Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych wykorzystali letnią przerwę na poszerzenie wiedzy, zdobycie praktyki a jednocześnie – zarobienie pierwszych pieniędzy. Płatne staże zawodowe zostały zorganizowane w ramach jednego z czterech projektów, jakie były realizowane przez ZSZ w ubiegłym roku szkolnym. Ich całkowita wartość to 1,7 mln zł.
Zespół Szkół Zawodowych realizuje projekt „Podniesienie jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Zawodowych w Hajnówce poprzez realizację Kompleksowego Programu Rozwoju Szkoły”. W ramach tego grupa 33 uczniów technikum kształcących się w zawodach: technik mechanik, t. budownictwa, t. logistyk, t. ekonomista oraz t. żywienia i usług gastronomicznych wzięła udział w 4-tygodniowych, płatnych praktykach w przedsiębiorstwach, instytucjach lub placówkach oświatowych z terenu Województwa Podlaskiego.
Uczniowie mieli okazję poznać strukturę firm produkcyjnych i usługowych, nabyć praktyczne umiejętności, poznać nowoczesne technologie wykorzystywane w swoim zawodzie i zdobyć cenne doświadczenie zawodowe już na etapie kształcenia – tym samym najważniejszy punkt w CV mają zaliczony! A przy okazji – otrzymali szansę do zarobku pierwszych własnych pieniędzy.
Organizacja płatnych staży to nie jedyna inicjatywa, jaką zrealizowano w ramach projektu. W ubiegłym roku już na etapie nauki uczniowie brali udział w kursach w zakresie obsługi oprogramowania specjalistycznego pożądanego i wykorzystywanego w podlaskich przedsiębiorstwach (Symfonia Finanse i Księgowość, Symfonia Magazyn, Solid Edge, CNC ZERO oraz AutoCad), ponadto uczestniczyli w dodatkowych zajęciach językowych i przedmiotowych. Z kolei szkoła uzupełniła warsztaty: dwie obrabiarki CNC: tokarka uniwersalna oraz frezarka uniwersalna do metalu – obie z odczytem cyfrowym i kompletem wyposażenia, będą służyć kolejnym adeptom w przygotowaniu do zawodu. Docelowo z oferty edukacyjnej w ramach projektu skorzysta 160 uczestników. Wartość projektu to 1 105 774, 68 zł, w 2019 r. wydatkowano 671 299,18 zł.
Inne projekty
Zawodowe doświadczenie jest w cenie – jest wymagane przez wszystkich pracodawców. Staraniem szkoły jej uczniowie już na etapie nauki mają możliwość poznania realiów rynku pracy – także europejskiego. W ramach projektów: „Dobry zawód - dobra praca w regionie” oraz „Szkoła otwarta na Europę” w ramach programu Erasmus+, uczniowie w ubiegłym roku wyjeżdżali na 3- tygodniowy staż do Centrum Wspierania Rzemiosła w Götz w Niemczech, gdzie nabyli nowe umiejętności potwierdzone stosownymi dokumentami (w tym Europass Mobilność, stanowiącym potwierdzenie nabycia nowych, cennych umiejętności i doświadczenia).
Wyjazdy to olbrzymia szansa dla młodzieży – w trakcie stażu przyszyli mechanicy i budowlańcy zapoznają się z techniką oraz metodami pracy w swoim zawodzie, nabywają nowe praktyczne umiejętności i dodatkowo szlifują język oraz poznają pracę w środowisku wielokulturowym na europejskich rynkach pracy. Wyjazdy uczniów do Niemiec to wieloletnia tradycja, szkoła zapowiada kontynuację projektów w ramach Programu ERASMUS.
A poza projektami
Realizacja projektów z udziałem funduszy zewnętrznych to nie jedyne przedsięwzięcia, których realizacji podejmuje się szkoła, by zapewnić swym uczniom jak najlepszy start w życiu zawodowym. Od 2000 r. w szkole funkcjonuje Centrum Kształcenia Zawodowego. W dobrze przygotowanych salach uczniowie poznają praktyczne tajniki wybranego zawodu oraz są przygotowywani do zdawania egzaminów zawodowych w poszczególnych kwalifikacjach. To w Centrum podczas praktyk uczniowie z Technikum Żywienia eksperymentują ze swoimi przepisami, przyszli mechanicy kładą swoje pierwsze spawy, dokonują obórki frezarskiej i tokarskiej, a budowlańcy poznają nowe technologie i techniki wykonywania prac budowlanych. Dzięki współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami uczniowie z Zespołu Szkół Zawodowych w Hajnówce jeszcze w trakcie nauki w technikum mają możliwość poznania realiów pracy w wybranej branży. A przy okazji nawiązać pierwsze zawodowe kontakty, zarobić pierwsze pieniądze i poznać kawałek świata. Atutem szkoły jest również ciekawa oferta edukacyjna, odpowiadająca na potrzeby rynku pracy. Inwestycja w ucznia oraz nacisk na rozwój kadry nauczycielskiej z pewnością zaprocentują – absolwentom szkoły, wyposażonym w doświadczenie zawodowe i solidne wykształcenie, łatwiej będzie odnaleźć się na rynku pracy.
Więcej z życia szkoły (link do nowego okna): http://www.zszhajnowka.pl/
Katarzyna Miszczuk