Międzynarodowy Festiwal Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej to już historia. Historia biegnąca ścieżką niezwykłej muzyki i duchowych przeżyć, a której kierunkowskazem są nuty wiodące prosto do zakamarków duszy. Na sześć dni mała Hajnówka zamieniła się w stolicę chrześcijańskiej muzyki, której piękno przyciągnęło jak magnes miłośników z całej Polski i zagranicy. W trakcie przesłuchań konkursowych w Soborze Św. Trójcy przestrzeń świątyni wypełniły spokojne tonacje tenorów, basów i altów śpiewające o znaczeniu religii w życiu każdego człowieka. Zaprezentowało się 30 chórów z 7. państw, a każdy z nich wykonał niezapomniany koncert, doprawiony szczyptą magii i kultury danego kraju. Doskonałym przykładem „kulturowego misz – maszu” jest Zespół Chabry z Grodna (Białoruś). Mówi dyrygentka Anna Kazimirczyk: Jesteśmy polskim zespołem, stąd stroje łowickie. Chór składa się z Białorusinów i Polaków. W repertuarze mamy pieśni ludowe białoruskie, ukraińskie, rosyjskie i polskie, ale jesteśmy polskim zespołem. Wśród chórzystów zarówno katolicy jak i prawosławni.
W trakcie przesłuchań konkursowych śpiewali dorośli i dzieci, studenci i emeryci, a piękno chóralnych pieśni niosło się echem w głąb Puszczy Białowieskiej. W jej sercu – w Ośrodku Edukacji Leśnej „Jagiellońskie” w Białowieży 15 maja odbył się Koncert Plenerowy „Uczta Folklorystyczna”. O niesamowity nastrój zadbała sama Matka Natura: cichy szum wiatru, kołyszący wielowiekowymi drzewami oraz rozgwieżdżone niebo stanowiły doskonały podkład dla folkowych pieśni.
W trakcie Festiwalu można było także obejrzeć interesujące wystawy oraz wziąć udział w innych wydarzeniach towarzyszących. Zarówno organizatorzy, uczestnicy oraz występujący chórzyści zgodnie podkreślali, że tegoroczna edycja Festiwalu należała do udanych: W hajnowskim Soborze śpiewało się rewelacyjnie. Wspaniała akustyka. Nasz chór śpiewa różną muzykę – świecką i religijną, i jazz – mówi Tamara Maksimowna, dyrygentka Chóru Kameralnego Credo z Kaliningradu (Rosja). Chórzyści podkreślali prestiż Festiwalu, dzielili się pozytywnymi wrażeniami z pobytu w regionie: Warunki sprzyjają, Podlasie sprzyja. Ludzie bardzo sympatyczni, otwarci. Podczas festiwalu jest też możliwość wymiany doświadczeń z innymi chórami, a to jest bardzo ważne w pracy muzyka. Ten festiwal jest bardzo ważnym festiwalem. Wyróżnia się również tym, że jest objęty patronatem prezydenta i Metropolity. Jestem prawosławna i bardzo się cieszę, że mam możliwość chwalenia się tym festiwalem, że to tak naprawdę jest nasz festiwal – mówi Angelika Iwaniuk, dyrygentka Kameralnego Chóru Młodzieżowego „Sacrum” z Lublina. Większość chórów miała okazję wystąpić w Soborze Św. Trójcy, nie brakowało jednak nowicjuszy: Pierwszy raz jesteśmy w Hajnówce, ale bywaliśmy w Polsce – na festiwalu muzyki organowej i sakralnej w Chełmie otrzymaliśmy grand prix. W Turcji zajęliśmy I miejsce. Do Hajnówki zapraszano mnie wiele razy, ale jakoś tak wyszło, że przyjechaliśmy dopiero teraz. Festiwal w Hajnówce żyje, śpiewa muzykę cerkiewną, wzbogaca duszę – mówi Albina Piekutko, dyrygentka kameralnego chóru „Dabrawiest” z Mińska (Białoruś).
Festiwal ma charakter konkursowy, chociaż zarówno organizatorzy oraz chórzyści podkreślają, że najważniejsza jest atmosfera oraz sam śpiew. 16 maja br. w Hajnowskim Domu Kultury Jury ogłosiło werdykt. Wyniki poniżej:
W KATEGORII CHÓRY PARAFIALNE WIEJSKIE:
I miejsce - Chór Parafii Prawosławnej p.w. Matki Bożej Miłującej - Czeremcha, Polska
II miejsce - Chór Parafii p.w. Opieki Matki Bożej – Dubicze Cerkiewne, Polska
III miejsce ex-aequo - Chór Parafii p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny - Mielnik, Polska,
Chór Parafii p.w. Wniebowstąpienia Pańskiego - Orzeszkowo, Polska
W KATEGORII CHÓRY PARAFIALNE MIEJSKIE:
I miejsce ex-aequo - Chór Parafii Prawosławnej p.w. Soboru Wszystkich Świętych Białoruskich - Grodno, Białoruś
Chór Monasteru Kurkijewskiego "Flacara" - Curchi, Mołdawia
II miejsce - Chór Soboru Św. Aleksandra Niewskiego - Kobryń, Białoruś
III miejsce - Chór Św. Aleksandra Niewskiego - Paryż, Francja
Wyróżnienie: Chór Parafii Prawosławnej p.w. opieki matki Bożej - Bielsk Podlaski, Polska
W KATEGORII CHÓRY AKADEMICKIE:
I miejsce - Kameralny Chór "Dabrawiest" - Mińsk, Białoruś
II miejsce - Zespół Wokalny "Mnohaja Leta" - Kijów, Ukraina
W KATEGORII CHÓRY INNE:
I miejsce: Chór Dziecięcy Niedzielnej Szkoły Parafii p.w. Św. Mikołaja Cudotwórcy - Bieriestowica, Białoruś
II miejsce ex-aequo - Chór Umilenije - Rostów nad Donem, Rosja,
Zespół Chabry - Grodno, Białoruś
Kameralny Zespół Muzyki Cerkiewnej "Kliros" - Olsztyn, Polska,
III miejsce ex-aequo - Kameralny Chór Żeński im. św. Lidii działający przy parafii Prawosławnej p.w. św. Jana klimaka na Woli - Warszawa, Polska
Chór Duchowieństwa Diecezji Warszawsko - Bielskiej, Polska
Chór kameralny "Credo" - Kaliningrad, Rosja
Grand Prix otrzymał Chór Akademicki Państwowego Saratowskiego Konserwatorium Muzycznego Im. L.W. Sobinowa – Rosja. Ponadto Jury przyznało Indywidualne Nagrody:
Dyrygent Albina Piekutko - Mińsk, Białoruś
Dyrygent Victor Bragari - Curchi, Mołdawia
Solistka Chóru "Credo" Iryna Kriaczenko - Kaliningrad, Rosja
Kierownik Chóru "Mnohaja Leta" Anna Koropniczenko - Kijów, Ukraina
Dyrygent Chóru Kliros Jan Połowianiuk - Olsztyn, Polska
Nagroda Dyrektora Festiwalu - Kameralny Chór Męski Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej - Warszawa, Polska.
Festiwal Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej to jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie i na świecie o ponad trzydziestoletniej tradycji, cieszące się niesłabnącą popularnością, goszczące rokrocznie ponad tysiąc śpiewaków z różnych krajów oraz kilkuset gości, którzy zjeżdżają się, by wsłuchać się w piękno chrześcijańskiej muzyki. Udział w festiwalu to nie lada gratka dla wielbicieli chrześcijańskiej muzyki, ale przede wszystkim okazja by poznać kulturę innych odległych krajów oraz stać się częścią jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych na świecie. Do zobaczenia za rok!
Katarzyna Nikołajuk
W tekście wykorzystano materiały prasowe pochodzące ze strony Organizatora: www.festiwal.cerkiew.pl
film Tomasz Onikijuk