Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Wydarzenia

Data opublikowania: 2011-03-09

Konsumencie – bezpłatna pomoc

800 007 707 – to numer infolinii konsumenckiej, która umożliwia uzyskanie bezpłatnej porady prawnej. Uruchomiona z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym ze sposobów na zdobycie wiedzy przydatnej konsumentom w wypadku problemu z nieuczciwym przedsiębiorcą

Polacy nadal najwięcej problemów mają ze sprzedażą konsumencką –  aż 42,28 proc. porad i informacji udzielonych w ubiegłym roku przez konsultantów infolinii konsumenckiej dotyczyło właśnie tego problemu. Na kolejnej pozycji są zakupy w sieci 9,78 proc. oraz problemy związane z usługami telekomunikacyjnymi 8, 54 proc. UOKiK przypomina gdzie szukać pomocy w przypadku problemów z nieuczciwym przedsiębiorcą:

Bezpłatna infolinia konsumencka 800 007 707 to najszybszy i najwygodniejszy sposób uzyskania bezpośredniej pomocy.  Przydatny numer, pod który można dzwonić od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00 zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Dotowaną przez Urząd bezpłatną infolinię prowadzi Federacja Konsumentów. Porad udzielają prawnicy, którzy informują, jak rozwiązać problem. W wypadku, gdy sprawa wymaga bezpośredniej konsultacji eksperta dyżurujący prawnicy wskazują odpowiednią instytucję pomagającą konsumentom, znajdującą się najbliżej potrzebującego pomocy.

Porady prawne można uzyskać także bezpłatnie u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Według ostatniego sprawozdania podsumowującego działalność rzeczników, z roku na rok rośnie liczba udzielonych przez nich porad.  Najczęściej konsumenci skarżą się na problemy z reklamacją obuwia – ponad 38 tys., sprzętu RTV i AGD – ponad 28 tys., wyposażenia wnętrz – ponad 23 tys. oraz umów sprzedaży telefonów komórkowych – ponad 16 tys. Rzecznicy konsumentów są zatrudnieni w starostwach powiatowych i urzędach miejskich. Dane teleadresowe do rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania można znaleźć korzystając z wyszukiwarki instytucji udzielających bezpłatnej pomocy konsumenckiej na stronie serwisu internetowego UOKiK.    

Niestety wielu konsumentów – aż 38 proc. jak wynika z przeprowadzonych  badań - błędnie kojarzy UOKiK  z indywidualnym poradnictwem. Warto wiedzieć, że Urząd podejmuje interwencję jedynie w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W ramach działań edukacyjnych wspierających działania instytucji pomagających bezpośrednio konsumentom Urząd przygotował na swojej stronie internetowej nową, rozszerzoną zakładkę najczęściej zadawanych przez konsumentów  pytań i odpowiedzi.   Można w niej znaleźć omówienia problemów, z którymi jak wynika z doświadczeń Urzędu, najczęściej borykają się konsumenci.

Zakładka pytania i odpowiedzi ma umożliwić każdemu łatwe dotarcie do praktycznych informacji z zakresu praw konsumentów, a tym samym pomóc każdemu samodzielne bronić swoich interesów w konfrontacji z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Nawigację ułatwia podział na 16 kategorii wśród których znalazły się  między innymi umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy, ubezpieczenia, kredyt konsumencki, transport czy nieruchomości. Dodatkowo przy każdej kategorii znajduje się, opis zagadnień, które są w niej omówione.

Dużym ułatwieniem jest nowość w postaci przydatnych formularzy, dostępnych w zakładce wzory pism, które podczas dochodzenia swoich praw mogą okazać się niezbędne – w szczególności przy składaniu reklamacji lub pozwów sądowych. Praktyczne informacje na temat zasad składania reklamacji czy pozwu sądowego można znaleźć w zakładce pytania i odpowiedzi.   

Danuta Rola
Powiatowy Rzecznik Konsumenta

Pozostałe Wydarzenia
2018-12-06

Postanowienie o wszczęciu postępowania scaleniowego gruntów obiektu "Ekiaszuki i inne"

Postanowienie z dnia 6 grudnia 2018 o wszczęciu postępowania scaleniowego gruntów obiektu "Ekiaszuki i inne" Link do załącznika pdf
Czytaj więcej
2022-07-11

NOWA STRONA POWIATU HAJNOWSKIEGO

Ta strona jest archiwalna. Nowa strona samorządu powiatu to: https://samorzad.gov.pl/web/powiat-hajnowski
Czytaj więcej
2021-06-11

Zawiadomienie o XX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego

Zawiadamiam, iż dnia 24 czerwca 2021r. (czwartek) o godz. 13:00 w sali kolumnowej Hajnowskiego Domu Kultury w Hajnówce odbędzie się XX sesja Rady Powiatu Hajnowskiego z następującym porządkiem obrad:  Otwarcie XX sesji Rady Powiatu Hajnowskiego. Przedstawienie porządku obrad sesji. Przyjęcie protokołu z XIX sesji Rady Powiatu.
Czytaj więcej
2021-06-10

Powiat rozwija turystykę aktywną

58 372,00 zł na realizację projektu Szlakiem bioróżnorodności Regionu Puszczy Białowieskiej i Doliny Narwi" Nowa atrakcja na turystycznej mapie regionu.
Czytaj więcej
2021-06-02

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Hajnówce konsultantem powiatowym w projekcie Podlaski Kompas Pracy

Celem projektu jest: merytoryczne wzmocnienie rozwoju poradnictwa edukacyjno-zawodowego przy jednoczesnej współpracy z pracodawcami w 33 szkołach zawodowych województwa podlaskiego przez stworzenie Podlaskiej Sieci Doradztwa Zawodowego
Czytaj więcej
2021-05-31

Punkt Powszechny Szczepień wznawia działanie

Od 07 czerwca 2021 r. Punkt Szczepień Powszechnych przy Szkole Podstawowej Nr. 1 w Hajnówce wznowi działalność celem podania drugiej dawki szczepionki.
Czytaj więcej
2021-05-27

Dzień Samorządu Terytorialnego - życzenia

Życzenia Starosty Hajnowskiego
Czytaj więcej
2021-05-26

Sprostowanie do nieprawdziwych informacji

dot. koncepcji programowo przestrzennej na rzece Leśna Prawa.
Czytaj więcej
Zobacz więcej
najczęściej czytane