Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Zdrowie

Data opublikowania: 2018-05-29

Rzecznik Praw Pacjenta informuje: w jaki sposób przyspieszyć kolejkę do specjalisty?

Przy ustalaniu kolejności udzielania świadczeń zdrowotnych (wizyty lekarskiej, badania lub zabiegu) i umieszczania pacjentów na listach oczekujących duże znaczenie ma widniejąca na skierowaniu kategoria medyczna, do której zakwalifikował Cię lekarz kierujący.
Pacjentom zakwalifikowanym do kategorii „przypadek pilny” świadczenia udzielone są w pierwszej kolejności, przed pacjentami zakwalifikowanymi do kategorii „przypadek stabilny”.

Kategorie medyczne określają więc dwie grupy oczekujących: przypadki pilne i stabilne. Przypadek pilny to konieczność pilnego udzielania świadczeń ze względu na możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub zmniejszenia szans na powrót do zdrowia.
O przypadku stabilnym mówimy gdy, nieudzielenie świadczenia w trybie pilnym nie wpłynie na pogorszenie stanu zdrowia pacjenta.

Kategorie medyczne są podstawą do realizacji świadczeń w określonym czasie, dlatego jeśli w trakcie oczekiwania na wizytę, badanie lub określony zabieg Twój stan zdrowia znacznie się pogorszy, udaj się do lekarza prowadzącego. Po badaniu lekarz może zmienić kategorię medyczną, co będzie miało wpływ na przyśpieszenie terminu realizacji przysługującego Ci świadczenia zdrowotnego.
Podczas rejestracji skierowania otrzymasz informację o terminie udzielenia świadczenia oraz uzasadnienie przyczyny wyboru tego terminu. Poinformują Cię też o każdej zmianie tego terminu z podaniem przyczyn, dlatego ważne jest więc podanie przez Ciebie aktualnych
danych kontaktowych.
Pamiętaj, że Twoim obowiązkiem jest dostarczenie oryginału skierowania w ciągu 14 dni roboczych od dnia dokonania rejestracji. Jeśli nie dostarczysz tego dokumentu we wskazanym terminie możesz zostać skreślony z listy oczekujących.

Co ważne jedno skierowanie możesz zarejestrować tylko u jednego świadczeniodawcy.

 za: http://www.rpp.gov.pl


Podstawa prawna:

  • art. 20 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  • § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2005 r. w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni się kierować świadczeniodawcy.
Pozostałe Zdrowie
2021-01-15

Szczepimy się!

Od 15 stycznie 2021 rusza rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19 dla seniorów oraz system zgłoszenia chęci zaszczepienia dla pozostałych
Czytaj więcej
2021-06-08

Projekty profilaktyczne w SP ZOZ w Hajnówce

W SP ZOZ w Hajnówce trwają przygotowania do realizacji projektów profilaktycznych, których realizacja została odłożona w czasie przez pandemię koronawirusa.
Czytaj więcej
2021-06-02

Uwaga kleszcze!

Trwa sezon aktywności kleszczy, jest ich w naszym otoczeniu coraz więcej.  Pomimo faktu, że pokłucie przez kleszcza zwykle jest całkowicie bezbolesne, a sprawca wyjątkowo mały, konsekwencje przenoszonych przez niego chorób mogą długotrwale wpłynąć na nasze życie. Przewlekłe zmęczenie, problemy ze snem, porażenia nerwów utrudniają
Czytaj więcej
2021-05-26

Światowy Dzień bez Tytoniu

Hasło przewodnie tegorocznej akcji ogłoszone przez Światową Organizację Zdrowia brzmi: „Commit to quit”,
Czytaj więcej
2021-05-25

Bezpłatne badania mammograficzne

09.06.2021 w Hajnówce!
Czytaj więcej
2021-04-29

Zaszczep się w majówkę

Od 1 do 3 maja będzie trwała akcja „Zaszczep się w majówkę” w mobilnych punktach do szczepień powszechnych
Czytaj więcej
2021-04-22

Bezpłatna mammografia

10 maja 2021r.
Czytaj więcej
2021-03-09

Zmiana standardu teleporady

W rozporządzeniu zamieszczono wyłączenia teleporady.
Czytaj więcej
Zobacz więcej
najczęściej czytane