W ramach wczesnego wykrywania deficytów rozwojowych, a tym samym zapobiegania trudnościom dydaktycznym, w okresie od września do grudnia 2009 roku wykonano 155 przesiewowych badań ryzyka dysleksji (specyficznych trudności w uczeniu się). Badaniami objęto uczniów klas pierwszych szkół podstawowych w Hajnówce. Badania prowadzili logopedzi, psycholodzy i pedagodzy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Hajnówce.
W trakcie badań diagnozowano rozwój mowy dzieci oraz poziom funkcji percepcyjno – motorycznych, tj. funkcji analizatora wzrokowego i słuchowego, mających bardzo duży wpływ na opanowanie techniki czytania i pisania.
Stwierdzono:
- u 36 dzieci wadę wymowy (co stanowi 23%);
- u 17 uczniów opóźnienia w zakresie analizy i syntezy wzrokowej (11%);
- u 36 dzieci trudności z analizą i syntezą słuchową wyrazów (36%).
Podjęto następujące działania:
- udział w zebraniach z rodzicami diagnozowanych dzieci, w trakcie których zostali oni poinformowani o wynikach badań oraz przyczynach trudności dydaktycznych i ich zapobieganiu;
- rodzicom dzieci, u których stwierdzono deficyty rozwojowe zaproponowano udział w terapii logopedycznej lub pogłębione badania diagnostyczne w Poradni;
- zainteresowanym rodzicom udzielono indywidualnych porad i konsultacji;
- konsultacje z nauczycielami poszczególnych klas pierwszych.
Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na niepokojąco wysoką liczbę dzieci z wadami wymowy i brakami w zakresie percepcji słuchowej. Świadczy to o niewystarczającej pomocy logopedycznej w okresie przedszkolnym. Ponadto terapią logopedyczną w przedszkolach objęte są wyłącznie 6-latki. W szkołach, jedynie w SP Nr 2 zatrudniony jest logopeda. Poradnia obejmuje opieką logopedyczną 141 dzieci.
W przypadku dzieci ze znacznie opóźnionym rozwojem mowy terapię należałoby rozpocząć jak najwcześniej. Innym problem jest też ignorowanie przez rodziców nieprawidłowości artykulacyjnych u dzieci.
Pracownicy
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Hajnówce