Przed rejestracją działalności upewnij się, że podjąłeś już wszystkie ważne decyzje:
- wiesz od kiedy chcesz zacząć prowadzić działalność – aby zarejestrować działalność gospodarczą musisz wypełnić wniosek CEIDG-1, jedno z pól do wypełnienia to data rozpoczęcia działalności gospodarczej (może to być zarówno data przyszła jak data, która już minęła – przykład: składasz wniosek CEIDG-1 we wtorek 12 grudnia, jako datę rozpoczęcia działalności możesz wpisać zarówno 11 grudnia jak i 13 grudnia)
- wybrałeś nazwę – pamiętaj, że nazwa musi zawierać imię i nazwisko, więcej informacji o nazwie działalności
- wiesz jakie kody PKD są związane z działalnością, którą będzie prowadziła twoja firma – sprawdź kod PKD
- zdecydowałeś czy chcesz/musisz założyć rachunek bankowy – o rachunku bankowym przedsiębiorcy
- wybrałeś formę opodatkowania – wszystko o podatku VAT, wybór formy opodatkowania (poradnk), formy opodatkowania podatkiem dochodowym (tabela)
- wybrałeś kto będzie zajmował się księgowością firmy – we wniosku CEIDG-1 musisz podać informację kto będzie zajmował się księgowością, masz do wyboru: zlecenie prowadzenia księgowości firmy biuru rachunkowemu, zatrudnienie własnego księgowego oraz samodzielne prowadzenie księgowości.
Rejestracja działalności przez internet
Aby zarejestrować działalność przez internet musisz wypełnić i złożyć wniosek na stronie CEIDG. W razie problemów związanych z wypełnieniem wniosku, zawsze możesz skontaktować się z Centrum Pomocy. Konsultant udzieli ci odpowiedzi na pytania.
Pamiętaj, że aby wysłać i podpisać wniosek CEIDG-1 przez internet potrzebujesz:
- bezpłatnego Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego
- konta na stronie CEIDG
- adresu e-mail
We wniosku CEIDG-1 musisz podać:
- twoje dane (imię, nazwisko, PESEL itd.)
- adres zamieszkania oraz adresy związane z zakładaną działalnością
- nazwę firmy
- kody PKD związane z zakładaną działalnością
- liczbę zatrudnianych pracowników
- dane dotyczące ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego
- formę opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych
- adres przechowywania dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy
- informacje o rachunkach bankowych
- informację o ewentualnym pełnomocnictwie
Rejestracja działalności gospodarczej przez internet – krok po kroku
1. Załóż bezpłatny Profil Zaufany lub kup podpis kwalifikowany.
2. Zaloguj się na stronie CEIDG. Jeśli nie masz jeszcze konta w systemie CEIDG, w każdej chwili możesz się zarejestrować (na stronie głównej wybierz „Zaloguj”, następnie „Załóż nowe konto”).
3. Po zalogowaniu na konto, wybierz „Załóż działalność gospodarczą”.
4. Na stronie „Załóż działalność gospodarczą” zobaczysz (zaznaczone już) pola dotyczące sposobu przygotowania wniosku:
- Wstępne przygotowanie danych – Nowy wniosek
- Sposób przygotowania wniosku - Przygotuj wniosek wypełniając formularz (Możliwość dołączenia dodatkowych zgłoszeń do ZUS)
- Dodatkowe opcje – Brak
Przepisz kod z obrazka i wybierz „Dalej”.
5. Wypełnij wniosek CEIDG-1 - wypełnienie wniosku CEIDG-1 przez internet jest o wiele szybsze niż własnoręczne wypełnianie wniosku papierowego. Przy trudniejszych polach znajdziesz podpowiedzi, co w nie wpisać. Pominięte lub źle wypełnione pola (np. błędny nr PESEL), będą zaznaczone na czerwono.
Przed wysłaniem wniosku, system sprawdzi czy wszystkie pola zostały wypełnione
6. Jeśli we wniosku CEIDG-1 zaznaczyłeś, że nie posiadasz NIP i REGON, dostaniesz je automatycznie na adres e-mail. Bez dodatkowych formalności. Czas oczekiwania to ok. 1 tydzień. W takim przypadku, wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wnioskiem o uzyskanie NIP i REGON. Mimo, że pola są wymagane (oznaczone gwiazdką) nie musisz ich wtedy wypełniać.
7. W polu 12.2 możesz zaznaczyć formularze ZUS, które chcesz dołączyć do wniosku (pole pojawi się po wybraniu ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, w polu 12). Jeśli nie złożysz odpowiednich formularzy ZUS wraz z wnioskiem CEIDG-1, musisz to zrobić samodzielnie w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności. Możesz złożyć je osobiście w urzędzie lub przez pue.zus.pl
8. Jeśli chcesz lub musisz zostać płatnikiem podatku VAT, możesz dołączyć do wniosku CEIDG-1, formularz rejestracyjny VAT-R. Pamiętaj, że musisz posiadać wcześniej nadany numer NIP.
Pamiętaj, że będziesz musiał zostać podatnikiem VAT, jeśli wartość sprzedaży w twojej firmie przekroczy w roku podatkowym 200 000 zł. Więcej informacji o rejestracji VAT i formularzu VAT-R Sprawdź, kiedy musisz zarejestrować się, jako podatnik VAT. Wniosek VAT-R możesz złożyć:
|
9. Podpisz wniosek Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
O tym, że wniosek jest dostarczony świadczy Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które otrzymasz na adres e-mail.
Wypełnij wniosek online i podpisz go w urzędzie
Jeśli nie masz Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego, wniosek możesz wypełnić
w internecie i podpisać go osobiście w urzędzie miasta lub gminy. W tym celu nie musisz rejestrować konta w internetowym systemie CEIDG.
1. Wypełnij wniosek online na stronie ceidg.gov.pl.
2. Po wypełnieniu wniosku, na stronie CEIDG pojawi się kod (numer wniosku). Zapisz go.
3. Nie drukuj wniosku. W ciągu 7 dni idź do urzędu miasta lub gminy i podaj urzędnikowi spisany kod (numer wniosku).
4. Urzędnik odnajdzie twój wniosek, wydrukuje i przekaże ci do podpisania.
Ważne: w przypadku podpisania wniosku o wpis do CEIDG w urzędzie - dzień, w którym podpisałeś dokument liczy się, jako dzień złożenia wniosku.
Rejestracja firmy przez bankowość elektroniczną
Klienci mBanku i PKO BP mogą zarejestrować firmę bez konieczności wizyty w urzędzie.
W mBanku możesz rozpocząć rejestrację firmy również, jeśli nie jesteś jeszcze klientem banku. Po wypełnieniu wniosku, jednak już się nim staniesz. Bank założy ci konto firmowe.
Jak zarejestrować firmę przez bankowość elektroniczną
Centrum Pomocy CEIDG
Obawiasz się, że nie dasz rady samodzielnie wypełnić wniosku CEIDG? Możesz zrobić to
z konsultantem. Wystarczy, że skorzystasz z Centrum Pomocy CEIDG.
1. Zadzwoń do Centrum Pomocy CEIDG: tel.: 801 055 088 lub 22 765 67 32
2. Wypełnij wniosek z konsultantem
Rejestracja firmy przez pełnomocnika
Wniosek o wpis do CEIDG może złożyć również twój pełnomocnik. Jest możliwość ustanowienia go tylko do zarejestrowania działalności gospodarczej. W takim przypadku pełnomocnik musi udać się z wypełnionym wnioskiem do urzędu i podpisać go przy urzędniku. Wystarczy odręcznie napisane i podpisane pełnomocnictwo. W szczególnych przypadkach, gdy urzędnik nie będzie mógł zweryfikować tożsamości pełnomocnika, ma prawo zażądać pełnomocnictwa notarialnego.
Zobacz jak zarejestrować firmę przez pełnomocnika
Zarejestrowałem działalność i co dalej?
Pamiętaj, że po rejestracji działalności będziesz miał jeszcze kilka ważnych obowiązków, m.in.:
- zgłoszenie do ZUS – część zgłoszeń można zrobić przy wpisie do CEIDG
- rejestracja VAT – jeśli będziesz podatnikiem VAT (zgłoszenie można zrobić również przy wpisie do CEIDG)
- rejestracja kasy fiskalnej – sprawdź, kto musi posiadać kasę fiskalną
- wpis do rejestru działalności regulowanej/zezwolenia/koncesje – do prowadzenia wielu rodzajów działalności potrzeba konkretnych koncesji lub zezwoleń (np. w gastronomii, przewozie osób, budownictwie), sprawdź czy potrzebujesz zezwolenia, sprawdź czy twoja firma potrzebuje wpisu do rejestru działalności regulowanych
Twój wpis w CEIDG
Możesz wyrazić zgodę na publikację danych twojej firmy w bazie przedsiębiorców, na stronie CEIDG. Cały czas będziesz miał do nich dostęp i możesz wprowadzać w nich zmiany. Każdy zainteresowany (np. urząd, klienci) znajdzie tam twój wpis. Dzięki temu, nie potrzebujesz zaświadczenia potwierdzającego, że twoja firma znajduje się w rejestrze. CEIDG udostępnia dane z wyjątkiem: numeru PESEL, daty urodzenia oraz adresu zamieszkania (o ile nie jest taki sam jak miejsce prowadzenia działalności gospodarczej).
Dowiedz się więcej
Wpis do CEIDG - wszystko, co musisz wiedzieć
Obowiązki przedsiębiorcy wobec ZUS
Zawieszenie działalności gospodarczej
Kiedy można zawiesić działalność gospodarczą
Rejestracja firmy przez telefon
za: biznes.gov.pl