Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Biznes

Data opublikowania: 2018-06-01

Załóż firmę przez telefon

Planujesz założenie firmy? Od stycznia 2017 r. możesz zarejestrować firmę w CEIDG przez telefon, dzwoniąc pod numer 801 055 088. Zakładanie firmy jest dzięki temu dużo łatwiejsze.

Zakładanie firmy przez telefon – jak to zrobić

Jak skorzystać z telefonicznej rejestracji?

  • Zadzwoń pod numer 801 055 088 lub 22 765 67 32 i połącz się z konsultantem. Infolinia dostępna jest w dni powszednie od 8:00 do 16:00. Koszt połączenia jest uzależniony od taryfy Twojego operatora.
  • Podaj wszystkie dane niezbędne do wypełnienia wniosku rejestracyjnego. Konsultant wprowadzi dane do systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jeśli masz pytania dotyczące zasad rejestracji firmy, konsultant pomoże Ci wyjaśnić wszystkie wątpliwości.
  • Po zakończeniu rozmowy z konsultantem, otrzymasz SMS z numerem Twojego wniosku. Zachowaj ten numer.
  • Udaj się do dowolnego urzędu gminy i podaj numer wniosku, który otrzymałeś w SMS-ie. Urzędnik odszuka, wydrukuje Twój wniosek i przedłoży do podpisu. Pamiętaj, żeby zabrać ze sobą dowód tożsamości.

Uwaga! Możesz także zarejestrować się w serwisie CEIDG i po wypełnieniu wniosku przez telefon podpisać go elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie. Jak to zrobić? Po rozmowie z konsultantem otrzymasz na swoją skrzynkę mailową wypełniony i gotowy do podpisu wniosek w pliku w formacie xml. Z wykorzystaniem profilu zaufanego, bankowości internetowej lub podpisu elektronicznego możesz zalogować się do systemu CEIDG, zaimportować wniosek i podpisać elektronicznie. Możesz także zaimportować otrzymany plik xml wniosku bez logowania w CEIDG i dokonać w nim zmian.  

Jeśli chcesz zaimportować swój wniosek do serwisu CEIDG, na stronie rejestracji firmy, w sekcji "Wstępne przygotowanie danych" zaznaczasz punkt "Na podstawie pliku". Następnie klikasz "Wybierz plik", odszukujesz i zaznaczasz właściwy plik wniosku np. na swoim komputerze. Plik zostanie zaimportowany.

Jeśli chcesz, żeby telefoniczna rejestracja Twojej działalności przebiegła sprawnie, przed połączeniem z konsultantem przygotuj informacje dotyczące firmy, takie jak m.in.: forma opodatkowania, przedmiot działalności (kod PKD), nazwa firmy.

Dowiedz się więcej w dziale "Zakładanie firmy"

Zalety telefonicznej rejestracji firmy

Jakie są zalety korzystania z telefonicznej rejestracji firmy?

  • Nie musisz samodzielnie wypełniać papierowego wniosku – zrobi to za Ciebie konsultant.
  • Nie musisz posiadać dostępu do internetu ani rejestrować się w serwisie CEIDG, żeby założyć firmę "na odległość'.
  • Jeśli masz wątpliwości, w każdym momencie możesz przerwać telefoniczne wypełnianie wniosku i skontaktować się ponownie w dogodnym dla Ciebie terminie z konsultantem i dokończyć proces rejestracji.
  • W całym procesie wypełniania wniosku towarzyszy Ci konsultant, który od razu wyjaśni wszystkie Twoje wątpliwości dotyczące zakładania firmy.
  • Twoja firma będzie zarejestrowana dopiero po podpisaniu przez Ciebie wniosku np. w urzędzie gminy. Możesz to zrobić w dowolnym momencie, a do tego czasu informacje w Twoim wniosku możesz skorygować przez telefon lub w serwisie CEIDG.
  • Z wykorzystaniem profilu zaufanego, bankowości internetowej lub podpisu elektronicznego, przygotowany przez telefon wniosek możesz zaimportować do CEIDG i podpisać elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie.

 

Po rejestracji

 

Niezależnie od tego, czy zakładasz małą firmę w CEIDG, czy spółkę rejestrowaną w KRS, pamiętaj, że po rejestracji firmy będziesz miał jeszcze kilka ważnych obowiązków.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)

Zgłoszenie firmy do ZUS, jako płatnika składek,następuje automatycznie.

Jeśli zakładasz firmę i chcesz zgłosić siebie lub członków rodziny do ubezpieczeń w ZUS, możesz zrobić to za pośrednictwem CEIDG. Od 20 maja 2017 roku udostępniono możliwość zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych na formularzach ZUS ZUA (zobacz instrukcję wypełniania) i ZUS ZZA (zobacz instrukcję wypełniania) oraz:

Zobacz więcej informacji.

Jeśli chcesz zgłosić do ubezpieczeń pracownika, zleceniobiorcę lub osobę, która z Tobą współpracuje, nadal musisz to zgłosić bezpośrednio do ZUS!

Informacje dotyczące obowiązków wobec ZUS znajdziesz w artykule Płatnik składek do ZUS.

Dowiedz się więcej w dziale Ubezpieczam się.

Jesteś ubezpieczony w KRUS (jesteś rolnikiem albo członkiem jego rodziny) i chcesz założyć działalność gospodarczą, możesz pod pewnymi warunkami być przedsiębiorcą i pozostać w KRUS.  Dowiedz się więcej na temat ubezpieczeń w KRUS.

Urząd skarbowy

Podatek od towarów i usług (VAT)

O fakcie rejestracji firmy automatycznie zostaną powiadomione ZUS i urząd skarbowy. Spółki rejestrowane w KRS powinny przekazać tzw. dane uzupełniające, takie jak np. numery rachunków bankowych, informacje o szczególnym statusie spółek, przewidywanej liczbie pracowników czy też miejsca prowadzenia działalności oraz szczegółowe dane kontaktowe). Dane te spółka powinna podać, już po rozpoczęciu działalności – w terminie 7 (dane dla ZUS) lub w terminie 21 (dane dla GUS i urzędu skarbowego) dni od dnia rejestracji spółki w KRS. Co istotne, dane te są podawane w ramach jednego formularza (NIP-8), który spółka składa we właściwym ze względu na siedzibę, urzędzie skarbowym. Przekazane urzędowi dane trafiają automatycznie do systemów teleinformatycznych ZUS (Centralny Rejestr Płatników Składek) i GUS (krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej).

Pamiętaj jednak, że jeśli stajesz się podatnikiem VAT, musisz dodatkowo zgłosić się jako podatnik tego podatku wysyłając formularz VAT-R (więcej na temat zgłoszenia dowiesz się tutaj).

Dowiedz się więcej na temat rozliczeń podatków

Spis z natury

Jeśli rozpoczynasz działalność i będziesz prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów albo rozliczał się na ryczałcie ewidencjonowanym, powinieneś przeprowadzić spis z natruy. Spis z natury trzeba sporządzić na dzień rozpoczęcia działalności i wpisać do księgi przychodów i rozchodów (ewidencji). Zobacz więcej informacji.

Zobacz więcej informacji na temat ewidencji przy rozliczaniu podatku na zasadach ogólnych i ryczałcie ewidencjonowanym.

Zgłoszenia i numery identyfikacyjne

Do prowadzenia biznesu w Polsce potrzebne są dwa numery – Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), który służy również w przypadku rejestracji podatnika podatku VAT oraz nr statystyczny – REGON, który służy identyfikacji i sprawozdawczości statystycznej (wskazywany jest również na pieczątce firmowej). Podmioty rejestrowane w KRS otrzymują ponadto numer w tym rejestrze.

Pamiętaj! Rejestrując firmę w CEIDG lub KRS nie musisz składać odrębnych dokumentów o przyznanie NIP i REGON. Numery te zostaną nadane spółkce automatycznie po jej zarejestrowaniu. Wyjątkiem jest spółka cywilna - w tym przypadku musisz złożyć wniosek RG-OP do GUS oraz NIP-2 (i NIP-D) do urzędu skarbowego (więcej o rejestracji spółki cywilnej dowiesz się w artykule CEIDG - spółka cywilna).

Informacja o nadaniu NIP powinna zostać przekazana do CEIDG przez urząd skarbowy najpóźniej następnego dnia roboczego po dniu wpływu poprawnego wniosku z CEIDG.  Z kolei przekazanie  informacji o nadaniu NIP do  Krajowego  Rejestru  Sądowego, może nastąpić w terminie 3 dni.

Jak dowiedzieć się, czy posiadasz już NIP? Możesz to łatwo sprawdzić online w swoim wpisie w CEIDG/KRS. Jeśli we wniosku podałeś swój adres e-mail (do korespondencji z urzędem), otrzymasz na swoją skrzynkę informację o nadaniu NIP, REGON i każdej innej zmianie statusu Twojego wpisu w CEIDG.

Uwaga! Wszelkie czynności związane z wpisem do CEIDG są BEZPŁATNE. Do wszystkich przypadków oferowania wpisu do rejestru przedsiębiorców za opłatą należy podchodzić ze szczególną ostrożnością, gdyż są to oferty komercyjne.

W ramach procedury rejestracyjnej automatycznie powiadamiana jest Państwowa Inspekcja Pracy oraz Główny Inspektorat Sanitarny, które realizują kontrole w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dowiedz się więcej o prawie pracy i zatrudnianiu pracowników, marketingu i promocji Twojej firmy, prawach i obowiązkach i innych tematach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przejdź do działu Prowadzę firmę.

Kasa fiskalna

Jeśli zamierzasz sprzedawać towary lub usługi konsumentom, to prawdopodobnie będziesz musiał zakupić i zarejestrować kasę fiskalną. Więcej na ten temat dowiesz się w dziale Kasa fiskalna.

Działalność regulowana

Wiele rodzajów działalności wymaga dodatkowych zezwoleń, to tzw. działalności regulowana (dowiedz się więcej).  Jeśli zamierzasz prowadzić działalność regulowaną powinieneś ją zarejestrować w odpowiednim urzędzie. Możesz to zrobić za pośrednictwem serwisu biznes.gov.pl. (Zobacz listę opisów usług).

Konto firmowe

Jako przedsiębiorca potrzebujesz rachunku do rozliczeń z kontrahentami i zapłaty podatków oraz składek do ZUS. Jeśli masz numer konta jeszcze przed rejestracją firmy, wpisałeś go w formularzu rejestracyjnym CEIDG. Jeśli zakładasz konto po rejestracji firmy, możesz za darmo uaktualnić te dane zmieniając je w formularzu CEIDG (zobacz, jak zgłaszać zmiany).

Numer rachunku podajesz przy rejestracji lub zmianie wpisu w formularzu CEIDG-1 albo NIP-8, w przypadku spółek rejestrowanych w KRS. Zapoznaj się z artykułem Gdzie otworzyć konto? Oferty rachunków bankowych dla nowych firm.

Jeżeli chcesz być przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG, nie zawsze musisz zakładać dodatkowy rachunek firmowy. Sprawdź, czy potrzebujesz dodatkowego rachunku bankowego.

Zobacz też informacje o obsłudze płatności bezgotówkowych.

Podatek PCC

Rejestrując spółkę pamiętaj o podatku od czynności cywilno-prawnych. Wynosi on 0,5 proc. wartości wkładów  (pomniejszonego np. o opłaty sądowe, jeśli są wymagane). Termin -14 dni od zawarcia umowy spółki.

Zobacz więcej na temat PCC na stronach Ministerstwa Finansów.

Ewidencje

Jeśli rejestrujesz się w CEIDG, wybierasz formę prowadzenia księgowości i nie musisz informować oddzielnie urzędu skarbowego. Pamiętaj jednak, że z tytułu działalności będziesz zobowiązany prowadzić rozmaite ewidencje (pracownicy, książka kontroli, gospodarka odpadami). Dowiedz się więcej z poradnika Prowadzę ewidencje.

Biuro rachunkowe

Jeśli masz dużo obowiązków związanych z prowadzeniem firmy, część z nich, szczególnie tych, dotyczących spraw administracyjnych, rozliczeń z urzędami itd. możesz powierzyć firmie zewnętrznej. Skorzystaj z porad zawartych w artykule Wybieram biuro rachunkowe.

Inne

W zależności od prowadzonego biznesu, być może będziesz potrzebował odpowiednich zezwoleń, decyzji itd. Jeśli planujesz budowę, na biznes.gov.pl dowiedz się, jak uzyskać pozwolenie na budowę. Jeśli z kolei planujesz np. otworzyć składowisko odpadów, w opisie usługi Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach znajdziesz informacje, jak uzyskać pozwolenie na prowadzenie tego rodzaju biznesu. Dowiedz się także, kiedy będziesz musiał zapłacić podatek od nieruchomości, wykorzystywanej na cele gospodarcze, która jest siedzibą Twojej firmy. 

Na portalu dowiesz się krok po kroku, jak i w jakim urzędzie załatwić różne sprawy związane z prowadzeniem Twojej firmy. Skorzystaj z wyszukiwarki usług.

za: www.biznes.gov.pl

Pozostałe Biznes
2019-01-22

Twój e-PIT od 15 lutego 2019 r. elektronicznie na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl

Usługa Twój e-PIT w 2019 r. będzie dostępna dla podatników rozliczających się na formularzach PIT-37 i PIT-38
Czytaj więcej
2019-01-21

Co zmienia się w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 roku

Nowa ulga ZUS (mały ZUS), ułatwienia w rozliczaniu straty, wynagrodzenie małżonka doliczane do kosztów, obniżony CIT, mniej formalności podatkowych – to kilka przykładów zmian w przepisach, które obowiązują od 1 stycznia 2019 roku. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany.
Czytaj więcej
2019-01-21

Rejestracja firmy przez telefon

Planujesz rejestrację firmy jednoosobowej, ale potrzebujesz pomocy? Zadzwoń pod numer 801 055 088 lub 22 765 67 32 i skorzystaj z pomocy konsultantów przy rejestracji firmy.
Czytaj więcej
2019-01-17

Pobierasz świadczenia z ZUS? Obowiązkowo dokonaj aktualizacji swoich danych

Pamiętając o naszych świadczeniobiorcach Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina o konieczności aktualizacji danych.
Czytaj więcej
2019-01-16

Najważniejsze zmiany w PIT dla podatników i pracodawców

Pierwsze miesiące nowego roku, to tradycyjnie czas kiedy składamy popularne PITy, czyli zeznania podatkowe dotyczące dochodów osiągniętych w 2018 roku.
Czytaj więcej
2019-01-15

Dyżur specjalisty ds. funduszy europejskich

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Białymstoku w dniu 5 lutego 2019 r. zaprasza na dyżur specjalisty ds. funduszy europejskich, który odbędzie się w Urzędzie Miasta w Hajnówce przy ul. Aleksego Zina 1, w godz. 10.00 – 12.30. Mieszkańcy Hajnówki i okolic będą mogli dowiedzieć się m.in.: czy istn
Czytaj więcej
2019-01-15

ZUS może wezwać na kontrolę telefonicznie lub mailem

1 grudnia 2018 r. elektroniczne zwolnienia lekarskie stały się obowiązkowe, a od 1 stycznia 2019 r.
Czytaj więcej
2019-01-15

Już tylko dwa tygodnie ze „starą” wersją programu Płatnik. Pracodawco pobierz „nową”.

Obecnie dokumentacja pracownicza przechowywana jest w formie papierowej. Od stycznia będzie można decydować w jakiej formie  pracodawca chcesz ją przechowywać – papierowo, czy elektronicznie. Dla wszystkich nowo zatrudnianych osób od 1 stycznia akta pracownicze będą przechowywane10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym
Czytaj więcej
Zobacz więcej
najczęściej czytane

Pronar stworzy w Hajnówce dział badawczo-rozwojowy

Data dodania 2019-01-23

Zakładam firmę: Jak załatwić sprawę w urzędzie

Data dodania 2019-01-23

Szukasz pracownika? Skorzystaj z pomocy Urzędu Pracy

Data dodania 2019-01-23

W kwietniu zapraszamy na bezpłatne konsultacje ze specjalistami ds. funduszy europejskich

Data dodania 2019-01-23

Możliwości promocji produktów lokalnych

Data dodania 2019-01-23