Sprawozdanie z przesiewowych badań ryzyka dysleksji – miasto Hajnówka

W ramach  wczesnego wykrywania deficytów rozwojowych, a tym samym zapobiegania trudnościom dydaktycznym, w  okresie  od września do grudnia 2009 roku wykonano 155 przesiewowych badań  ryzyka dysleksji (specyficznych trudności w uczeniu się).  Badaniami objęto  uczniów klas pierwszych  szkół podstawowych w Hajnówce. Badania prowadzili logopedzi, psycholodzy i pedagodzy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Hajnówce.


W trakcie badań  diagnozowano  rozwój mowy dzieci oraz poziom funkcji percepcyjno – motorycznych, tj. funkcji analizatora wzrokowego i słuchowego,  mających bardzo duży wpływ na opanowanie techniki czytania i pisania.


Stwierdzono:

Podjęto następujące działania:


Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na niepokojąco wysoką liczbę dzieci z wadami wymowy  i brakami w zakresie percepcji słuchowej. Świadczy to o niewystarczającej pomocy logopedycznej w okresie przedszkolnym. Ponadto terapią logopedyczną w przedszkolach objęte są wyłącznie 6-latki. W szkołach, jedynie w SP Nr 2 zatrudniony jest logopeda. Poradnia obejmuje opieką logopedyczną 141 dzieci.

                                                                                                      
W przypadku dzieci ze znacznie opóźnionym rozwojem mowy  terapię  należałoby rozpocząć jak najwcześniej. Innym problem jest też ignorowanie przez rodziców nieprawidłowości artykulacyjnych u dzieci.


Pracownicy
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Hajnówce