Podczas wakacji – w okresie urlopu i odpoczynku chętnie wydajemy pieniądze. Urząd Skarbowy w Hajnówce przypomina, by pamiętać o paragonach za towary lub usługi. Wraz z początkiem lipca po raz kolejny ruszyła akcja „Nie daj się oszukać - sprawdź paragon". Celem kampanii jest przede wszystkim podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa odnośnie korzyści związanych z otrzymywaniem przez konsumentów paragonów podczas dokonywania przez nich zakupów. Paragon to podstawa reklamacji, umożliwia kontrolę nad domowym budżetem oraz daje pewność, że podatek zapłacony w cenie, odprowadzany jest do budżetu. Na podstawie rozporządzenia z dnia 1 stycznia 2015r. obowiązek rejestrowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej bez względu na wysokość obrotu obowiązuje m.in. właścicieli zakładów gastronomicznych, lekarzy, dentystów, prawników, fryzjerów, kosmetyczki, mechaników samochodowych czy osoby prowadzące stacje diagnostyczne.
Tegoroczna kampania edukacyjna nakierowana jest także na problem dotyczący nie tylko niewydawania paragonów w ogóle, ale także wydawanie paragonów niefiskalnych. Paragon niefiskalny jest to dokument wystawiony przed fiskalizacją urządzenia, nie daje gwarancji, że podatek zostanie odprowadzony do budżetu państwa. Urząd Skarbowy apeluje, by sprawdzić po otrzymaniu paragonu czy pochodzi on z kasy fiskalnej. Paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy jak:
-
centralnie umieszczony napis „paragon fiskalny”;
-
NIP wystawcy, jego nazwę i adres;
-
nazwę towaru lub świadczonej usługi;
-
cenę;
-
logo i numer unikatowy kasy.
Katarzyna Nikołajuk