Finanse to nieodłączna część naszej codzienności. Będąc konsumentem codziennie podejmujemy szereg finansowych decyzji, z których każda ma swoje prawne konsekwencje. Remont domu, raty na AGD, zakup wycieczki czy drobne, codzienne zakupy – bez względu na rozmach inwestycji liczony w PLN, powinniśmy świadomie dokonywać wyboru. Bo niestety nieuczciwość i manipulacja to największe bolączki wolnego rynku i tylko znajomość litery prawa pozwoli ustrzec się przed zawarciem niekorzystnych dla nas transakcji. Z końcem czerwca Starostwo Powiatowe w Hajnówce zainaugurowało kampanię „Konsumencie – Wybieraj świadomie”. Projekt ma na celu zwiększenie świadomości nas wszystkich – konsumentów w zakresie przysługujących praw. Filarami kampanii są trzy hasła:
- Znam przepisy prawa – dokonując zakupu lub wyboru usługi powinniśmy działać w sposób przemyślany i dobrze sprawdzić ofertę, ale przede wszystkim musimy mieć świadomość, że każde nasze działanie jest usankcjonowane przepisami prawa. Każdemu konsumentowi przysługują prawa i obowiązki – w ramach kampanii wskażemy źródła przepisów prawa oraz dokonamy ich interpretacji.
- Czytam zawierane umowy – niby podstawowa zasada, a niestety większość z nas ma problem z jej realizacją w codziennych sytuacjach. A szkoda – bo niedopełnianie tej czynności to często źródło późniejszych problemów. W ramach kampanii chcemy uczulić na powagę konsekwencji prawnych wynikających z konsumenckiej niefrasobliwości , jaką jest nieczytanie umów.
- Korzystam z pomocy – bo warto wiedzieć, gdzie szukać pomocy.
W ramach kampanii przewidziano szereg działań edukacyjnych - w celu dotarcia do jak największej liczby mieszkańców powiatu hajnowskiego, Starostwo Powiatowe w Hajnówce przygotowało ulotkę zawierającą siedem najważniejszych zasad świadomego wyboru. Materiały promocyjne będą dostępne w siedzibie Starostwa Powiatowego oraz rozdysponowane za pośrednictwem Urzędów Gmin. Z kolei na stronie www Powiatowego Rzecznika Konsumentów http://powiat.hajnowka.pl/konsument znajdziecie prawne abc, które każdy konsument powinien wiedzieć. Są tu więc wzory pism, przydatne linki oraz liczne tematyczne artykuły, poruszające problematykę, z którą najczęściej zgłaszają się konsumenci do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. W ramach kampanii cykl porad eksperckich będzie też publikowany na łamach samorządowej Gazety Hajnowskiej – pierwszy artykuł ukazał się już w czerwcowym numerze. Na początek – potyczki z fachowcami, w kolejnym numerze znajdziecie informacje przydatne przy planowaniu wakacji.
Na tym nie koniec – jako że młodzież i osoby starsze to grupy najbardziej narażone na potencjalne niebezpieczeństwo, w ramach porozumienia z Urzędem Komunikacji Elektronicznej po wakacjach w szkołach z terenu Powiatu Hajnowskiego zostaną przeprowadzone spotkania informacyjne pod hasłem „Klikaj z głową” . Na wykładach spotkamy się również z Polskim Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów, oddział w Hajnówce – szkolenie przeprowadzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów Danuta Ługowoj.
Chcemy dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców Powiatu Hajnowskiego, stąd skorzystamy z każdej możliwej formy pośredniego i bezpośredniego kontaktu. Edukacja prawna to ważny element wiedzy, którą my jako konsumenci powinniśmy posiadać. Niestety, analizując statystyki prowadzone przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów, niepokoi liczba mieszkańców, mająca problemy z egzekwowaniem należnych im praw. Mam nadzieję, że podjęte przez nas działania przyczynią się zwiększania prawnej świadomości a w efekcie – ułatwią funkcjonalnie w prawnej codzienności. I oczywiście zachęcam do kontaktu z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów – mówi Starosta Hajnowski Andrzej Skiepko.
Kampania potrwa do końca 2019 r.
Wszystkie materiały znajdziecie na stronie: http://powiat.hajnowka.pl/konsument
Katarzyna Miszczuk