Mazurki - Potańcówka i warsztaty

27 i 28 listopada zapraszamy na porywające warsztaty tańców tradycyjnych oraz warsztaty gry na instrumentach prowadzone przez profesjonalnych muzyków a zarazem pasjonatów muzyki tradycyjnej – zespół Janusz Prusinowski Trio, znany już naszej publiczności z dwóch występów w teremiszczańskim teatrze. Warsztatom towarzyszyć będzie oczywiście POTAŃCÓWKA. Wstęp wolny.

27 listopada, godz. 19 - Potańcówka
27 listopada, godz. 11-14 warsztaty taneczne
28 listopada, godz. 11-14 warsztaty gry na instrumentach

Zespół Janusz Prusinowski Trio w składzie Janusz Prusinowski (skrzypce, akordeon, głos, taniec), Piotr Piszczatowski (baraban, bas), Michał Żak (flety drewniane, szałamaja, klarnet, bas) oraz Piotr Zgorzelski (bas, taniec) - to uczniowie i kontynuatorzy wiejskich muzykantów z Mazowsza, Radomskiego i Lubelszczyzny a zarazem awangardowa formacja o charakterystycznym brzmieniu i własnym języku improwizacji. Muzykę zespołu Janusz Prusinowski Trio usłyszeć można na koncertach, zabawach tanecznych i w przedstawieniach teatralnych (Umowa czyli łajdak ukarany, Teatr Narodowy, Il drago di Cracovia, San Carlino di Roma), w Teatrze Polskiego Radia. Grywali koncerty w Polsce i za granicą (Corso Polonia w Rzymie, Bombarde et Companie w Bretanii). Debiutancka płyta Trio pt. Mazurki (Folkowy Fonogram Roku 2008, II miejsce) - to muzyczne pytanie o źródła polskich mazurków i ich współczesny potencjał. Janusz Prusinowski jest inicjatorem i dyrektorem programowym Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata.

Plan warsztatów:

27 listopada, sobota, godz. 11-14: Nauka tańców polskich; Piotr Zgorzelski, Katarzyna Staniszewska

Tak się stało, że te powszechne niegdyś w Polsce tańce zostały prawie całkowicie zapomniane. Oprócz zaniku znajomości podstawowych kroków zmieniły się także nawyki ciała w tańcu, ekspresja tańczących i zubożały relacje pomiędzy nimi. A jest to sfera ogromnych możliwości. Poznanie prostych kroków tanecznych pozwala nie tylko na odkrycie tkwiącej w nich energii i radości, ale też umożliwia spontaniczną i kunsztowną improwizację poznawanymi sukcesywnie ozdobnikami. Udana zabawa wymaga od tancerzy orientacji w przestrzeni i kontaktu z wszystkimi tańczącymi. Tańczy się nie tylko w parze, ale także w całej grupie. Warsztaty składać się będą z modułów: Tańce korowodowe - chodzony, siemieniec; Tańce wirowe po kole - kujawiak, oberek, wiwat - z wariantami i improwizacją; Tańce "z figurami" i tańce-zabawy - kozak, dyna, kontro, krzyżok, polka;

Wprowadzenie tańców trójmiarowych zaczynamy od chodzonego i ćwiczeń rytmicznych. Tańce wirowe poznajemy stopniowo, w zależności od tempa najpierw kujawiaki, potem mazurki i oberki. Gdy taniec opanowany jest w stopniu podstawowym wprowadzamy niezbędne do tańczenia w grupie umiejętności jak wspólne wirowanie w czterech kierunkach, "na przetaku" i "po desce" Osobno wprowadzimy grane w tych samych rytmach tańce grupowe takie jak dyna (trojak) i inne. Tańce dwumiarowe zaczynamy też od chodzonego tyle, że w odmianie rzeszowskiej, gdzie był on tańczony w takim metrum i poprzedzał polkę. Potem czas na kontro - wiejską odmianę kontredansa. W końcu poznajemy podstawowe kroki polki, wiwata i najtrudniejszego z nich:powolniaka.

28 listopada, niedziela, godz. 11-14: Nauka gry na skrzypcach, bębenku, basach oraz flecie poprzecznym tak by mogły powstać nowe samodzielne kapele; Zaprezentowane zostaną też materiały fotograficzne i filmowe, archiwalne nagrania muzyki i tańców z polskiej wsi i świata. Wspólnie zagramy unikalną muzykę wiejską w jej oryginalnym dziewiętnastowiecznym charakterze.

1. Nauka gry na skrzypcach - Janusz Prusinowski. Skrzypkowie radomscy, rawscy, lubelscy posługują się zupełnie różnymi od szkolnych czy nawet konserwatoryjnych środkami ekspresji, skalami, sposobami smyczkowania i rytmizacji. Żeby wniknąć we właściwości frazy mazurków i oberków trzeba porzucić dotychczasowe nawyki i wsłuchać się w starożytne dźwięki dawnych melodii. Gdy wyzwoli się energia w nich zaklęta wysiłek włożony w pracę zwraca się po wielokroć.

2. Nauka gry na bębenku i basach - Piotr Piszczatowski / Piotr Zgorzelski. Powszechna dawniej umiejętność gry na basach i bębenku, bliska umiejętności tańczenia zanika wraz z tańcami. Poznanie podstaw bębnienia i basowania otwiera na bogactwo obecnej w polskiej muzyce polirytmii, dając ogromne możliwości dalszego muzykowania i towarzyszenia tancerzom.

3. Nauka gry na flecie poprzecznym oraz innych instrumentach dętych - Michał Żak. Flet drewniany był instrumentem powszechnym w niektórych regionach dawnej Polski, w innych królował klarnet, kozioł czy dudy. Melodie mazurków, krakowiaków, polek grane na prowadzącym instrumencie dętym nabierają szczególnego charakteru. Bogactwo barw tkwi nie tyle w doborze instrumentu co w technikach artykulacyjnych i frazowaniu, które w muzyce wiejskiej zdeterminowane są przez słowo, śpiew i taniec.

Warsztaty i Potańcówka odbywać się będą na Uniwersytecie Powszechnym w Teremiskach, Teremiski 12 k/Białowieży. Wstęp wolny.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Wydarzenia finansuje Fundacja Edukacyjna Jacka Kuronia, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urząd Marszałkowski w Białymstoku.