Szwajcarsko – Polski Program Współpracy (SPPW)

Projekt KIK/20 „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce”

Projekt KIK/20 „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce”

Project KIK/20 „ Contribution to the imrovement of the capacity and the control of the train border crossing on the Siemianówka”

Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej

 

Celem niniejszego Projektu jest dostosowanie kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce do standardów Unii Europejskiej dla jej zewnętrznych granic oraz wymogów porozumienia z Schengen. Podejmowane działania przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa, a także uszczelnienia granicy Unii Europejskiej, poprawy funkcjonowania kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce w zakresie ruchu towarowego, skrócenia czasu odprawy celnej dla składów pociągów, poprawy warunków pracy służb granicznych. Wymieszany ruch pociągów (krajowych i międzynarodowych) na stacji, niewystarczające do kontroli i odprawy granicznej pomieszczenia oraz słabe wyposażenie w urządzenia techniczne powodują zagrożenie skuteczności kontroli i co się z tym wiąże szczelności granicy.

 Realizacja projektu ułatwi pracę służbom granicznym, zapewniając skuteczniejszą ochronę granicy oraz pozwoli na zintegrowane zarządzanie aspektami bezpieczeństwa, w kontekście przewozu dóbr z Białorusi oraz innych państw. Projekt ma również newralgiczne znaczenie dla rozwoju przedsiębiorczości na tym terenie, szczególnie związanej z przewozem i obrotem drewna. 

Zakres rzeczowy projektu KIK/20 „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce” obejmuje budowę podstawowych obiektów kubaturowych: a mianowicie: budynków Straży Granicznej, budynków Służby Celnej, budynku kontroli fitosanitarnej, wiaty, rampy przeładunkowej, dróg i ogrodzenia, instalacji wewnętrznych i zewnętrznych (elektryczne, sanitarne, centralnego ogrzewania), instalacji teletechnicznych: system kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, zasilania gwarantowanego, telewizji dozorowej, sygnalizacji pożaru, łączności radiowej. Obiekty przejścia wyposażone zostały w sprzęt i urządzenia niezbędne  do prowadzenia skutecznej kontroli granicznej. Po wybudowaniu infrastruktury kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce uzyskane zostały pozwolenia na użytkowanie obiektów.

Okres rzeczowej realizacji Projektu ustalony został na okres 31 miesięcy, tj. rozpoczęcie realizacji: 01/11/2011, natomiast zakończenie realizacji: 30/06/2014.

Wprowadzenie w życie tego Projektu przyczyni się do zniwelowania różnic społeczno-ekonomicznych między Polską a innymi, bardziej rozwiniętymi państwami Unii Europejskiej, między województwem podlaskim, a innymi, bardziej rozwiniętymi regionami Polski. Zapewni również dodatkowe bezpieczeństwo dla państw wspólnoty oraz tych, których dotyczy porozumienie z Schengen, jak np. Szwajcaria. Pod względem bezpieczeństwa publicznego na przejściu granicznym oraz bezpieczeństwa kolejowego ruchu granicznego w kontekście importu towarów z Białorusi – istnieje dalece rozwinięta współpraca między instytucjami szczebla lokalnego i wojewódzkiego. Biorąc pod uwagę mieszkańców tych terenów, wpłynie pozytywnie na: poczucie bezpieczeństwa, zatrudnienia i jakość wykonywanej pracy, poprawiając warunki i standard życia. 

W dniu 25 października 2011 r. została zawarta Umowa ws. Projektu pomiędzy Ambasadą Szwajcarii w Warszawie a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego dla niniejszego Projektu, pełniącym funkcję Krajowej Instytucji Koordynującej. 

W dniu 22 listopada 2011 r. Dyrektor Władzy Wdrażającej Programy Europejskie w Warszawie (Instytucja Pośrednicząca Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy) wraz z Wojewodą Podlaskim, na mocy Umowy w Sprawie Projektu zawartej 25 października br., podpisali Porozumienie w Sprawie Realizacji Projektu „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce”. 

W dniu 24 kwietnia 2012 roku, w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, podpisana została umowa na pełnienie czynności inżyniera kontraktu prac związanych z budową infrastruktury kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce w ramach realizacji Projektu KIK/20. 

Ponadto w ramach prowadzonych działań promocyjnych Projektu, po przeprowadzeniu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, w dniu 6 sierpnia 2012 roku podpisane zostały umowy na wykonanie i dostawę materiałów promocyjnych. Prowadzona jest dystrybucja materiałów promocyjnych. 

W dniu 23 sierpnia 2012 roku z wykonawcą wyłonionym w trybie przetargu nieograniczonego podpisana została umowa na realizację robót budowlanych. W dniu 28 sierpnia 2012 roku przekazano wykonawcy plac budowy, natomiast w dniu 5 września 2012 roku wykonawca przystąpił do rozpoczęcia robót budowlanych. 

W trakcie realizacji umowy prowadzone były prace na placu budowy związane z budową wszystkich obiektów ujętych w projekcie oraz roboty zewnętrzne. Po zakończeniu robót drogowych przygotowawczych i robót ziemnych, wykonano ciągi jezdne i piesze. Prace przebiegały zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem. Po zrealizowaniu robót budowlanych wewnątrz obiektów, wykonawca wyposażył w ramach pierwszego wyposażenia w meble biurowe nowowybudowane budynki. 

Na dzień 30 sierpnia 2013 roku wykonawca zgodnie z przyjętym terminem umownym zgłosił gotowość obiektów do odbioru. Inwestor w tym celu powołał Komisję odbioru robót I etapu 

budowy, która swoim zasięgiem prac obejmowała między innymi: sieci i instalacje zewnętrzne, drogi, parkingi, ciągi piesze i zieleni, budynki Izby Celnej, Straży Granicznej i służb fitosanitarnych, a także rampę rozładunkową, stację transformatorową, agregatownię, kotłownię i zbiornik retencyjno – rozsączający. 

W dniu 27 września 2013 roku Protokołem Odbioru Końcowego Komisja dokonała odbioru zrealizowanych robót budowlanych. Zgodnie z wymogami prawa budowlanego zawiadomiono właściwe organy o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do użytkowania.  Prowadzono prace związane z przekazywaniem obiektów na stan środków trwałych, przekazywaniem obiektów i ich pomieszczeń dla poszczególnych służb granicznych. Uzyskano pozwolenia na użytkowanie nowowybudowanych obiektów.

W dniu 01 października 2013 roku firma wyłoniona w przetargu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami zamontowała tablicę pamiątkową na Budynku Głównym Straży Granicznej i Służby Celnej.

Z dniem 01 stycznia 2014 roku służby graniczne, celne i fitosanitarne rozpoczęły odprawy 

w nowowybudowanej infrastrukturze. W ramach budowy budynku fitosanitarnego stworzono infrastrukturę do dokonywania odpraw fitosanitarnych co umożliwiło otwarcie nowego punktu kontroli fitosanitarnego.

W dniu 10 stycznia 2014 roku Wojewoda Podlaski wraz z Ambasadorem Szwajcarii Lukasem Berlingiem uroczyście otworzyli nowe obiekty na kolejowym przejściu granicznym w Siemianówce. 

W uroczystości udział wzięli m.in.: Leszek Szerepka – Ambasador Rzeczypospolitej Polski na Białorusi, Dariusz Bogdan – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Grzegorz Polak – Dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, Roland Python – Dyrektor Biura Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy, gen. Dominik Tracz – Komendant Główny  Straży Granicznej, Jurij Szulejko – Wicegubernator Obwodu Grodzieńskiego, Andrzej Chodkiewicz – Konsul Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Grodnie, Aleksander Berebenia – Konsul Generalny Białorusi w Białymstoku, Jarosław Dworzański – Marszałek Województwa Podlaskiego, Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy Narewka, Jego Ekscelencja ks. Biskup Henryk Ciereszko, przedstawiciel kościoła prawosławnego - ks. Piotr Augustynczyk, gen. Mirosław Sienkiewicz – Dyrektor Izby Celnej w Białymstoku, płk Andrzej Rytwiński – Komendant Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej, lokalni samorządowcy, przedstawiciele środowisk przedsiębiorców 

z terenu kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce, funkcjonariusze Straży Granicznej i Izby Celnej oraz pracownicy Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku. W trakcie uroczystości zebrani goście oprowadzeni zostali po nowowybudowanych budynkach, prezentowane były również zdjęcia i filmy prezentujące poszczególne etapy budowy kolejowego przejścia granicznego 

w Siemianówce w ramach realizowanego Projektu.

W dniu 16 stycznia 2014 roku Wojewoda Podlaski podpisał Aneks nr 1 do Porozumienia 

nr UPR/SPPW/1.2/KIK/20 w sprawie Realizacji Projektu „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce”, który m.in.  wydłuża okres rzeczowej realizacji Projektu  do 30 czerwca 2014 roku oraz wprowadza zmiany w budżecie projektu uwzględniając wydatki niekwalifikowalne.

W dniu 31 stycznia 2014 roku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej poz. 154 ukazało się Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 stycznia 2014 r zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu punktów wwozu przez które można wprowadzać rośliny, produkty roślinne lub przedmioty. W/w rozporządzeniu w załączniku w tabeli „Wykaz punktów wwozu, przez które można wprowadzać rośliny, produkty roślinne lub przedmioty bezpośrednio 

 

Szwajcarsko – Polski Program Współpracy (SPPW) jest formą bezzwrotnej pomocy finansowej przyznanej przez rząd Szwajcarii Polsce  i pozostałym państwom członkowskim UE,  które przystąpiły do niej 1 maja 2004r. Z całkowitej puli środków wynoszącej ponad              1 mld franków szwajcarskich (CHF) Polsce przypadła prawie połowa środków – tj. ok. 489 mln CHF. Podstawę prawną wdrożenia Programu Współpracy w Polsce stanowi Szwajcarsko-Polska Umowa Ramowa, podpisana 20 grudnia 2007r.

Program Szwajcarski ma na celu przede wszystkim zmniejszenie różnic w rozwoju społeczno – gospodarczym pomiędzy Polską a wysoko rozwiniętymi krajami UE, jak również niwelowanie tych różnic na  terytorium Polski, szczególnie pomiędzy ośrodkami miejskimi a  słabo rozwiniętymi obszarami peryferyjnymi, określonymi jako obszary tzw. koncentracji geograficznej. Ponadto Program Współpracy będzie miał pozytywny wpływ na zacieśnianie współpracy bilateralnej pomiędzy Polską a Szwajcarią.

Informacje na temat Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy dostępne są na witrynach internetowych www.programszwajcarski.pl  i www.swiss-contributio0n.admin.ch/poland. 

Pomoc finansowa w ramach SPPW jest skierowana na dofinansowanie projektów w ramach następujących priorytetów i obszarów tematycznych:

Priorytet 1: Bezpieczeństwo, stabilność, wsparcie reform: 

Inicjatywy na rzecz rozwoju regionalnego regionów peryferyjnych i słabo rozwiniętych,

Środki ochrony granic

Priorytet 2: Środowisko i infrastruktura: 

Odbudowa, remont, przebudowa i rozbudowa podstawowej infrastruktury oraz poprawa stanu środowiska,

Bioróżnorodność i ochrona ekosystemów oraz wsparcie transgranicznych inicjatyw środowiskowych

Priorytet 3: Sektor prywatny: 

Poprawa środowiska biznesowego i dostępu do kapitału dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)

Rozwój sektora prywatnego i promocja eksportu MŚP

Priorytet 4: Rozwój społeczny i zasobów ludzkich: 

Ochrona zdrowia 

Badania i rozwój (m.in. Fundusz Stypendialny, projekty badawcze)

Alokacje specjalne: Grant blokowy dla organizacji pozarządowych, pomoc techniczna.

 

W ramach obszaru tematycznego nr 2 „Środki ochrony granic” obowiązuje procedura pozakonkursowa - projekty identyfikowane są przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Dostępna alokacja w ramach ww. obszaru wynosi obecnie 32.000.000 CHF i jest rozdysponowana dla 7 Projektów, w tym m.in. dla Projektu KIK/20 „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce”, realizowanego przez Wojewodę Podlaskiego.  

 

Całkowita wartość Projektu wynosi  ogółem  17.427.243,97 PLN, tj. 5.873.692 CHF,  w tym kwota  dofinansowania ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy wynosi 4.992.638 CHF (co stanowi 85%) , natomiast pozostała kwota  881.054 CHF ( co stanowi 15%) sfinansowana zostanie  ze środków krajowych.

Celem niniejszego Projektu jest dostosowanie kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce do standardów Unii Europejskiej dla jej zewnętrznych granic oraz wymogów porozumienia z Schengen. Podejmowane  działania przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa, a także uszczelnienia granicy Unii Europejskiej, poprawy funkcjonowania kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce w zakresie ruchu towarowego,  skrócenia czasu  odprawy celnej dla składów pociągów, poprawy warunków pracy służb granicznych. Wymieszany ruch pociągów (krajowych i międzynarodowych) na stacji, niewystarczające do kontroli i odprawy granicznej pomieszczenia oraz słabe wyposażenie                            w urządzenia techniczne powodują zagrożenie skuteczności kontroli i co się z tym wiąże szczelności granicy.

Realizacja projektu ułatwi pracę służbom granicznym, zapewniając  skuteczniejszą ochronę granicy oraz  pozwoli na zintegrowane zarządzanie aspektami  bezpieczeństwa, w kontekście przewozu dóbr z Białorusi oraz innych państw. Projekt ma również newralgiczne znaczenie dla rozwoju przedsiębiorczości na tym terenie, szczególnie związanej z przewozem i obrotem drewna.

Zakres rzeczowy projektu KIK/20 „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce”  obejmuje budowę podstawowych obiektów kubaturowych: a mianowicie: budynków Straży Granicznej, budynków Służby Celnej, budynku kontroli fitosanitarnej, wiaty, rampy przeładunkowej, dróg i ogrodzenia, instalacji wewnętrznych i zewnętrznych (elektryczne, sanitarne, centralnego ogrzewania), instalacji teletechnicznych: system kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, zasilania gwarantowanego, telewizji dozorowej, sygnalizacji pożaru, łączności radiowej.  Obiekty przejścia wyposażone zostaną w sprzęt i urządzenia niezbędne do prowadzenia skutecznej kontroli granicznej. Po wybudowaniu infrastruktury kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce uzyskane zostanie pozwolenie na użytkowanie.

Okres rzeczowej realizacji Projektu ustalony został na okres 24 miesięcy,   tj. rozpoczęcie realizacji: 01/11/2011, natomiast zakończenie realizacji: 30/11/2013.

Wprowadzenie w życie tego Projektu przyczyni się do zniwelowania różnic społeczno-ekonomicznych między Polską a innymi, bardziej rozwiniętymi państwami Unii Europejskiej, między województwem podlaskim, a innymi, bardziej rozwiniętymi regionami Polski. Zapewni również dodatkowe bezpieczeństwo dla państw wspólnoty oraz tych, których dotyczy porozumienie z Schengen, jak np. Szwajcaria. Pod względem bezpieczeństwa publicznego na przejściu granicznym oraz bezpieczeństwa kolejowego ruchu granicznego w kontekście importu towarów z Białorusi – istnieje dalece rozwinięta współpraca między instytucjami szczebla  lokalnego i wojewódzkiego. Biorąc pod uwagę mieszkańców tych terenów, wpłynie  pozytywnie na: poczucie bezpieczeństwa, zatrudnienia i jakość wykonywanej pracy, poprawiając warunki i standard życia. 

W dniu 25 października 2011 r. została zawarta Umowa ws. Projektu pomiędzy Ambasadą Szwajcarii w Warszawie a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego dla niniejszego Projektu, pełniącym funkcję  Krajowej Instytucji Koordynującej.

W dniu 22 listopada 2011 r. Dyrektor Władzy Wdrażającej Programy Europejskie w Warszawie (Instytucja Pośrednicząca Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy) wraz  z  Wojewodą Podlaskim, na mocy Umowy w Sprawie Projektu zawartej 25 października br.,  podpisali Porozumienie w Sprawie Realizacji Projektu „Wkład w poprawę przepustowości i kontroli kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce”.

W dniu 24 kwietnia 2012 roku, w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, podpisana została umowa na pełnienie czynności  inżyniera kontraktu prac związanych z budową infrastruktury kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce w ramach realizacji Projektu KIK/20.   

Ponadto w ramach prowadzonych działań promocyjnych Projektu, po przeprowadzeniu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, w dniu 6 sierpnia 2012 roku podpisane zostały umowy na wykonanie i dostawę materiałów promocyjnych. Prowadzona jest dystrybucja materiałów promocyjnych. 

W dniu 23 sierpnia 2012 roku z wykonawcą wyłonionym w trybie przetargu nieograniczonego podpisana została umowa na realizację robót budowlanych. W dniu 28 sierpnia 2012 roku przekazano wykonawcy plac budowy, natomiast w dniu 5 września 2012 roku wykonawca przystąpił do rozpoczęcia robót budowlanych. 

W trakcie realizacji umowy prowadzone były prace na placu budowy związane z budową wszystkich obiektów ujętych w projekcie oraz roboty zewnętrzne. Po zakończeniu robót drogowych przygotowawczych i robót ziemnych, wykonano ciągi jezdne i piesze. Prace przebiegały zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem. Po zrealizowaniu robót budowlanych wewnątrz obiektów, wykonawca zrealizował pierwsze wyposażenie w ramach  nowowybudowanych budynków.

Na dzień 30 sierpnia 2013 roku wykonawca zgodnie z przyjętym terminem umownym zgłosił gotowość obiektów do odbioru. Inwestor w tym celu powołał Komisję odbioru dotyczącą etapu I budowy, która swoim zasięgiem prac obejmowała między innymi: sieci i instalacje zewnętrzne, drogi, parkingi, ciągi piesze i zieleni, budynki Izby Celnej, Straży Granicznej i Służb Fitosanitarnych a także rampę rozładunkową, stację transformatorową, agregatownię, kotłownię i zbiornik retencyjno – rozsączający. W dniu 27 września 2013 roku Protokołem Odbioru Końcowego Komisja dokonała odbioru zrealizowanych robót budowlanych.

Poniżej fotografie dokumentujące postęp we wdrażaniu projektu, w tym postęp robót na placu budowy 

 

Budynek główny Straży Granicznej i Służby Celnej

Zaplecze budynku fitosanitarnego i gospodarczego od strony skarpy

Rampa rozładunkowa

Zdjęcia do pobrania 1.

Zdjęcia do pobrania 2.