Oświata
Data opublikowania: 2020-01-15
Hajnowskie szkoły po raz kolejny w rankingu Perspektywy
Portal edukacyjny Perspektywy ogłosił 9 stycznia br. wyniki rankingów szkół ponadpodstawowych. Hajnowskie licea utrzymały swoje dotychczasowe znaki jakości, tj. srebrny (II Liceum Ogólnokształcące z DNJB i brązowy (I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej - Curie).
Portal edukacyjny Perspektywy po raz kolejny przygotował Ogólnopolski Ranking Liceum Ogólnokształcących, skupiając najlepsze licea z całej Polski. Wśród laureatów znalazł się Zespół Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce – placówka otrzymała tytuł srebrnej szkoły, zajmując 331 miejsce w rankingu Liceów (na 1000 możliwych), 29 miejsce w rankingu szkół olimpijskich (na 200 możliwych) oraz 13 miejsce w rankingu szkół wojewódzkich – „Białorus” jest punktowany od pierwszej edycji rankingu, zalicza się tym samym do grona najlepszych szkół w Polsce. Z kolei „Polak” czyli I LO im. Marii Skłodowskiej - Curie znalazł się w grupie najlepszych liceów w województwie zajmując 35 miejsce.
Hajnowskie szkoły to prawdziwe kuźnie talentów - uczniowie od lat uczestniczą w olimpiadach przedmiotowych i zajmują wysokie miejsca – są laureatami i zdobywcami miejsc na podium. Szkoły – zwłaszcza II LO z DNJB, mogą poszczycić się dużą liczbą finalistów i laureatów konkursów przedmiotowych, olimpiad a także stypendystami m.in. Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego oraz Stypendium im. Prof. Simony Kossak przyznawanego przez Zarząd Powiatu Hajnowskiego.
Szkoły robią wiele, by umożliwić uczniom jak najlepszy start i zdobywanie wiedzy w komfortowych warunkach. W „Białorusie” wdrożono autorski programu indywidualnego wsparcia uczniów przygotowujących się do konkursów. Uczeń, który przygotowuje się do olimpiady może liczyć na pomoc i wyrozumiałość nauczycieli – wsparcie polega na indywidulanej pracy z uczniem czy możliwości zwolnienia go z egzaminu. W „Polaku” zaś funkcjonuje pracownia terapeutyczna – w wygodnym, nowoczesnym i bezpiecznych otoczeniu uczniowie pod opieką nauczycieli, specjalistów odbywają zajęcia dostosowane do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
Nowoczesny sprzęt
Obie placówki dbają też o dostęp do nowoczesnych urządzeń dydaktycznych. Standardem są rzutniki, TV, internet, a w „Białorusie” – dodatkowo tablice interaktywne. Na tym nie koniec – II LO z DNJB posiada nowoczesne laboratorium chemiczne, ponadto by zapewnić uczniom jak najlepszy dostęp do wiedzy, dzięki wsparciu funduszy unijnych, „Białorus” w 2018 r. zakończył realizację projektu „Zespół Szkół z DNJB w Hajnówce – akademią rozwoju kompetencji kluczowych”. W ramach tego zakupiono nowoczesne pomoce dydaktyczne do pracowni biologicznej, fizycznej i chemicznej (mikroskop w każdej ławce to tutaj standard).
Projekty unijne
Szkoły otwierają uczniów na świat, starają się im pokazać bogactwo kulturowe i językowe. W tym celu realizują projekty unijne: „Białorus” jest w trakcie realizacji projektu „Mniejszości Narodowe Bogactwem Europy”, który umożliwia poszerzenie horyzontów myślowych, podniesienie kompetencji językowych oraz poznanie innych kultur. A od 2020 r. szkoła przystępuje do transgranicznego projektu o charakterze przyrodniczo – edukacyjnym pn. „Przyrodnicze skarby ponad granicami” – przedsięwzięcie zakłada realizację zadań z zakresu etnobotaniki, ochrony przyrody a także promocji dziedzictwa kulturowo – przyrodniczego po obu stronach granicy Puszczy Białowieskiej. Ilość interesujących zadań przewidzianych w projekcie jest tak duża, że nie da się jej streścić w jednym zdaniu. Zachęcamy do lektury osobnego artykułu, link poniżej:
Przyrodnicze skarby ponad granicami - nowy projekt w II LO
Dodamy tylko, że zadania pozwolą na naukę pracy w grupie i indywidulanie, poznanie dziedzictwa przyrodniczego Puszczy Białowieskiej a także poszerzyć wiedzę.
Z kolei I LO z początkiem listopada 2019 r. realizuje projekt „Równowaga między ekologią a ekonomią - globalne wyzwanie” ("Balancing Ecology and Economy - A Global Challenge"). Międzynarodowymi partnerami w projekcie są szkoły z Niemiec, Holandii, Danii, Hiszpanii i Rumunii. W ramach projektu odbędzie się pięć spotkań roboczych, w których udział wezmą udział uczniowie i nauczyciele z wszystkich państw partnerskich. W trakcie spotkań uczniowie zastanowią się nad rolą przyrody w życiu człowieka, podejmą się próby zdefiniowania konfliktów interesów pomiędzy potrzebami ekonomicznymi człowieka a potrzebami przyrody – uwzględniając uwarunkowania regionu pochodzenia oraz w kontekście globalnych przemian. Pierwsze wyjazdowe warsztaty już za uczniami - młodzież w grudniu wyjeżdżała do Holandii. Projekt będzie realizowany do 2021 r.
Inne aktywności
Na co dzień szkoły aktywnie współpracują z instytucjami pozaszkolnymi oraz specjalistami z różnych dziedzin nauki, m.in. Komendą Powiatową Policji, z Powiatową Stacją Sanitarno- Epidemiologiczną, z Politechniką Białostocką, Instytutem Badawczym Leśnictwa, Białowieskim Parkiem Narodowym. W ramach tego uczniowie biorą udział w intersujących prelekcjach, warsztatach – stacjonarnych i wyjazdowych, konkursach czy wykładach poszerzających wiedzę wykraczającą daleko poza program nauczania. Z kolei szeroki wachlarz zajęć pozalekcyjnych: rekreacyjno-sportowych, wolontariatu, ambitnej rozrywki, teatralnych, pozwalają na rozwój pasji i talentów. Uczniowie często wyjeżdżą na wycieczki – "Polak" jeździł do Warszawy, do studia TVN i Polsat, "Białous" – co roku organizuje uczniom zielone szkoły poza granicami Polski. Bo w końcu nie samą nauką człowiek żyje - stąd oba licea również dokładają starań, by stworzyć jak najlepszą atmosferę, aby uczeń czuł się jak najbardziej swobodnie i traktował szkołę jako przyjazne sobie miejsce. I tak, szkolne radiowęzły to niepodzielne królestwo młodzieży, a czas między lekcjami lub w oczekiwaniu na wybrane zajęcia uczniowie z Białorusa mogą spędzić w szkolnej kawiarence „Bystry Czaj”, zaś Polaka – w Laboratorium smaku (dawna stołówka). To miejsca towarzyskich spotkań, gdzie można spędzać przerwy, zaczekać na autobus, odrobić lekcje albo pogadać w gronie przyjaciół. Nic dziwnego, że obecnie to najbardziej oblegane miejsca w szkołach podczas przerw.
Szkoły robią wiele, by zapewnić uczniom jak najlepsze warunki do nauki i realizacji swoich zainteresowań i pasji. Odzwierciedleniem pracy dyrekcji i kadry pedagogicznej są sukcesy uczniów. Wspólna praca sprawia, że II LO z DNJB po raz kolejny znalazł się w gronie najlepszych szkół w Polsce i w województwie uzyskując tytuł srebrnej szkoły, zaś I LO – na Podlasiu z tytułem brązowej szkoły. Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.
Katarzyna Miszczuk