Pierwsze deszcze zwiastujące jesień mamy za sobą. To dopiero początek trudnych warunków jazdy, szczególnie dla rowerzystów. Hajnowscy policjanci radzą, jak bezpiecznie zachowywać się jesienią na drodze.
Zadbajmy o widoczność
Jeżdżąc na rowerze powinniśmy być widoczni dla innych uczestników ruchu. To, że my widzimy przejeżdżające samochody nie oznacza, że kierowcy nas widzą. Zwykle kierowcy dostrzegają rowerzystów w ostatniej chwili. Widzialność pogarsza się szczególnie w czasie deszczu, gdy asfalt jest mokry i mocno odbija światła samochodów, oślepiając kierowców. Ponadto światła samochodów jadących z przeciwka jeszcze pogarszają sytuację.
Zmierzch jest szczególnie niebezpieczną porą do jazdy na rowerze. O tej porze nie widać nieoświetlonego roweru i samego rowerzysty.
Sami rowerzyści często pogarszają sytuację, ponieważ nie używają świateł. Na dodatek często ubierają się w ciemną odzież. W takich warunkach o wypadek jest bardzo łatwo. Zwykle kończy się on dla rowerzysty fatalnie.
W myśl przepisów kodeksu rower powinien być wyposażony w światła:
* z przodu - jedno światło białe lub żółte ciągłe.
* z tyłu - jedno światło odblaskowe (nie może mieć kształtu trójkąta) oraz jedno światło pozycyjne, które może być migające.
Dopuszczalne jest też stosowanie świateł odblaskowych barwy żółtej:
* zamontowanych na bocznych płaszczyznach koła z zastrzeżeniem, że z każdego boku roweru powinny być widoczne dwa światła: na kole przednim i tylnym
* na pedałach roweru.
Odzież ostrzegawcza
Aby rowerzysta był widoczny, powinien pamiętać o odblaskowych dodatkach do ubioru. Opaski odblaskowe nałożone na nogi i ręce są widoczne dla kierowców z każdej niemal strony (opaska o wymiarach 34x3cm widoczna jest z 300 m).
Zasady korzystania z drogi przez rowerzystę
* Rowerzysta ma obowiązek korzystać z istniejącej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych. Gdy nie ma drogi dla rowerów, wówczas rowerzysta powinien w pierwszej kolejności korzystać z pobocza, jednocześnie pamiętając o wciąż obowiązującej zasadzie nakazującej zrezygnować z jazdy poboczem, o ile jazda roweremutrudniłaby poruszanie się pieszych lub gdy pobocze nie nadaje się do jazdy. Dopiero w ostateczności, gdy nie ma drogi rowerowej i gdy rowerzysta nie może skorzystać z pobocza (ze względu na jego brak lub ze względu na stojące na nim pojazdy) możliwa jest jazda prawą stroną jezdni. Oczywiście kierujący rowerem powinien jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, a w przypadku, gdy jedzie więcej niż jeden rower, powinny one poruszać się jeden za drugim.
* Rowerzysta może wyjątkowo skorzystać z chodnika., gdy:
- dozwolona prędkość dla pojazdów na jezdni przekracza 60 km/h,
- szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m.
* Jadąc po chodniku, rowerzysta powinien jechać powoli, zachowywać szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym, czyli usuwać się z ich drogi zapewniając im swobodę korzystania z chodnika.
* Osoby dorosłe mogą wybrać się na przejażdżkę rowerową z dzieckiem poniżej 10 lat. Opiekun dziecka może poruszać się wraz z nim po chodniku, jadąc powoli i ustępując miejsca pieszym.
Najczęstsze wykroczenia popełniane przez rowerzystów to:
- kierowanie jednośladami bez wymaganego oświetlenia,
- jeżdżenie rowerami po chodnikach,
- nie stosowanie się do jazdy po wyznaczonych ścieżkach rowerowych,
- kierowanie w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka,
- przejeżdżanie rowerami po przejściach dla pieszych.
Kodeks wykroczeń za powyższe naruszenia przepisów przewiduje kary grzywny nawet do 3 tys. zł oraz nagany. W przypadkach dotyczących kierowania rowerem po użyciu alkoholu przewidziana jest kara grzywny lub aresztu do 14 dni i obowiązkowo zakaz prowadzenia pojazdu. W przypadku kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości kodeks karny przewiduje karę grzywny, ograniczenia wolności, pozbawienia wolności do 1 roku i oczywiście zakaz prowadzenia roweru. Sąd może również orzec publikację wizerunku przestępcy.
Oficer prasowy KPP w Hajnówce mł. asp. Tomasz Snarski