Komunikacja w regionie
Data opublikowania: 2020-03-02
Inwestycje kolejowe w Powiecie Hajnowskim
Na blisko 415 mln zł opiewają inwestycje linii kolejowych, które aktualnie są realizowane w Powiecie Hajnowskim. Główny cel to poprawa dostępności komunikacyjnej regionu, jakości i bezpieczeństwa podróży a także rozwój gospodarczy.
Maszerując wiaduktem nad hajnowskim dworcem możemy zauważyć postępy prac na linii kolejowej nr 52 odcinek Hajnówka – Lewki – to pierwsza z trzech dużych inwestycji, jakie trwają aktualnie w powiecie.
Rozbudowany zakres prac obejmujący m.in. 27 km wymienionych torów, 22 przebudowane przejazdy kolejowo–drogowe, 11 nowo wybudowanych obiektów inżynieryjnych – mosty i przepusty, 5 przebudowanych stacji i przystanków (Lewki, Orlanka, Stare Berezowo, Chytra), zwiększy dostępność komunikacyjną regionu, wpłynie na poprawę komfortu obsługi podróżnych a także zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego, podróżnych oraz przewożonych ładunków. Realizacja inwestycji umożliwi przywrócenie komunikacji na linii Hajnówka – Bielsk Podlaski, a budowa nowej infrastruktury sprawi, że będzie bezpiecznej i szybciej: po wyremontowanej infrastrukturze pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, a do dyspozycji podróżnych udostępnione zostaną nowe wiaty peronowe, tablice informacyjne, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Ponadto, wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz słabowidzących – m.in. nawierzchnia platform będzie posiadała wyczuwalne stopą wypustki.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 -2020, jego całkowity koszt to ponad 78 mln zł; inwestycja realizowana jest przy wsparciu funduszy unijnych w wysokości blisko 73, 5 mln zł*. Ze względu na rozległy zakres inwestycji prace potrwają do października 2020 – o 22 miesiące dłużej niż zakładano. Aktualnie, na początku lutego 2020 r. został ogłoszony przetarg na budowę mostu kolejowego na ostatnim odcinku rewitalizowanej linii nr 52 przed samą Hajnówką (w km 24,821) oraz wzmocnienie nasypu kolejowego na długości od km 24,625 do km 24,975.
Równolegle trwają prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa – Czeremcha – Hajnówka. Rozmach inwestycji imponuje: 7 km wymienionych torów, 45 przebudowanych przejazdów kolejowo-drogowych, 11 przebudowanych stacji i przystanków (st. Siemiatycze, p.o. Sycze, st. Nurzec, p.o. Nowy Nurzec, p.o. Borowiki, st. Czeremcha, p.o. Dobrowoda, p.o. Policzna, p.o. Witowo, p.o. Orzeszkowo, st. Hajnówka), budowa 12 obiektów inżynieryjnych (mosty, przepusty), remont 29 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty, kładka dla pieszych) opiewa na ponad 176 mln zł, z czego wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to ponad 149, 6 mln zł. Projekt „Prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa – Czeremcha – Hajnówka”, jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Prace modernizacyjne zakończą się w 2020r.
Obie inwestycje są realizowane w ramach Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Podlaskiego. Negocjacje nad aktualnie realizowanym Kontraktem Terytorialnym przypadły u schyłku IV kadencji Rady Powiatu – pełniąc wówczas funkcję Wicestarosty z ówczesnym Starostą Hajnowskim Panem Włodzimierzem Pietroczukiem intensywnie zabiegaliśmy o uwzględnienie tych inwestycji kolejowych w dokumentach strategicznych dla rozwoju Województwa Podlaskiego. Jako mieszkaniec regionu cieszę się, że PKP Polskie Linie Kolejowe skutecznie realizują przedsięwzięcia służące rozwojowi gospodarczemu i komunikacyjnemu powiatu – mówi Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko.
A na tym nie koniec inwestycyjnych nowin: w kwietniu 2019 r. PKP PLK podpisały umowę na rewitalizację 20 km linii kolejowej na odcinku granica państwa – Chryzanów (linia kolejowa nr 59) oraz prace na przejściu granicznym Siemianówka – Swisłocz. Wartość obu inwestycji to ok. 138 mln złotych, z dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 oraz koncentracją środków z budżetu państwa. Przedsięwzięcia umożliwią sprawniejszy transport towarów przez wschodnią granicę. Natomiast 4 października 2019 r. Wojewoda Podlaski Bohdan Paszkowski podpisał umowę na realizację inwestycji polegającej na rozbudowie przejścia kolejowego w Siemianówce. Przedsięwzięcie obejmuje budowę nowych budynków przejścia i lądowiska dla śmigłowców, ponadto powstaną nowe rampy rozładunkowe, wagi oraz elektroniczny monitoring torów na odcinku 10 km. Wartość podpisanej umowy opiewa na ok 23,7 mln zł, z czego ok 22 mln to dofinansowanie z Programu Polska – Białoruś – Ukraina 2014-2020, pozostała część – to środki krajowe. Współpartnerem projektu jest Państwowy Komitet Ceł Republiki Białoruś w Mińsku, wykonawcą – konsorcjum firm Dynamik i spółka Tytan Systemy Bezpieczeństwa. Prace związane z rozbudową mają potrwać do listopada 2021 r. Inwestycja umożliwi szybsze odprawy większej ilości i rodzajów towarów w bezpiecznych warunkach kontroli granicznej.
Prace w Siemianówce to duże inwestycje o strategicznym znaczeniu dla gospodarki regionu ale i kraju, biorąc pod uwagę fakt, iż przejście obsługuje przewóz takich towarów jak paliwo i surowce energetyczne. Rozwój infrastruktury transportowej ma kluczowe znaczenie dla Powiatu Hajnowskiego ze względu na jego przygraniczne położenie – inwestycje Siemianówce niewątpliwie przyczynią się do poprawy przepływu towarów i usług, tym samym ugruntuje pozycję regionu jako „okna na wschód”. Realizacja inwestycji to także nowe miejsca pracy, możliwość pozyskania inwestorów - słowem, koło napędowe dla gospodarki – komentuje Starosta Andrzej Skiepko. Jednocześnie Starosta akcentuje konieczność modernizacji dróg dojazdowych – Aby nowo rozbudowane przejście w Siemianówce mogło w przyszłości w pełni wykorzystywać swój potencjał, niezbędna jest dobra infrastruktura drogowa. Pełniąc jeszcze funkcję Wicestarosty w IV kadencji Rady Powiatu, z ówczesnym Starostą - Panem Włodzimierzem Pietroczukiem, zabiegaliśmy o modernizację dwóch dróg wojewódzkich: nr 687 łączącej Juszkowy Gród z Nowosadami i dalej – drogę nr 685 od Nowosad do Zabłudowa – bo komunikują przejście w Siemianówce z Hajnówką i Białymstokiem. Już wówczas podkreślaliśmy ponadregionalne znaczenie obu inwestycji. Rozbudowa drogi Nowosady – Zabłudów stała się faktem, głęboko wierzę, że nasze argumenty o konieczności modernizacji drogi w kierunku Juszkowego Grodu w dzisiejszej perspektywie, gdy postępuje rozbudowa przejścia granicznego, także spotkają się z przychylnością władz województwa podlaskiego.
Katarzyna Miszczuk
*http://www.plk-polskawschodnia.pl
źródło: www.rynek-kolejowy.pl