Olimpiada WIEDZY O BIZNESIE I INNOWACJACH (I edycja 2016/2017)

Olimpiada Wiedzy o Biznesie i Innowacjach obejmuje tematykę z kilku dyscyplin, związanych z życiem gospodarczym: ekonomia w wymiarze makro i mikro, zarządzanie, samorządność, przedsiębiorczość i innowacyjność.
Głównym celem Olimpiady jest upowszechnianie wiedzy z zakresu szeroko rozumianej gospodarki i biznesu wśród młodych ludzi, którzy już wkrótce będą dokonywać wyborów dotyczących ich dróg zawodowych. Zachęcanie do zwiększania nie tylko wiedzy o biznesie i innowacjach, ale także praktycznych umiejętności, które będą stanowić inwestycję we własny rozwój. Celem jest również wskazanie możliwości pracy i rozwoju na krajowym rynku, rozwinięcie kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów oraz pracy w zespole.

Olimpiada przebiegać będzie w trzech etapach:
I etap – początek marca; etap szkolny, przeprowadzony zostanie w macierzystych szkołach uczestników. Polega na wypełnieniu pisemnego testu wiedzy z pytaniami wielokrotnego wyboru. Etap ten odbywa się jednocześnie we wszystkich szkołach. Testy wypełniane są online w oparciu o stosowny program/platformę/aplikację.


II etap - środek marca; przeprowadzony zostanie w miastach wojewódzkich (dogodny dojazd). Uczniowie zakwalifikowani do tego etapu również rozwiążą test online. Test będzie zawierał pytania sprawdzające wiedzę teoretyczną oraz umiejętność praktycznego jej zastosowania, poprzez pytania testujące umiejętność rozwiązania danego problemu z zakresu zarządzania firmą i przedsiębiorstwem. Testy również wypełniane są online. Do trzeciego etapu Olimpiady zakwalifikowanych zostanie 40 osób.


III etap – ostatni etap realizowany jest w formie zespołowego konkursu na rozwiązanie problemu/przypadku (case competition). Uczniowie losowo łączeni są w zespoły 4 osobowe (10 zespołów), zespoły losują jeden przypadek. Następnie podczas spotkania warsztatowego oraz poprzez plaformę online zespoły przygotowują propozycję rozwiązania problemu. Problemy dotyczą kwestii m.in.: zarządzania firmą, marketingu, zarządzania ludźmi, tworzenia innowacji. Komisja ocenia: (1) jakość, innowacyjność oraz kreatywność proponowanych rozwiązań, (2) jakość prezentacji zespołu, (3) umiejętność pracy w zespole – na podstawie efektów, podczas prezentacji oraz z rejestracji przebiegu pracy na platformie online.

W ramach tego etapu odbędą się:
 marzec/kwiecień – spotkanie warsztatowe dla 40 uczniów, którzy zakwalifikowali się do tego etapu oraz nauczycieli. Spotkanie zorganizowane w Łodzi, trwające 6 godzin. Planowany program spotkania: (1) wykłady eksperckie, prezentacje na temat sposobów analizowania przypadków, metod rozwiązywania problemów (2) warsztaty umiejętności praktycznych dot. pracy w zespole oraz kreatywności i rozwiązywania problemów, (3) losowanie zespołów i przypadków. Opracowane rozwiązania są przesyłane w formie ustandaryzowanej prezentacji do Organizatorów. Uczniowie mają 4 tygodnie na przygotowanie i przesłanie prezentacji.

 kwiecień - rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie laureatów (zwycięskie 3 zespoły, 12 osób) nastąpi podczas oficjalnej Gali Finałowej, która odbędzie się w kwietniu w Łodzi. Gala składa się z następujących części: (1) prezentacje zespołów (do 15 min), (2) obrady Komisji, w tym czasie Uczniowie i Nauczyciele mają posiłek oraz krótki wykład, (3) rozstrzygnięcie Olimpiady i wręczenie nagród. Konkurs jest przeznaczony dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Program merytoryczny Olimpiady jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach (dotyczy Podstawy programowej kształcenia w zawodzie: technik ekonomista, technik handlowiec, technik organizacji reklamy, technik rachunkowości).

Zakres tematyczny Olimpiady
I etap
1. Pojęcie przedsiębiorczości m.in.: na czym polega proces tworzenia nowych przedsięwzięć, pomysłów oraz
kompetencje przedsiębiorcy.
2. Rynek - cechy i funkcje, klasyfikacje rynków.
3. Państwo i gospodarka.
4. Sytuacja ekonomiczna i specyfika Polski – aktualne trendy ekonomiczne.
5. Ogólne informacje o gospodarce Polski i Unii Europejskiej.
6. Osiągnięcia polskiej gospodarki na tle Unii Europejskiej
7. Ekonomia i rynki finansowe - pieniądz w gospodarce.
8. Podatki i ubezpieczenia
9. - podstawy systemu fiskalnego i ubezpieczeń społecznych.
10. Rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności.
11. Samorządność.
12. Szanse dla młodych ludzi na rynku pracy – możliwości, zagrożenia i nowe zjawiska.
13. Rynek pracy (podstawowe zagadnienia, sytuacja w Polsce, młodzi ludzie na rynku pracy np. NEET).
14. Gospodarcza współpraca międzynarodowa (eksport/import).

II etap
1. Pojęcie przedsiębiorczości m.in.: na czym polega proces tworzenia nowych przedsięwzięć, pomysłów oraz kompetencje przedsiębiorcy.
2. Zarządzanie firmą i ludźmi, m.in.: konfliktem, rozwojem pracowników, motywowanie, racjonalna organizacja pracy.
3. Podstawy marketingu m.in.: umiejętność znalezienia i wykorzystania szans rynkowych, strategie marketingowe.
4. Rynek - cechy i funkcje, klasyfikacje rynków.
5. Państwo i gospodarka.
6. Sytuacja ekonomiczna i specyfika Polski – aktualne trendy ekonomiczne.
7. Ogólne informacje o gospodarce Polski i Unii Europejskiej.
8. Osiągnięcia polskiej gospodarki na tle Unii Europejskiej
9. Ekonomia i rynki finansowe - pieniądz w gospodarce.
10. Podatki i ubezpieczenia
11. - podstawy systemu fiskalnego i ubezpieczeń społecznych.
12. Rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności.
13. Sukcesy Polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej
14. Polskie sukcesy rynkowe.
15. Samorządność.
16. Szanse dla młodych ludzi na rynku pracy – możliwości, zagrożenia i nowe zjawiska.
17. Rynek pracy (podstawowe zagadnienia, sytuacja w Polsce, młodzi ludzie na rynku pracy np. NEET).
18. Gospodarcza współpraca międzynarodowa (eksport/import).
19. Pojęcie innowacji - specyfika, kierunki, trendy.
20. Innowacyjność w przedsiębiorstwach.

III etap
Zagadnienia z etapu II wykorzystane w praktyce.
1. Pojęcie przedsiębiorczości m.in.: na czym polega proces tworzenia nowych przedsięwzięć, pomysłów oraz kompetencje przedsiębiorcy.
2. Zarządzanie firmą i ludźmi, m.in.: konfliktem, rozwojem pracowników, motywowanie, racjonalna organizacja pracy.
3. Podstawy marketingu m.in.: umiejętność znalezienia i wykorzystania szans rynkowych, strategie marketingowe.
4. Rynek - cechy i funkcje, klasyfikacje rynków.
5. Państwo i gospodarka.
6. Sytuacja ekonomiczna i specyfika Polski – aktualne trendy ekonomiczne.
7. Ogólne informacje o gospodarce Polski i Unii Europejskiej.
8. Osiągnięcia polskiej gospodarki na tle Unii Europejskiej
9. Ekonomia i rynki finansowe - pieniądz w gospodarce.
10. Podatki i ubezpieczenia
11. - podstawy systemu fiskalnego i ubezpieczeń społecznych.
12. Rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności.
13. Sukcesy Polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej
14. Polskie sukcesy rynkowe.
15. Samorządność.
16. Szanse dla młodych ludzi na rynku pracy – możliwości, zagrożenia i nowe zjawiska.
17. Rynek pracy (podstawowe zagadnienia, sytuacja w Polsce, młodzi ludzie na rynku pracy np. NEET).
18. Gospodarcza współpraca międzynarodowa (eksport/import).
19. Pojęcie innowacji - specyfika, kierunki, trendy.
20. Innowacyjność w przedsiębiorstwach.

Literatura:
Podręczniki
 Garbacik K., Żmiejko M., Przedsiębiorczość na czasie. Podręcznik. Zakres podstawowy, Nowa Era Spółka
z o.o.
 Krzyszczyk P., Podstawy przedsiębiorczości. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo
Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
 Makieła Z., Rachwał T., Krok w przedsiębiorczość. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Nowa Era
Spółka z o.o.
 Korba J., Smutek Z., Podstawy przedsiębiorczości. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych,
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
 Pietraszewski M., Strzelecka K., Jak być przedsiębiorczym. Podręcznik podstaw przedsiębiorczości,
Wydawnictwo eMPi2 Mariana Pietraszewskiego s.c.
 Neneman J. (i in.), Ekonomia stosowana. Podręcznik do podstaw przedsiębiorczości, Fundacja
Młodzieżowej Przedsiębiorczości
 Musiałkiewicz J., Zarys przedsiębiorczości, Wydawnictwo "Ekonomik" Jacek Musiałkiewicz
 Mikina A., Sienna M., Przedsiębiorczość - klucz do sukcesu. Podstawy przedsiębiorczości dla liceum
ogólnokształcącego, zasadniczej szkoły zawodowej i technikum, Wydawnictwo REA
 Bywalec M. (i in.), Być przedsiębiorczym, pwn.pl Spółka z o.o.
 Borowiec M. (i in.), Przedsiębiorczość w praktyce. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych do podstaw
przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce (zakres podstawowy), Fundacja Wrota Edukacji - EduGate
 Sepkowska Z., Podstawy przedsiębiorczości, Difin Spółka Akcyjna
Literatura ekonomiczno-społeczna
 Aronson E., 2001, Człowiek – istota społeczna, Warszawa.
 Begg D., 1998, Ekonomia, Warszawa.
 Bień W., 2007, Rynek papierów wartościowych, Difin, Warszawa.
 Bień W., 2011, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
 Drucker P.F., 2000, Zarządzanie w XXI wieku, Muza S.A., Warszawa.
 Drucker P.F., 2007, Menedżer skuteczny, MT Biznes; Warszawa.
 Galster J., Witkowski Z., 2002, Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Toruń.
 Gierszewska G., Romanowska M., 2005, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, wyd.
III.
 Gut, J. Haman W. Handlowanie to gra. Od namawiania i żebrania do zaspakajania potrzeb klientów,
Helion i Grupa Szkoleniowa, OSH, wyd. III
 Gut, J. Haman W., 2009, Psychologia szefa. Szef to zawód, Helion i Grupa Szkoleniowa OSH, wyd. II
 Holler I., 2010, Porozumienie bez przemocy. Ćwiczenia, Wydawnictwo Czarna Owca
 Jaworski W. L., Krzyżkiewicz Z., Kosiński B., 2002, Banki – rynek, operacje, polityka, Warszawa
 Kuziak M., 2008, Jak mówić, rozmawiać, przemawiać, Wydawnictwa Szkolne PWN Sp. z o.o.
 Leksykon zarządzania, 2004, Difin, Warszawa.
 Majchrzycka-Guzowska A., 1997, Finanse w gospodarce rynkowej, Warszawa.
 McKay M., Davis M., Fanning P., 2004, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP
 Marshall B. Rosenberg, 2010, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Wyd. Czarna Owca
 Ostaszewski J. (red.), 2008, Finanse, Wydawnictwo Difin
 Sudoł St., 2006, Przedsiębiorstwo, PWE, Warszawa, wyd. III.
 Winch A., Winch S., 2010, Negocjacje. Jednostka, organizacja, kultura, Difin, Warszawa.
 Wiszniewski A., 1994, Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa-Wrocław.
 Perenc J. Hołub-Iwan J. (red.), 2011, Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm, wyd. C.H.Beck.
Warszawa


Olimpiadę sfinansowano z dotacji
Ministerstwa Edukacji Narodowej

Załączniki:

Informacja

Harmonogram

plakat