Nowa inwestycja kolejowa w powiecie hajnowskim

Urząd Marszałkowski przystąpił do projektu projektu:  „Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa  - Chryzanów (S)”.

Wicemarszałkowie Anna Naszkiewicz i Maciej Żywno podpisali  28 czerwca umowę z dyrektorem regionu centralnego PKP PLK Piotrem Majerczakiem i jego zastępcą Krzysztofem Pietrasem na rewitalizacje i modernizację linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa - Chryzanów. Projekt o wartości ponad 80 mln zł, dofinansowany z RPO WP 2014-2020 kwotą wsparcia blisko 56 mln zł.

Przedmiotem projektu są prace projektowe oraz rewitalizacja jednotorowej, niezelektryfikowanej, szerokotorowej (1520 mm) linii kolejowej nr 59 na odcinku od km 0,000 do km 20,132 wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyką, telekomunikacją, skrzyżowaniami w jednym poziomie dróg kołowych i linii kolejowej oraz obiektami inżynieryjnymi.

Projekt ma na celu podniesienie jakości usług przewozowych realizowanych transportem kolejowym na linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa - Siemianówka - Zabłotczyzna (Chryzanów). Dzięki temu poprawi się stan techniczny infrastruktury kolejowej na linii szerokotorowej  poprzez m.in. zwiększenie przepustowości linii kolejowej (wybudowanie na stacji Siemianówka nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym) oraz przystosowaniu linii wraz z torami w stacjach kolejowych Siemianówka, Mikłaszewo i Zabłotczyzna do zwiększonych nacisków osiowych min. 245 kN z możliwością przyjmowania składów pociągowych o długościach do 900 mb.

Polepszenie jakości połączeń kolejowych stanowi istotny element integracji transportu kolejowego w ujęciu międzynarodowym pomiędzy Polską a Republiką Białoruską oraz przewoźnikami z Chin i Dalekiego Wschodu.  Natomiast w ujęciu krajowym i lokalnym, na terenie województwa podlaskiego, w zakresie obsługi bocznic kolejowych i terminali przeładunkowych zlokalizowanych wzdłuż linii kolejowej nr 59.  Projekt poprawy infrastruktury na linii kolejowej nr 59 granica państwa - Zabłotczyzna (Chryzanów) ma w założeniu przynieść osiągnięcie następujących celów ogólnych:

  1. Skrócenie czasu jazdy pociągów na odcinku granica państwa - Siemianówka oraz Siemianówka - Mikłaszewo - Zabłotczyzna (Chryzanów) z obsługą bocznic i terminali przeładunkowych usytuowanych wzdłuż linii kolejowej;
  2. Poprawę częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń;
  3. Zwiększenie dostępności transportu kolejowego;
  4. Usprawnienie informacji dla przewoźników;
  5. Poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych;
  6. Racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury oraz ograniczenie dewastacji infrastruktury kolejowej na przedmiotowej linii;
  7. Zapewnienie interoperacyjności kolei i umożliwienie niedyskryminującego dostępu do polskiej szerokotorowej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów;
  8. Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

Ponadto zrealizowanie przedmiotowego projektu w omówionym powyżej zakresie ma szanse zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do transportu samochodowego, a tym samym zapewnić może przeniesienie części przewozów towarowych z transportu drogowego na transport szynowy.

 

Jak zapewniają dyrektorzy z PKP PLK jest już ogłoszony przetarg, a umowa na wykonanie powinna być podpisana w tym roku. Natomiast w ciągu kilku miesięcy, spodziewana jest umowa z władzami województwa na dofinansowanie z RPO odcinka 36 Łapy – Śniadowo.

 

Projekt:  „Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa  - Chryzanów (S)”

Całkowita wartość projektu: 81 453 213,75 zł

Wartość dofinansowania: 56 288 806,25 zł

Termin rozpoczęcia projektu – 30.10.2018 r.

Termin zakończenia projektu – 30.09.2020 r.

  1. Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych (CI 12) – 20,13 km;
  2. Liczba przejazdów kolejowych, na których poprawi się bezpieczeństwo – 12 szt.

za: wrotapodlasia.pl