PROJEKT „MNIEJSZOŚCI NARODOWE BOGACTWEM EUROPY” W ZESPOLE SZKÓŁ Z DODATKOWĄ NAUKĄ JĘZYKA BIAŁORUSKIEGO

Zespół Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce rozpoczął  realizację projektu „Mniejszości narodowe bogactwem Europy„ współfinansowanego  w ramach programu Unii Europejskiej „Erasmus+”  akcja Współpraca szkół.
Projekt jest realizowany we współpracy z Liceum Ogólnokształcącym z Litewskim Językiem Nauczania im. 11 Marca w Puńsku oraz partnerem zagranicznym Gimnazjum im. Franciszka Skaryny w Wilnie.
Projekt będzie realizowany w przeciągu  24 miesięcy - od listopada 2018r. do października 2020r.

Realizacja projektu umożliwi podniesienie standardów nauczania i zdobywania wiedzy poprzez wzbogacenie działań szkół o nowe instrumenty, metody i formy pracy obecnie nie wykorzystywane w ramach realizacji podstawy programowej, mające na celu wsparcie instytucji w procesie dydaktycznym ukierunkowanym na umożliwianie poznawania kultury i tradycji mniejszości narodowych objętych działaniami projektu. Przyczyni się to do poprawy jakości pracy placówki poprzez zaadoptowanie przykładów dobrej praktyki zaobserwowanej podczas udziału w projekcie.

Działania umożliwią wzmocnienie u młodzieży poczucia ciągłości tradycji i jej wpływu na kształtowanie poczucia tożsamości i samoidentyfikacji. Ponadto działania te pomogą zgłębić i poznać sposoby zachowywania dziedzictwa kulturowego swoich narodów.

Projekt umożliwi poszerzanie horyzontów jego uczestników poprzez zrozumienie, iż krzewienie własnych zwyczajów i tradycji wzbogaca mozaikę kulturową ich krajów zamieszkania. Działania projektu rozwiną w jego uczestnikach poczucie bycia elementem kultury europejskiej oraz zrozumienie ich wkładu w dziedzictwo europejskie. Naszym celem jest również rozwinięcie u naszych uczniów szacunku dla innych kultur.

Ważnym celem jest rozwijanie kompetencji językowych uczestników projektu poprzez zastosowanie umiejętności zdobytych w praktyce wynikającej z konieczności porozumiewania się z innymi uczestnikami projektu w języku obcym. Ten nieformalny aspekt nauki języka umożliwi uczniom pokonywanie własnych barier związanych z lękiem wypowiadania się w języku obcym.

Cele projektu zostaną osiągnięte przez różnorodne działania prowadzone lokalnie w każdej ze szkół oraz przez wspólne spotkania międzynarodowe.

W ramach projektu odbędą się 3 krótkoterminowe wymiany grup uczniów w szkołach wszystkich partnerów projektu, ponadto w Puńsku zostanie zorganizowany krótki program szkoleniowy dla pracowników wszystkich szkół. Zaplanowano również wizytę roboczą kadry zarządzającej projektem oraz przedstawicieli uczniów w instytucji wiodącej w Hajnówce oraz w Gimnazjum w Wilnie. Przez cały okres realizacji projektu szkoły będą utrzymywać kontakt przez platformę eTwinning.

Realizacja projektu ma służyć osiągnięciu konkretnych rezultatów w postaci:

1. nawiązania trwałej współpracy pomiędzy instytucją wnioskującą i organizacjami partnerskimi;

2. ukształtowania się tolerancyjnych społeczności szkolnych otwartych na inne kultury;

3. opracowania przez uczestników mini-słowniczka podstawowych zwrotów w ich językach

narodowych;

4. nabycia umiejętności wykonywania pieśni ludowych; przygotowania śpiewników tych pieśni;

5. nauczenia się tańców ludowych białoruskiego i litewskiego;

6. stworzenia katalogu symboli i mitodologii białoruskiej;

7. opracowania materiałów szkoleniowych z wizyty szkoleniowej nauczycieli zaangażowanych w

projekt dotyczących metodyki nauczania języków mniejszości i ciekawych metod rozwijania

poczucia tożsamości narodowej;

8. opracowania scenariuszy lekcji języka angielskiego i wdrożenia ich do praktyki szkolnej;

8. otworzenia zakładek na stronach Internetowych szkół informujących o realizowanym projekcie;

9. opracowania quizu sprawdzającego wiedzę o krajach partnerskich;

10. stworzenie izby regionalnej w Gimnazjum w Wilnie i Hajnówce;

11. zorganizowanie wystawy prac młodzieży i koncertu pieśni i tańców ludowych.

Realizacja projektu zaowocuje nawiązaniem długotrwałego partnerstwa z jednostkami biorącymi udział w projekcie.

źródło: ZS z DNJB

LOGO