Koleją przez Podlasie – połączenia, które zmieniają region

Wygodne stacje i przystanki, dobrze rozwinięta sieć kolejowa, która minimalizuje wykluczenie komunikacyjne – to efekty modernizacji linii kolejowych na Podlasiu, prowadzonych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zrealizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycje, usprawniają połączenia i wprowadzają nową jakość podróżowania w tej części Polski. Mieszkańcy, jak i turyści odwiedzający Podlasie, zyskali łatwiejsze i wygodniejsze przejazdy.

Na trasę Lewki – Hajnówka wracają pociągi pasażerskie 

W ramach inwestycji na Podlasiu, PLK zmodernizowały linię kolejową na odcinku pomiędzy Lewkami a Hajnówką. Dzięki kompleksowym pracom, po niemal ćwierć wieku, mieszkańcy już od stycznia mogą podróżować pociągami na tej trasie. Zyskaliśmy łatwiejsze połączenia z Hajnówki przez Bielsk Podlaski do Białegostoku, czyli szybsze i wygodniejsze podróże do szkoły czy pracy.  Na całej trasie podróżni mogą korzystać z 5 zmodernizowanych, dostępnych dla wszystkich stacji i przystanków, m.in. w Lewkach i Starym Berezowie. Dostęp do kolei ułatwi także nowy przystanek w Mikłaszach. 

W ramach modernizacji trasy Lewki – Hajnówka PLK wymieniły 27 km torów, powstało także 11 nowych mostów i przepustów. Bezpieczeństwo podróży zapewni przebudowa 22 przejazdów kolejowo–drogowych. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi mogą jeździć na tej trasie z prędkością do 100 km/h. Średni czas przejazdu pociągu pasażerskiego na odcinku Hajnówka – Bielsk Podlaski wynosi ok. 30 min., natomiast podróż z Hajnówki do Białegostoku trwa ok. 80 min.

Wygodniej z Siemiatycz do Hajnówki 

Zakończyły się prace realizowane na odcinku Hajnówka – Czeremcha – granica województwa podlaskiego.  Pasażerowie korzystają już z 11 zmodernizowanych stacji i przystanków, m.in. w Czeremsze, Siemiatyczach, a także w Nurcu, gdzie wyremontowana została również kładka dla pieszych. Na zmodernizowanych obiektach zamontowano nowe wiaty, wygodne ławki i jasne oświetlenie, dzięki temu wygodniej oczekuje się na pociąg. Wszystkie perony są wyższe, co sprawia, że wsiadanie i wysiadanie z pociągu jest teraz łatwiejsze. Obiekty dostosowane zostały do osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, są m.in. pochylnie oraz ścieżki naprowadzające, które ułatwiają dostęp do kolei. 

Wyremontowano także całą infrastrukturę kolejową, m.in. wymieniono blisko 40 km torów, po których pociągi pasażerskie w przyszłości pojadą z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. 

Nowe przystanki na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski

Dzięki modernizacji linii kolejowej pomiędzy Białymstokiem a Bielskiem Podlaskim poprawił się komfort obsługi podróżnych na 6 stacjach i przystankach. Pasażerowie zyskali także 3 nowe przystanki Orzechowicze, Hryniewicze i Nowe Miasto, dzięki temu kolej jest bardziej dostępna zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Podlasie. Na peronach umieszczone zostały ławki, energooszczędne oświetlenie LED oraz wiaty, pod którymi można się schronić przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Wzdłuż krawędzi peronów poprowadzono ścieżki z wypukłymi elementami, dzięki którym poruszanie się po obiektach dla osób niewidomych i niedowidzących jest teraz łatwiejsze i bezpieczniejsze. 

Dzięki przebudowie 25 przejazdów kolejowo-drogowych, wymianie 15 rozjazdów, a także budowie nowych i remontom już istniejących mostów zwiększył się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Po zmodernizowanych torach pociągi pasażerskie pojadą do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.

Rozkłady dostępne w Portalu Pasażera (okno zewnętrzne).

Modernizacja linii kolejowych na południu województwa podlaskiego, w obszarze Powiatu Hajnowskiego odbywała się w ramach projektów:

Projekty były realizowane przy współudziale środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

za: www.plk-polskawschodnia.pl

grafika poglądowa: pociąg