Jeśli macie abonament na telefon komórkowy i dostęp do internetu – to informacja dla Was. W poniedziałek (21.12.) weszły w życie ważne zmiany, o których warto wiedzieć.
Starostwo Powiatowe w Hajnówce za Ministerstwem Cyfryzacji informuje o obowiązujących zmianach w prawie telekomunikacyjnym. Co się zmieniło:
- zwiększenie uprawnień abonentów firm telekomunikacyjnych: możliwość zdalnego wypowiedzenia umowy (np. za pośrednictwem maila). Dodatkowo w okresie wypowiedzenia abonent będzie zobowiązany jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z umowy (to rozwiązanie ma chronić klientów przed opłatami za uruchomienie dodatkowych usług, a także przed wyłączeniem usług, które mieli zagwarantowane w dotychczasowej umowie)
- zachowanie starego numeru:
w przypadku chęci przeniesienia dotychczasowego numeru z jednej sieci do innej, abonent zachowuje numer nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy. Tym samym zyskujemy dodatkowy czas na dopełnienie formalności związanych z wyborem nowego dostawcy usług, bez narażenia utraty dotychczasowego numeru
Obowiązki operatora:
- obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy oraz potwierdzenia przyjęcia takiego oświadczenia woli.
- brak automatycznego przedłużenia umowy:
Operator nie później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta będzie musiał poinformować klienta o przedłużeniu umowy na czas nieokreślony. Przed automatycznym przedłużeniem umowy - operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych. Ustawodawca deklaruje, że w ten sposób abonent będzie mógł w pełni świadomie podjąć decyzję, czy nadal chce być klientem danego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.
- Monitoring zużycia usług
Dostawcy usług zapewnią abonentom możliwość korzystania z narzędzia umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług oraz będą powiadamiali klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.
- prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług
Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym – uzgodnionym z klientem – czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi.
Nowe Prawo Telekomunikacyjne obowiązuje od 21 grudnia 2020, wdrożenie nowych przepisów ma na celu wprowadzenie prokonsumenckich zmian.Przepisy, które weszły w życie to pierwszy etap wdrożenia w Polsce Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).
Za: Ministerstwo Cyfryzacji
grafika poglądowa: postacie korzystające z telefonów