Coraz częściej i chętniej korzystamy z możliwości zadławienia spraw urzędowych on-line. Taka możliwość jest także dostępna w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS można założyć bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej. Jest to bardzo proste i nie zajmuje wiele czasu. Do tej pory profil zarejestrowało już prawie 6,5 mln naszych klientów.
- "Założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS zajmuje chwilę i jest bardzo łatwe. Można je założyć samodzielnie nie wychodząc z domu. Pierwszy krok to wchodzimy na stronę www.zus.pl, a następnie wybieramy sposób rejestracji i wypełniamy formularz. Kolejny krok, to ustalenie hasło do konta, a na podany w formularzu adres e-mail dostaniemy login" – informuje Katarzyna Krupicka, rzecznik regionalny ZUS województwa podlaskiego.
Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP, czy podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego).
Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie). Można to zrobić przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji należy kliknąć w ikonę swojego banku, lub bezpośrednio ze strony swojego banku.
-"Mając już założone konto na Platformie Usług Elektronicznych, tak jak blisko 6,5 mln osób, będziemy mogli kontaktować się z ZUS elektronicznie. Dzięki profilowi na PUE można uzyskać nie tylko informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach, ale także wyliczyć prognozowaną emeryturę. Na PUE ZUS można także samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń. Jeśli zmienimy bank, do którego ma być przekazywana emerytura, renta lub zmienimy adres zamieszkania – wówczas możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych." – wyjaśnia Katarzyna Krupicka.
Z PUE ZUS najczęściej korzystają przedsiębiorcy, którzy, tą właśnie drogą, składają dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Właściciele firm, którzy zatrudniają powyżej pięciu osób, mają obowiązek posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Mogą też samodzielnie generować niektóre dokumenty, m.in. informację o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń bądź zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.
Katarzyna Krupicka
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego