ZUS informuje: Płatnicy otrzymają z ZUS list z informacją o saldzie na ich kontach

W pierwszej kolejności korespondencja z rozliczeniem konta trafi do osób prowadzących działalność gospodarczą, dla których zaległości mają wpływ na prawo do zasiłku chorobowego, opiekuńczego i macierzyńskiego.

 Na Podlasiu  jest 1 308 przedsiębiorców z niedopłatami. Nie każdy jednak powinien martwic się utratą prawa do świadczenia z ubezpieczenia chorobowego. Jeśli dług dotyczący ubezpieczenia społeczne nie przekroczy 6,60 zł nie ma takich obaw.

1 stycznia zaczął funkcjonować nowy system opłacania i rozliczania składek. Zamiast trzech lub czterech przelewów jest już tylko jeden. Dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych była to operacja, wymagająca nie tylko dostosowania systemów informatycznych, ale przede wszystkim dotarcia do wszystkich  płatników z informacją o zbliżających się zmianach. Dokonywanie płatności przebiegło bardzo sprawnie. W styczniu do podlaskiego  Oddziału ZUS trafiło  prawie 60 tys. wpłat na  kwotę prawie 320 tys. zł.

Po zaksięgowaniu płatności ZUS rozpoczął wysyłkę informacji do aktywnych, zadłużonych płatników składek. Pierwsi otrzymają je opłacający składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, których wpłaty rozliczyły się na najstarsze zaległości. Kolejna grupa, do której zostaną skierowane listy z ZUS to płatnicy opłacający składki na własne ubezpieczenie, których wpłaty również zostały rozliczone na zaległości. W korespondencji będzie widoczny bieżący stan rozliczeń.

Celem wysyłki jest powiadomienie, jakie wpłaty zostały zaksięgowane na indywidualne numery składkowe NRS i w jaki sposób zostały podzielone, rozliczone oraz jaka jest aktualnie zaległość. Jest to ważne gdyż płatnicy muszą mieć świadomość, że nie tylko zmienił się sposób opłacania składek, ale również sposób ich rozliczania.  Wysyłka korespondencji zakończy się z końcem maja.                                                                                     

Informacje o podziale wpłaty oraz o saldzie udostępnione są  na Portalu Usług Elektronicznych. Można je także uzyskać w Centrum Obsługi Telefonicznej oraz u doradcy płatnika w każdej naszej placówce.

 

             Katarzyna Krupicka

Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa podlaskiego