I LO na rajdzie rowerowym po stronie białoruskiej Puszczy Białowieskiej

Dnia 24 września o godzinie 10.00 młodzież z I Liceum Ogólnokształcącego w Hajnówce wyruszyła na wspaniałą wyprawę rowerową do miejscowości Kamieniec na Białorusi. W wyprawie wzięli udział uczniowie klas II i III. Rajd odbył się w ramach współpracy Starostwa Powiatowego w Hajnówce z Rejonem Kamienieckim.  Głównym celem rajdu było zwiedzanie Puszczy Białowieskiej po sąsiedniej stronie granicy oraz propagowanie aktywnego spędzania czasu wśród młodzieży.

Granicę przekroczyliśmy w Białowieży i wraz z naszymi białoruskimi przewodnikami zwiedzaliśmy ciekawe zakątki Puszczy Białowieskiej. Między innymi odwiedziliśmy zbiorowy grób „Krzyże”, gdzie w czasie II wojny światowej 1 sierpnia 1941 r. Niemcy rozstrzelali wielu mieszkańców Białowieży i okolicznych wsi. Na miejscu straceń stoi dziś pomnik upamiętniający ofiary tamtych dni.

Na dłużej zatrzymaliśmy się w bajkowej siedzibie białoruskiego Dziadka Mroza, który powitał nas na progach swojej chaty i wręczył upominki. Zwiedziliśmy również jego wspaniałą posiadłość. W godzinach wieczornych dotarliśmy do Kamieńca. W szkole mieliśmy przygotowane nocleg i kolację, mogliśmy również skorzystać z miejskiego basenu.

Następnego dnia zwiedzaliśmy Wieżę Kamieniecką z końca XIII wieku, ulokowaną na wzniesieniu brzegu rzeki Leśnej, tej która płynie przez Hajnówkę. Następnie spotkaliśmy się  z księdzem w cerkwi p/w Szymona Słupnika.

W godzinach popołudniowych wzięliśmy udział w otwartych mistrzostwach Kamieńca w biegach na orientację „Białowieża 2010”. W zawodach wzięło udział około 400 zawodników. Czarek Nesteruk zajął V miejsce. Gratulujemy.

Wieczorem rozegraliśmy mecze towarzyskie w siatkówce, które niestety przegraliśmy. Ostatnim punktem dnia było wyjście na basen. W niedzielę od samego rana przygotowywaliśmy się do wyjazdu do domu.

Punktualnie o 945 wsiedliśmy na rowery i pojechaliśmy do miejscowości Dmitrowicze. Tam zwiedzaliśmy słowiańską chatę, w której poczęstowano nas drugim śniadaniem.

Następny postój był w Kamieniukach. Znajduje się tam centrum administracyjne białoruskiej części Puszczy Białowieskiej. Są tu hotele, restauracje i nowe muzeum przyrodnicze, które bardzo nam się podobało. Wzdłuż drogi znajdują się zagrody ze zwierzętami zamieszkującymi puszczę. W jednej ze szkół zjedliśmy obiad. Zorganizowaliśmy małą sesję fotograficzną z naszymi białoruskimi opiekunami i przewodnikami i ruszyliśmy ku granicy. W trasie mogliśmy podziwiać puszczę, trochę inną niż nasza, rozlewiska na których można było zauważyć czaple, łabędzie, wypatrzyliśmy również wydrę.

Następnie granica, odprawa celna i jesteśmy w domu. O godzinie 17 w Hajnówce nastąpiło rozwiązanie rajdu.

Przez całe trzy dni wyjazdu towarzyszyła nam piękna słoneczna jesień, dobre humory i chęć poznawania tego co nowe. Wśród uczestników rajdu panowała sympatyczna i przyjazna atmosfera. Wspieraliśmy się wzajemnie pokonując kolejne etapy wyprawy.

Wielkie podziękowania należą się również organizatorom i opiekunom naszego pobytu za wschodnią granicą.