Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".

Biznes

Data opublikowania: 2018-06-25

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Jak załatwić sprawę

Sprawę możesz załatwić:

  • w urzędzie;
  • listownie.

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Do czego potrzebna ci jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wskaże ci w jaki sposób masz wykonać przedsięwzięcie (czyli inwestycję), aby jak najmniej pogorszyło ono stan środowiska. Jest ona niezbędna, jeśli inwestycja (np. budowlana) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Decyzja ta umożliwi ci przeprowadzenie procesu inwestycyjnego – np. ustalenie warunków zabudowy, czy też uzyskanie pozwolenia na budowę. Urzędy, które wydają te decyzje biorą pod uwagę ustalenia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Kiedy musisz uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

Na początek sprawdź, czy planowana przez ciebie inwestycja wymaga decyzji środowiskowej. Zestawienie przedsięwzięć, dla których musisz uzyskać decyzję środowiskową znajdziesz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie  przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Jeśli w zestawieniu tym znajdziesz swoją inwestycję, to musisz uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja ta może być ci potrzebna również w przypadku rozbudowy, przebudowy lub montażu zrealizowanego lub realizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ww. rozporządzeniu.


Ważne

Dla całego twojego przedsięwzięcia urząd wyda ci jedną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach – nawet, jeśli jego realizacja wymaga później uzyskania kilku innych decyzji, np. ustalenia warunków zabudowy oraz pozwolenia na budowę. Również, gdy chcesz realizować inwestycję w kilku etapach, to urząd wyda ci jedną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach na wszystkie etapy, odpowiednio do treści wniosku.


Informacje o decyzjach administracyjnych, które możesz otrzymać dopiero po wcześniejszym uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach znajdziesz na portalu biznes.gov.pl.

Kiedy nie musisz uzyskać decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko

Nie musisz uzyskać decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeśli wyłącznym celem przedsięwzięcia jest:

  • obronność i bezpieczeństwo państwa lub
  • prowadzenie działań ratowniczych i zapewnienie bezpieczeństwa cywilnego w związku z przeciwdziałaniem lub usunięciem bezpośredniego zagrożenia dla ludności.

Pamiętaj, aby zgłosić do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska konieczność realizacji takiego przedsięwzięcia. Jeśli po zgłoszeniu otrzymasz decyzję o sprzeciwie to wtedy złóż do regionalnej dyrekcji wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

W rozporządzeniu w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko przedsięwzięcia dzielą się na mogące:

  • zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
  • potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Ocena przeprowadzana jest obowiązkowo w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.

Natomiast, w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, urząd – do którego złożysz wniosek – zdecyduje, czy przeprowadzi ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W dalszej części opisu dowiesz się, w jaki sposób urząd poinformuje cię o tym.

Jeśli urząd będzie przeprowadzał ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko to musisz złożyć raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Wykonanie raportu zleć osobie, która ma wymagane przez przepisy wykształcenie lub doświadczenie zawodowe w zespołach przygotowujących raporty o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, to postępowanie obejmujące:

  • weryfikację raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
  • uzyskanie wymaganych opinii i uzgodnień,
  • zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie.

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w: rozwiń expand_more

Wniosek złóż do:

1) regionalnej dyrekcji ochrony środowiska – w przypadku:

a) poniższych inwestycji – jeśli są one przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko:

  • drogi,
  • linie kolejowe,
  • napowietrzne linie elektroenergetyczne,
  • instalacje do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu,
  • sztuczne zbiorniki wodnych,
  • obiekty jądrowe,
  • składowiska odpadów promieniotwórczych,

b) przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych,

c) przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich – wybierz regionalną dyrekcję w tym województwie, do którego przylega obszar morski, gdzie chcesz realizować inwestycje,

d) zmiany lasu – niestanowiącego własności Skarbu Państwa – na użytek rolny,

e) przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego – w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego,

f) inwestycji w zakresie terminalu –  czyli inwestycji realizowanej na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu,

g) inwestycji związanych z regionalnymi sieciami szerokopasmowymi,

h) przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,

i) przedsięwzięć polegających na poszukiwaniu lub rozpoznawaniu złóż kopalin lub na wydobywaniu kopalin ze złóż prowadzonych na podstawie koncesji. Wskazane są one w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze,

j) napowietrznych linii elektroenergetycznych lub stacji elektroenergetycznych będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko albo przedsięwzięciami mogącymi potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Wymienione są one  w załączniku do ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych,

k) inwestycji towarzyszącej, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących,

l) elektrowni wiatrowych, o mocy większej niż 40 kW (czyli większej niż moc mikroinstalacji). Cechy takiej elektrowni określa art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych,

ł) przedsięwzięć polegających na zmianie lub rozbudowie wyżej wymienionych inwestycji.


Uwaga

Jeżeli wyżej wymienione przedsięwzięcia wykraczają poza obszar jednego województwa to wniosek złóż do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska w tym województwie, na terenie którego znajduje się największa część terenu, na którym chcesz realizować przedsięwzięcie.

Do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska złóż wniosek, jeśli przedsięwzięcie choć w części realizowane ma być na terenie zamkniętym albo na obszarze morskim.

Jeśli twój wniosek obejmuje co najmniej dwa przedsięwzięcia realizowane w ramach jednego zamierzenia inwestycyjnego, dla których decyzje wydają różne urzędy, w tym regionalna dyrekcja ochrony środowiska, to wniosek złóż właśnie tam.


2) starostwa lub urzędu miasta na prawach powiatu – w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów;

3) regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w przypadku zmiany lasu – stanowiącego własność Skarbu Państwa – na użytek rolny (jeśli wnioskodawcą jest jednostka organizacyjna Lasów Państwowych to wniosek składa się do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska);

4) Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska – w przypadku inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej i inwestycji towarzyszących realizowanej na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących;

5) urzędu miasta lub gminy – w przypadku pozostałych przedsięwzięć. Jeśli twoje przedsięwzięcie wykracza poza obszar jednej gminy, to wniosek złóż do tego urzędu miasta lub gminy, na terenie którego znajduje się największa część terenu, na którym chcesz realizować przedsięwzięcie. Decyzja będzie wydana w porozumieniu z innymi urzędami miasta lub gminy, na terenie których planujesz część przedsięwzięcia.


Uwaga

Jeśli wnioskodawcą jest jednostka samorządu terytorialnego (gmina albo wójt, burmistrz lub prezydent miasta)  lub podmioty od niej zależne (w rozumieniu art. 24m ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) to wniosek składa się regionalnej dyrekcji ochrony środowiska).


Podstawa prawna: art. 75 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Co zrobić krok po kroku

1. Przygotuj i złóż wniosek oraz wymagane dokumenty

Dokumenty

  1. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
  2. Wniosek o ustalenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko
  3. Karta informacyjna przedsięwzięcia
  4. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
  5. Mapa
  6. Mapa ewidencyjna
  7. Mapa sytuacyjno-wysokościowa
  8. Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
  9. Wypis z rejestru gruntów
  10. Dokument pozwalający na ustalenie stron postępowania
  11. Wykaz działek przewidzianych do prowadzenia prac przygotowawczych polegających na wycince drzew i krzewów
  12. Analiza kosztów i korzyści
  13. Dowód zapłacenia opłaty skarbowej
  14. Pełnomocnictwo
  15. Dowód zapłacenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo

1. Jeśli twój wniosek dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dołącz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Możesz, zamiast składania raportu, wystąpić do urzędu o ustalenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko. W takim przypadku do wniosku dołącz kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z wnioskiem o ustalenie zakresu raportu. Gdy planowane przez ciebie przedsięwzięcie może transgranicznie oddziaływać na środowisko, to urząd obowiązkowo ustali ci zakres raportu – nie składasz go wraz z wnioskiem.

2. Jeśli wniosek dotyczy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko złóż kartę informacyjną przedsięwzięcia. Nie dołączasz wtedy do wniosku raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.


Uwaga

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub kartę informacyjną przedsięwzięcia złóż w formie pisemnej. Dołącz też ich zapis w formie elektronicznej na informatycznym nośniku danych, np. na pendrive lub płycie CD. Złóż – odpowiednio po 1 egzemplarzu wniosku w formie papierowej oraz nośnik informatyczny – dla urzędu prowadzącego postępowanie oraz każdej instytucji opiniującej i uzgadniającej.


3. Mapa ewidencyjna powinna obejmować przewidywany teren, na którym będziesz realizować przedsięwzięcie oraz obszar, na który będzie ono oddziaływać. Mapę ewidencyjną uzyskasz w odpowiednim urzędzie, który prowadzi państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny (np. starostwo). Powinien on poświadczyć kopię mapy.

4. Dołącz mapę z zaznaczonym terenem, na którym przewidujesz realizować przedsięwzięcie. Na mapie zaznacz również przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Mapa powinna być w skali zapewniającej czytelność. Złóż również zapis tej mapy w formie elektronicznej.

5. Dołącz mapę sytuacyjno-wysokościową (zamiast mapy ewidencyjnej) – jeśli twój wniosek dotyczy:

a) przedsięwzięć wymagających:

  • koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, koncesji na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, koncesji na podziemne składowanie odpadów oraz koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla,
  • decyzji zatwierdzającej plan ruchu dla wykonywania robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złoża węglowodorów lub decyzji inwestycyjnej w celu wykonywania koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża,
  • decyzji zatwierdzającej plan ruchu dla wykonywania robót geologicznych na podstawie koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złoża kopaliny,
  • decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopaliny;

b) przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli.

Mapa powinna być sporządzona w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek. Ponadto powinna ona obejmować obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

6. Jeśli wniosek składasz do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska dołącz wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli planu nie ma, dołącz informację o jego braku. Wypis i wyrys wyda ci urząd miasta lub gminy.

Nie dołączasz wypisu z planu jeśli twój wniosek dotyczy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla:

7. Wypis z rejestru gruntów powinien obejmować przewidywany teren, na którym będziesz realizować przedsięwzięcie, oraz obszar, na który będzie ono oddziaływać. Zamiast wypisu z rejestru możesz dołączyć inny dokument, który pozwoli urzędowi na ustalenie stron postępowania. Dokument taki możesz uzyskać w odpowiednim urzędzie prowadzącym ewidencję gruntów i budynków. Nie dołączasz tych dokumentów, jeśli twój wniosek dotyczy przedsięwzięć wymienionych w punkcie 5, a liczba stron postępowania przekracza 20.

8. Jeśli wniosek dotyczy przedsięwzięć wymagających decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej to dołącz wykaz działek przewidzianych do prowadzenia prac przygotowawczych polegających na wycince drzew i krzewów. Wykaz dołącz tylko wtedy, gdy przewidujesz wycinkę.

9. Jeśli wniosek dotyczy budowy, przebudowy lub modernizacji jednostki wytwórczej energii o mocy nominalnej cieplnej powyżej 20 MW, sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej, to dołącz analizę kosztów i korzyści. Powinna ona określać najbardziej efektywne pod względem zasobów oraz opłacalne rozwiązania umożliwiające spełnienie wymogów w zakresie ogrzewania i chłodzenia. Informacje o tym, co powinna zawierać analiza znajdziesz w art. 10a oraz 10b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

10. Dołącz dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

11. Jeżeli jesteś reprezentowany przez pełnomocnika, to twój pełnomocnik musi złożyć pełnomocnictwo oraz dowód uiszczenia opłaty za jego udzielenie. Więcej informacji na temat pełnomocnictw znajdziesz w serwisie biznes.gov.pl.


Ważne

  • Jeśli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej przekracza 20, a wniosek dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których urząd stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, to mapę ewidencyjnąwypis z rejestru gruntów lub inny dokument pozwalający na ustalenie stron postępowania złóż wraz z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
  • Jeśli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji środowiskowej przekracza 20, a wniosek dotyczy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których urząd nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, to mapę ewidencyjną, wypis z rejestru gruntów lub inny dokument pozwalający na ustalenie stron postępowania złóż w terminie 14 dni od dnia, w którym postanowienie o nieprzeprowadzaniu oceny oddziaływania na środowisko stało się ostateczne.

Liczbę stron możesz określić w przybliżeniu na podstawie przewidywanego zasięgu oddziaływania inwestycji. Po oszacowaniu, na jakie działki inwestycja będzie oddziaływać, możesz sprawdzić w wypisach z rejestru gruntów, ilu jest właścicieli tych działek.

2. Urząd sprawdzi, czy twój wniosek jest kompletny

1. Jeśli wniosek ma braki – np. nie dołączyłeś wszystkich dokumentów – urząd wezwie cię do ich usunięcia. Urząd poda ci termin, w którym masz to zrobić. Będzie to co najmniej 7 dni – licząc od dnia, w którym otrzymałeś wezwanie. Jeżeli nie usuniesz braków w podanym terminie, urząd pozostawi sprawę bez rozpoznania – czyli nie załatwi twojej sprawy (o czym dowiesz się z pisma). Brakujące dokumenty złóż do tego samego urzędu, w którym złożyłeś wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

2. Jeżeli nie zapłacisz opłaty skarbowej za wydanie decyzji środowiskowych uwarunkowaniach, urząd wyznaczy ci termin do zapłaty. Będzie to od 7 do 14 dni. Jeśli nie zapłacisz w wyznaczonym terminie, urząd zwróci ci wniosek. Brak opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo nie powoduje zwrotu wniosku. Jednak odpowiedni organ podatkowy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) może przeprowadzić postępowanie egzekucyjne.

3. Urząd rozpocznie postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Po złożeniu wniosku urząd rozpoczyna postępowanie administracyjne. Sprawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie odbywa się tylko pomiędzy tobą, a urzędem. Urząd ustali, kto może zostać uznany za stronę postępowania. Stroną, oprócz wnioskodawcy, mogą być podmioty, którym przysługują prawa rzeczowe (np. własność, użytkowanie wieczyste, służebność, czy też spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu) do nieruchomości znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Obszar ten, to:

  • działki przylegające bezpośrednio do działek, na których chcesz realizować przedsięwzięcie;
  • działki, na których w wyniku realizacji lub funkcjonowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska;
  • działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.

Urząd wyśle do wszystkich stron postępowania zawiadomienie o wszczęciu postępowania. Jeżeli liczba stron postępowania przekroczy 20, urząd zawiadomi strony o swoich decyzjach i innych czynnościach przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania albo poprzez internetowy Biuletyn Informacji Publicznej (art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego). Urząd np. wywiesi na 14 dni informację w budynku urzędu lub opublikuje ogłoszenie na swoich stronach internetowych, czy też w lokalnej prasie. Po 14 dniach od publikacji obwieszczenia uznaje się, że strony zostały poinformowane.

Dokumenty

Zawiadomienie o wszczęciu postępowania

4. Urząd rozstrzygnie kwestie dotyczące oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Urząd przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 

Wniosek dotyczący przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.

Jeśli do wniosku dołączyłeś raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko to urząd przeprowadzi ocenę oddziaływania na środowisko. Natomiast, jeśli nie dołączyłeś raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, lecz kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z wnioskiem o ustalenie zakresu raportu, to urząd określi zakres raportu. Na początek urząd zwróci się do innych organów o zaopiniowanie twojego wniosku. Mają one 14 dni na wydanie opinii. Po ich otrzymaniu urząd określi w formie postanowienia zakres raportu. Urząd ma na wydanie postanowienia 30 dni – licząc od dnia wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Po doręczeniu ci postanowienia urząd zawiesi postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu złożenia przez ciebie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Urząd poinformuje cię o tym odrębnym postanowieniem. Na oba postanowienia nie możesz złożyć zażalenia.

Wniosek dotyczący przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

W przypadku postępowania dotyczącego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko urząd decyduje, czy dokona oceny oddziaływania na środowisko. Przed podjęciem decyzji urząd zwróci się do innych organów o zaopiniowanie wniosku. Mają one 14 dni na wydanie opinii. Po ich otrzymaniu urząd poinformuje cię postanowieniem o obowiązku albo też braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Pismo, które cię o tym poinformuje to postanowienie. Urząd powinien wydać je w ciągu 30 dni – licząc od dnia wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W postanowieniu stwierdzającym obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko urząd określi zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który masz przygotować. Na to postanowienie możesz złożyć zażalenie. Nie możesz zaskarżyć postanowienia, które poinformuje cię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.


Uwaga

Jeśli organem opiniującym twój wniosek jest organ właściwy do wydania oceny wodnoprawnej i stwierdzi on konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, to zamiast wydania opinii dokona on uzgodnienia w formie postanowienia. Możesz je zaskarżyć dopiero w zażaleniu na postanowienie, które wydał ci urząd prowadzący postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej.


Następnie urząd wyśle ci postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu złożenia przez ciebie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (może ci wysłać odrębne postanowienie lub razem z postanowieniem  stwierdzającym obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko). Na jego dostarczenie masz 3 lata – licząc od dnia zawieszenia postępowania. Jak nie dostarczysz raportu w tym terminie to urząd uzna, że wycofałeś swój wniosek. Oznacza to, że nie dostaniesz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Na postanowienie w sprawie zawieszenia postępowania nie możesz złożyć zażalenia.

Informacje, co urząd bierze pod uwagę podejmując decyzję, czy przeprowadzi ocenę oddziaływania na środowisko znajdziesz na portalu biznes.gov.pl.


Uwaga

Urząd zawsze przeprowadzi ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, gdy:

  • realizacja twojego przedsięwzięcia uzależniona jest od ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania,
  • z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że realizacja twojego przedsięwzięcia może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza.

Co urząd sprawdza w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Po dostarczeniu przez ciebie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko urząd dokona oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W jej trakcie sprawdzi:

1) bezpośredni i pośredni wpływ twojego przedsięwzięcia na:

  • środowisko oraz zdrowie i warunki życia ludzi,
  • dobra materialne,
  • zabytki,
  • krajobraz, w tym krajobraz kulturowy,
  • wzajemne oddziaływanie między ww. elementami,
  • dostępność do złóż kopalin;

2) ryzyko wystąpienia poważnych awarii oraz katastrof naturalnych i budowlanych;

3) możliwości oraz sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;

4) wymagany zakres monitoringu przedsięwzięcia.

Pamiętaj, jeśli urząd przeprowadza ocenę oddziaływania na środowisko, to zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu. Oznacza to, że każdy może wnosić uwagi i sugestie dotyczące przedsięwzięcia, które chcesz zrealizować.

5. Urząd uzgadnia i opiniuje wniosek z innymi organami

1. W przypadku przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, urząd przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach:

  • uzgadnia z odpowiednimi organami warunki realizacji twojego przedsięwzięcia oraz
  • zasięga opinii odpowiednich organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej (jeśli realizacja twojego przedsięwzięcia wymaga późniejszego uzyskania innych decyzji, np. pozwolenia na budowę, ustalenia warunków zabudowy), a także organu, który wyda pozwolenie zintegrowane – jeśli twoje przedsięwzięcie będzie takiego wymagać.

Organy uzgadniają oraz opiniują wniosek w ciągu 30 dni (termin ten nie dotyczy opinii wydawanej przez urząd wydający pozwolenie zintegrowane). Termin liczy się od dnia otrzymania przez te organy odpowiednich dokumentów z urzędu, do którego złożyłeś wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jeśli organ inspekcji sanitarnej nie zaopiniuje wniosku w terminie, uznaje się to za brak uwag. Natomiast uzgodnienia wymagają wydania postanowienia, które również otrzymasz. Uzgodnienie Ministra Środowiska (w przypadku parków narodowych) i GDOŚ (w przypadku rezerwatów przyrody), możesz zaskarżyć w ciągu 7 dni od otrzymania postanowienia. Uzgodnienie RDOŚ i opinię urzędu wydającego pozwolenie zintegrowane, będziesz mógł zaskarżyć dopiero w odwołaniu od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.


Uwaga

Jeśli ww. uzgodnienia są ze sobą sprzeczne, to urząd, który wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach rozstrzyga te sprzeczności. Ma na to 14 dni – licząc od dnia, w którym otrzyma uzgodnienia. Rozstrzygnięcie następuje w porozumieniu z organami, które wydały sprzeczne uzgodnienia. W takim przypadku urząd wyda decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w terminie 30 dni od dnia otrzymania uzgodnienia organów.

2. W przypadku, gdy w postępowaniu przeprowadzona była ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, urząd przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach bierze pod uwagę:

  • wyniki uzgodnień i opinii z innymi organami;
  • ustalenia zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko;
  • wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa;
  • wyniki postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko – jeśli zostało przeprowadzone.

6. Otrzymasz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

1. Jeśli twój wniosek spełnia wymagania określone w przepisach, to otrzymasz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

2. Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika, że przedsięwzięcie powinno być zrealizowane w innym wariancie niż proponowany przez ciebie, to urząd może wskazać w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inny wariant dopuszczony do realizacji. Wcześniej zapyta cię, czy wyrażasz na to zgodę. Jeśli nie zgodzisz się, to urząd wyda ci decyzję o odmowie zgody na realizację przedsięwzięcia.

3. W wyniku oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko urząd może nakazać ci, np.:

  • wykonanie kompensacji przyrodniczej;
  • wykonanie działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie oraz monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  • monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  • przedstawić analizę porealizacyjną.

O tych i innych obowiązkach zostaniesz poinformowany w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

4. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach otrzymasz tylko po stwierdzeniu przez urząd zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (jeżeli plan taki został uchwalony). Przepisy dopuszczają odstępstwo od tej zasady. Informację o tym, znajdziesz na portalu biznes.gov.pl.

5. W przypadku, gdy nie została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, urząd w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia takiej oceny. W decyzji takiej urząd również może określić warunki lub wymagania, które musisz spełnić, oraz działania, które musisz wykonać. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Dokumenty

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.

Ile zapłacisz

  • 205 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa.

1. Opłatę skarbową za złożenie pełnomocnictwa płacisz, jeśli jesteś reprezentowany w sprawie przez pełnomocnika. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielane mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom lub rodzeństwu.

2. Opłatę skarbową powinieneś zapłacić z chwilą złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Dostarcz dowód uiszczenia opłaty skarbowej w ciągu 3 dni od złożenia wniosku – zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej. Jako dowód zapłaty możesz dołączyć wydruk potwierdzający dokonanie operacji bankowej. Jeśli nie chcesz przekazać urzędowi oryginału dowodu uiszczenia opłaty skarbowej to możesz zażądać jego zwrotu. W takim przypadku urząd na złożonym przez ciebie wniosku dokona adnotacji o uregulowaniu opłaty. Natomiast urząd zwróci ci dowód uiszczenia opłaty – będzie na nim adnotacja urzędu o zapłacie opłaty.      

3. Opłaty skarbowej nie płacą m.in. jednostki budżetowe, samorządu terytorialnego i organizacje pożytku publicznego.

Co przygotować na start

Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

le będziesz czekać

 

Twoja sprawa zostanie załatwiona w ciągu miesiąca. W szczególnych przypadkach, termin ten może się wydłużyć do 2 miesięcy, o czym poinformuje cię urząd.

W praktyce termin ten może być dłuższy, gdyż nie wlicza się do niego terminów przewidzianych w przepisach na uzyskanie uzgodnień, opinii, czy też okresów zawieszenia postępowania. Ponadto wydanie decyzji może się opóźnić z innych przyczyn, np. winy strony, czy też przyczyn niezależnych od urzędu, np. konieczności uzupełnienia dokumentacji przez ciebie.

Jak możesz się odwołać

Od decyzji urzędu przysługuje ci (a także innym stronom) prawo wniesienia odwołania. Na złożenie odwołania masz 14 dni – licząc od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie złóż za pośrednictwem urzędu, który wydał ci decyzję.

Na niektóre wydawane w trakcie postępowania postanowienia możesz złożyć zażalenia. W opisie usługi znajdziesz informacje, na które postanowienia możesz złożyć zażalenie  Zażalenia możesz złożyć w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.


Uwaga

Po złożeniu odwołania urząd, który wydał ci decyzję, może uznać, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie. W takim przypadku urząd może uchylić lub zmienić decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Z tym, że musisz zgodzić się na taką zmianę – oczywiście jeśli ty jesteś podmiotem planującym realizację przedsięwzięcia.

Warto wiedzieć

Gdzie znajdziesz więcej informacji

Więcej informacji, na temat decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach znajdziesz na stronach internetowych Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Powiązane usługi i informacje

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2018
Instytucja odpowiedzialna: Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska

za: biznes.gov.pl

Pozostałe Biznes
2021-01-15

Kolejne wsparcie dla przedsiębiorców

– rusza Tarcza Finansowa PFR 2.0
Czytaj więcej
2021-06-08

Zasiłek dodatkowy dla rodziców do końca roku szkolnego

Do 25 czerwca, czyli do zakończenia roku szkolnego, rodzice dzieci do lat ośmiu i dzieci niepełnosprawnych mogą korzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego.
Czytaj więcej
2021-06-02

Bon turystycznych do wykorzystania już nawet w długi weekend

Polskim Bonem Turystycznym będzie można jeszcze zapłacić do końca marca 2022 roku.
Czytaj więcej
2021-05-26

Musisz powiadomić ZUS o Przychodach jeśli dorabiasz do świadczenia przedemerytalnego

Do 31 maja osoby dorabiające do zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego muszą przekazać do ZUS informacje o osiągniętych w okresie od 1 marca 2020 r. do 28 lutego 2021 r. przychodach.
Czytaj więcej
2021-05-14

Informacja o dniu wolnym od pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Hajnówce

Uprzejmie informuje się, że dzień   04 czerwca 2021 r.  (piątek)   jest  dniem  wolnym   od  pracy za 01 maja – Święto Pracy, przypadające w sobotę, w dniu wolnym od pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Hajnówce.           Dnia 04 czerwca 202
Czytaj więcej
2021-05-11

Fundusze promocji na portalu usług eRolnik

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa informuje
Czytaj więcej
2021-04-29

Szkolenia online bez ograniczeń w liczbie uczestników

Trudny czas pandemii koronawirusa nie wyeliminował szkoleń skierowanych do klientów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jedynie zmiennych ich formę.
Czytaj więcej
2021-04-29

PUP: nabór wniosków dla mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy

Nabór wniosków w ramach dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy
Czytaj więcej
Więcej
najczęściej czytane