Od początku tego roku zmieniły się zasady opłacania i rozliczania składek, dzięki czemu płatnik opłaca składki jednym, zwykłym przelewem. Nowy sposób dokonywania przelewów spowodował, że do ZUS trafia więcej pieniędzy, a przedsiębiorcy popełniają mniej błędów. Tylko w marcu w województwie podlaskim w ramach e-składki 58, 5 tys. płatników wpłaciło prawie 450 ml zł.
- Od stycznia, gdy zamknięte zostały poprzednie rachunki do opłacania należności do ZUS, a zaczął obowiązywać indywidualnych numerów rachunków składkowych, wpłaty są najpierw księgowane na najstarsze zaległości. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, może to oznaczać utratę prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Dlatego w pierwszej kolejności ZUS wysłał informację o rozliczeniu konta do przedsiębiorców, którzy zgłosili się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego oraz opłacają składki na własne ubezpieczenia i którzy według stanu na koniec stycznia 2018 r. mieli zadłużenie. Nadal kontynuowana jest wysyłka informacji do pozostałych płatników, którzy opłacają składki na własne ubezpieczenia aktualnie tych bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. – informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego
Kolejną grupą płatników, do których ZUS wyśle informację o rozliczeniu wpłat są płatnicy, którzy wg stanu na koniec kwietnia 2018 r. mieli zadłużenie. Wysyłka informacji będzie realizowana przez oddziały do końca br. W korespondencji będzie widoczny bieżący stan rozliczeń. Jeżeli więc ktoś otrzyma pismo na początku lipca, to będzie tam informacja o rozliczeniach od stycznia do czerwca włącznie.
Wprowadzenie płatności jednym przelewem spowodowało, że 91 % aktywnych płatników opłaca składki. W naszym województwie na ponad 62 tys. przedsiębiorców płatności w miesiącu marcu dokonało prawie 57 tys.
Jeśli osoba opłacająca składki nie jest zorientowana jak wygląda saldo na jej koncie może je sprawdzić na Platformie Usług Elektronicznych. Informacje te można także uzyskać w Centrum Obsługi Telefonicznej oraz u doradcy płatnika w każdej placówce ZUS.
Katarzyna Krupicka
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego