Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Biznes

Data opublikowania: 2018-11-07

Gdzie zarejestrować firmę i co zrobić po rejestracji

Rejestracja działalności, zgłoszenie do ZUS, rejestracja VAT, uzyskanie koncesji/zezwoleń, inne obowiązki po rozpoczęciu działalności

Masz wszystkie niezbędne informacje do rejestracji firmy? Wybrałeś rodzaj działalności, nazwę, formę opodatkowania, kody PKD i chcesz złożyć wniosek do urzędu? Jeśli chcesz się upewnić, czy niczego nie pominąłeś, zobacz:

Jeśli jesteś gotowy do rejestracji, czas na złożenie wniosku o wpis do rejestru/ewidencji i dopełnienie reszty formalności. Niektóre z nich (jak np. zgłoszenie się do ubezpieczeń w ZUS albo rejestracja VAT) możesz załatwić w momencie rejestracji firmy. O czym powinieneś pamiętać?

Przygotuj niezbędne dokumenty i zarejestruj firmę

W przypadku działalności jednoosobowej do rejestracji wystarczy dowód tożsamości, a jeśli chcesz założyć firmę przez internet dodatkowo powinieneś posiadać Profil Zaufany albo podpis elektroniczny. Jeśli rejestrujesz spółkę, przygotuj wszystkie wymagane do rejestracji dokumenty (umowy spółki, oświadczenia o wniesieniu wkładów itp.). Urząd, w którym złożysz wniosek, będzie się różnił w zależności od rodzaju twojej firmy.

Przejdź do:

Zgłoś się do ubezpieczeń w ZUS/KRUS

Przy rejestracji firmy w zostaniesz automatycznie zgłoszony do ZUS jako płatnik składek na ubezpieczenia. Musisz jednak dodatkowo zgłosić się do ubezpieczeń. Jeśli po raz pierwszy zakładasz firmę, albo miałeś długą przerwę od zakończenia działalności, możesz skorzystać z ulgi na start (przez 6 miesięcy możesz opłacać tylko składkę zdrowotną) albo z obniżonych składek przez 24 miesiące. Jeśli zakładasz firmę jednoosobową, zgłoszenia do ZUS możesz dokonać w trakcie rejestracji firmy (online albo w urzędzie). Jeśli chcesz to zrobić po rejestracji, masz na to 7 dni od rozpoczęcia działalności. Do ZUS powinieneś zgłosić również swoich pracowników i osoby współpracujące.

Przejdź do:

Zgłoś dane firmy do urzędu skarbowego po rejestracji

Przy rejestracji, twoja firma „automatycznie" otrzyma numer NIP. Jeśli zakładasz spółkę cywilną albo spółkę rejestrowaną w KRS, po rejestracji będziesz musiał dokonać dodatkowego zgłoszenia do urzędu skarbowego (w przypadku spółki cywilnej jest to zgłoszenie NIP, w przypadku spółek w KRS, zgłoszenie tzw. danych uzupełniających m.in.: adresu działalności, miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej itd.)

Przejdź do:

Zarejestruj się jako podatnik VAT

Jeśli od początku działalności chcesz dobrowolnie być „vatowcem", albo zgodnie z przepisami masz obowiązek nim być, zarejestruj się w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT. Jeśli zamierzasz np. kupować usługi od innych firm w UE i rozliczać VAT z tych zakupów, zarejestruj się również jako podatnik VAT-UE.

Przejdź do:

Uzyskaj zezwolenie na działalność

Upewnij się, że do prowadzenia firmy nie potrzebujesz dodatkowych zezwoleń. Jeśli twoja działalność jest regulowana (wymaga wpisu do rejestru działalności regulnowanych), powinieneś zgłosić jej rozpoczęcie do odpowiedniej instytucji.

Przejdź do:

Załóż i zgłoś konto firmowe

Oddzielny rachunek bankowy do rozliczeń firmowych będzie dla ciebie wygodniejszy niż posługiwanie się kontem prywatnym (chociaż mikroprzedsiębiorcy nie mają obowiązku zakładania konta firmowego). Dowiedz się, jakie są zasady zakładania i korzystania z rachunku firmowego. Sprawdź również, który bank oferuje najlepsze warunki dla przedsiębiorców.

Przejdź do:

Zrób spis z natury

Jeśli zakładasz firmę i będziesz prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, to niezbędne jest sporządzenie i ujęcie w księdze spisu z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Dotyczy to również przedsiębiorców będących wspólnikami spółek.

Przejdź do:

Inne obowiązki po rejestracji firmy - kasa fiskalna, rejestracja odbiornika RTV

Oprócz obowiązków związanych z ZUS, rejestracją VAT, uzyskaniem zezwoleń, pamiętaj jeszcze o pozostałych sprawach. Przy niektórych rodzajach działalności (np. taksówka) konieczny będzie zakup i rejestracja kasy fiskalnej. Jeśli korzystasz z odbiornika TV w działalności (np. jest na wyposażeniu Twojego punktu usługowego), powinieneś zarejestrować go i płacić abonament.

Przejdź do:

za: biznes.gov.pl

Pozostałe Biznes
2019-01-22

Twój e-PIT od 15 lutego 2019 r. elektronicznie na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl

Usługa Twój e-PIT w 2019 r. będzie dostępna dla podatników rozliczających się na formularzach PIT-37 i PIT-38
Czytaj więcej
2019-01-21

Co zmienia się w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 roku

Nowa ulga ZUS (mały ZUS), ułatwienia w rozliczaniu straty, wynagrodzenie małżonka doliczane do kosztów, obniżony CIT, mniej formalności podatkowych – to kilka przykładów zmian w przepisach, które obowiązują od 1 stycznia 2019 roku. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany.
Czytaj więcej
2019-01-21

Rejestracja firmy przez telefon

Planujesz rejestrację firmy jednoosobowej, ale potrzebujesz pomocy? Zadzwoń pod numer 801 055 088 lub 22 765 67 32 i skorzystaj z pomocy konsultantów przy rejestracji firmy.
Czytaj więcej
2019-01-17

Pobierasz świadczenia z ZUS? Obowiązkowo dokonaj aktualizacji swoich danych

Pamiętając o naszych świadczeniobiorcach Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina o konieczności aktualizacji danych.
Czytaj więcej
2019-01-16

Najważniejsze zmiany w PIT dla podatników i pracodawców

Pierwsze miesiące nowego roku, to tradycyjnie czas kiedy składamy popularne PITy, czyli zeznania podatkowe dotyczące dochodów osiągniętych w 2018 roku.
Czytaj więcej
2019-01-15

Dyżur specjalisty ds. funduszy europejskich

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Białymstoku w dniu 5 lutego 2019 r. zaprasza na dyżur specjalisty ds. funduszy europejskich, który odbędzie się w Urzędzie Miasta w Hajnówce przy ul. Aleksego Zina 1, w godz. 10.00 – 12.30. Mieszkańcy Hajnówki i okolic będą mogli dowiedzieć się m.in.: czy istn
Czytaj więcej
2019-01-15

ZUS może wezwać na kontrolę telefonicznie lub mailem

1 grudnia 2018 r. elektroniczne zwolnienia lekarskie stały się obowiązkowe, a od 1 stycznia 2019 r.
Czytaj więcej
2019-01-15

Już tylko dwa tygodnie ze „starą” wersją programu Płatnik. Pracodawco pobierz „nową”.

Obecnie dokumentacja pracownicza przechowywana jest w formie papierowej. Od stycznia będzie można decydować w jakiej formie  pracodawca chcesz ją przechowywać – papierowo, czy elektronicznie. Dla wszystkich nowo zatrudnianych osób od 1 stycznia akta pracownicze będą przechowywane10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym
Czytaj więcej
Zobacz więcej
najczęściej czytane

Pronar stworzy w Hajnówce dział badawczo-rozwojowy

Data dodania 2019-01-23

Zakładam firmę: Jak załatwić sprawę w urzędzie

Data dodania 2019-01-23

Szukasz pracownika? Skorzystaj z pomocy Urzędu Pracy

Data dodania 2019-01-23

W kwietniu zapraszamy na bezpłatne konsultacje ze specjalistami ds. funduszy europejskich

Data dodania 2019-01-23

Możliwości promocji produktów lokalnych

Data dodania 2019-01-23