Rozpoczęła się modernizacja ostatniego odcinka na trasie kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Ponad 70-kilometrowy odcinek pomiędzy Czyżewem i Białymstokiem, o wartości prawie miliarda euro, powstanie przy wsparciu środków unijnych z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Po ukończeniu inwestycji z Warszawy do stolicy Podlasia dojedziemy pociągiem ze zwiększoną prędkością do 200 km/h.
Kolejne kilometry na kolejowej mapie Polski powstają przy wsparciu środków unijnych. Obydwa etapy prac na odcinku Czyżew-Białystok składają się na największe polskie przedsięwzięcie finansowane z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Jego wartość to ponad 800 mln euro, z czego ponad 668 mln euro to wkład unijny. Rozwój kolei to szansa dla Polski Wschodniej na istotny wzrost konkurencyjności i konkretne korzyści dla rozwoju biznesu - powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
W ramach projektu wybudowana zostanie 1 nowa stacja (Baciuty), zmodernizowanych zostanie 5 stacji i 11 przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wiadukty i tunele zastąpią przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowych zapewnią bezkolizyjne skrzyżowania. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.
Odcinek modernizowanej linii z Warszawy do Białegostoku to część międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Jest to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.
Prace będą prowadzone do 2023 roku w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”.
źródło: www.gov.pl