Region Puszczy Białowieskiej z wyróżnieniem Polskiej Marki Turystycznej

O walorach turystycznych Powiatu Hajnowskiego można pisać opasłe księgi – o żubrze, o BPN,  o szlakach turystycznych, o tradycji, o kulturze, o języku, o bazie noclegowej, o Siemianówce i rzece Narew, o wioskach tematycznych  – gdybyśmy mieli wymienić wszystkie atrakcje regionu, po jakimś 15stym  „o” ze świecą szukać Czytelnika, który nie zwątpiłby i nie wyłączył tego tekstu: choć nie dotrwałby nawet do 20% wszystkich ciekawostek, jakie skrywa najstarszy las w Europie. Puszcza Białowieska zdobywa fanów na całym świecie – w końcu malowniczym krajobrazom, pięknej kulturze i oczywiście żubrowi – ciężko się oprzeć :) Region cieszy się dużą popularnością wśród turystów – dla przykładu tylko w okresie I-IV obiekty Białowieskiego Parku Narodowego odwiedziło blisko 9000 tys. turystów, a statystyka nie uwzględnia końca sezonu.  Malownicza Puszcza Białowieska przyciąga turystów z każdego zakątka globu, staje się ważnym ośrodkiem turystycznym na mapie Polski. Status regionu podkreśla nominacja do Polskiej Marki Turystycznej. Puszcza Białowieska znalazła się w gronie sześciu kandydatów pretendującym do tytułu (obok Jury Krakowsko-Częstochowskiej, Mazur Zachodnich, Szlaku wokół Tatr, Zamościa i Ziemi Świętego Krzyża).

W poniedziałek, 16 września 2019 roku w Reducie Banku Polskiego w Warszawie odbyło się wręczenie tytułów w ramach projektu „Polskie Marki Turystyczne”. Najlepsi zarządcy marek turystycznych, którzy zgłosili się do udziału w projekcie, otrzymali tytuł: „Polska Marka Turystyczna” (uczestnik spełniający wytyczne w zakresie dobrych praktyk zarządzania i promocji marką turystyczną. Tytułem mogą się już poszczycić: Marka Beskidy, Kraina Lessowych Wąwozów, Lublin, Śląsk Cieszyński i Toruń ) oraz „Polska Marka Turystyczna – kandydat” (uczestnik, który pretenduje do tytułu „Polskiej Marki Turystycznej”). Wyróżnienie z rąk Witolda Bańki - Ministra Sportu i Turystyki, Anny Krupki- Sekretarz Stanu w Resorcie Sportu i Turystyki oraz Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej Roberta Andrzejczyka odebrali Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko i Prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Region Puszczy Białowieskiej Marta Grzelak. Za nami I rozstrzygnięcie naboru w ramach projektu „Polskie Marki Turystyczne”. Już sama nominacja do tego grona to miłe zaskoczenie – jadąc na uroczystość nie wiedzieliśmy czy otrzymamy nagrodę, o wyróżnieniu dowiedzieliśmy się dopiero na miejscu. Sukces jest tym większy, bo otrzymaliśmy wyróżnienie spośród 117 zgłoszeń. To sygnał, że my mieszkańcy potrafiliśmy i potrafimy wykorzystać potencjał walorów regionu, którymi są bliskie sąsiedztwo Puszczy Białowieskiej a także dobra kultury. Przed nami nadal wiele pracy – jestem przekonany, że otrzymane wsparcie w postaci udziału w szkoleniach, doradztwo eksperckie czy organizacje wizyt studyjnych, będziemy umieli na tyle skutecznie wykorzystać, by w następnym roku powalczyć o Tytuł Polskiej Marki – mówi Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko.

Do udziału w Projekcie  „Polskie Marki Turystyczne” nasz region zgłosił LOT Region Puszczy Białowieskiej. Stowarzyszenie aktywnie działa w temacie promocji turystyki regionu, jest inicjatorem opracowania Strategii Marki Puszcza Białowieska: W oparciu o ten dokument, chcielibyśmy we współpracy z różnymi partnerami budować i promować Markę Puszcza Białowieska. Tylko wspólne zaangażowanie lokalnych samorządów oraz branży turystycznej w spójne działania w zakresie promocji mogą przynieść oczekiwane efekty w rozwoju turystyki w regionie Puszczy Białowieskiej – mówi Starosta Andrzej Skiepko.

Projekt „Polskie Marki Turystyczne” został opracowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną i zakłada stworzenie pakietów produktów turystycznych, tworzących jedną, spójną całość promowaną jako marka turystyczna. Został on także wpisany do Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Więcej na stronie internetowej: https://www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl/

Katarzyna Miszczuk