżeli brak jest kontaktu z pacjentem nawiązujemy kontakt z rodziną chorego, sołtysem lub pracownik Poradni jedzie do domu chorego.
- E-recepta realizowana jest w tym samym dniu według kolejności rejestracji elektronicznej. Skierowania wystawiane są w formie papierowej i pacjent odbiera osobiście lub przez rodzinę. Badania laboratoryjne pobierane są codziennie w godz. 8.00-11.00 w placówce, w tym badania dla lekarzy SP ZOZ w Hajnówce (odbierają je kierowcy poszczególnych laboratoriów, wyniki odbierane są online).
- W okresie pandemii placówka w Kleszczelach nie zaprzestała realizacji świadczeń ambulatoryjnych i wizyt domowych.
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach, Danuta i Sławomir Hackiewicz, Czyże 74
Zakład Opieki Zdrowotnej w Czyżach informuje, że przyjmuje pacjentów od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 18.00 w placówce, jak również realizowane są wizyty domowe w przypadkach, w których zachodzi taka konieczność. O sposobie realizacji świadczeń decyduje stan pacjenta. Ze względu na sytuację epidemiologiczną, wizyty w poradni odbywają się po uprzednim, telefonicznym ustaleniu godziny. Tym sposobem uniemożliwia się gromadzenie chorych w poczekalni. Na życzenie pacjenta placówka realizuje teleporady, kody e-recept i e-skierowań (przekazywane SMS lub MMS). Teleporady udzielane są w godzinach pracy lekarzy. Skierowania na badania laboratoryjne lub obrazowe przekazywane są tylko osobiście.
oprac. Katarzyna Miszczuk

Szczepimy się!
Od 15 stycznie 2021 rusza rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19 dla seniorów oraz system zgłoszenia chęci zaszczepienia dla pozostałych

Projekty profilaktyczne w SP ZOZ w Hajnówce
W SP ZOZ w Hajnówce trwają przygotowania do realizacji projektów profilaktycznych, których realizacja została odłożona w czasie przez pandemię koronawirusa.

Uwaga kleszcze!
Trwa sezon aktywności kleszczy, jest ich w naszym otoczeniu coraz więcej. Pomimo faktu, że pokłucie przez kleszcza zwykle jest całkowicie bezbolesne, a sprawca wyjątkowo mały, konsekwencje przenoszonych przez niego chorób mogą długotrwale wpłynąć na nasze życie. Przewlekłe zmęczenie, problemy ze snem, porażenia nerwów utrudniają

Światowy Dzień bez Tytoniu
Hasło przewodnie tegorocznej akcji ogłoszone przez Światową Organizację Zdrowia brzmi: „Commit to quit”,


Zaszczep się w majówkę
Od 1 do 3 maja będzie trwała akcja „Zaszczep się w majówkę” w mobilnych punktach do szczepień powszechnych

